Axiologie de business: Valoarea unui activ depinde de scopul evaluarii

Autor: Roxana Daniela Pricop 04.06.2007
Privatizarile in masa ale intreprinderilor de stat si bancile internationale care au adus in spatiul economic romanesc bugete consistente de finantari au creat premisele dezvoltarii serviciilor de evaluare a companiilor si a mijloacelor de productie. Astazi, fondurile regionale de investitii, bancile si companiile nu fac o investitie, un credit sau o achizitie pana cand nu este consultata o companie de evaluare, care stabileste valoarea "obiectivului".
"Valoarea, ca notiune intrinseca, de sine statatoare, nu exista pentru specialisti. Pentru a capata semnificatie, termenul "valoare" trebuie dublat de o alta entitate explicativa. Modalitatea de evaluare a unui obiect depinde de scopul sau finalitatea lucrarii. Numai un neinitiat poate veni si intreba ce valoare are un produs, o cladire sau un teren," explica Victor Stan, country manager la compania de consultanta si evaluare SHM Smith Hodgkinson, membra a grupului financiar Gordon Brothers cu active de peste 40 de milioane de euro.
Valoarea in business se defineste in termeni de "pentru ce va fi utilizata in viitor afacerea". Pentru a fi mai convingator Victor Stan face o analogie "pentru un taran, desaga cu care isi duce legumele la piata pentru a le vinde, are o valoare de intrebuintare imensa pentru ca il ajuta sa isi castige traiul de zi cu zi. In schimb, prin comparatie, desaga taranului are o valoare de piata extrem de mica daca este sa fie pusa alaturi de alte genti, geamantane sau borsete". Astfel, lasand la o parte analogiile si parabolele, exista valoarea de intrebuintare, valoarea de piata, valoare de locuire, valoare de lichidare, singurul punct comun al acestora fiind compania sau afacerea asupra careia se emit judecati de valoare. O valoare ridicata de intrebuintare a unui utilaj, de exemplu, nu ii da acestuia si o valoare ridicata de lichidare.
SHM Smith Hodgkinson, companie cu sediul la Londra infiintata in 1860, a inceput sa evalueze si sa ofere consultanta in Romania din 1997, cand Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare a apelat la britanici pentru evaluarea unei companii locale in cadrul procesului de dezvoltare. Potentialul pietei de aici si dorinta de a elimina deplasarile dese Londra-Bucuresti pentru a realiza proiectele i-a determinat pe cei de la SHM Smith Hodgkinson sa isi deschida o filiala in Bucuresti, care a devenit si centrul regional din Europa Centrala si de Est. Au inceput in Bucuresti cu patru angajati si o garsoniera, pentru a ajunge, dupa aproape zece ani, la 18 angajati si peste 35 de colaboratori in intreaga tara.
In primii ani de activitate, filiala locala a SHM Smith Hodgkinson a fost implicata in special in procesul de privatizare a marilor intreprinderi de stat. Principalii clienti au fost Banca Mondiala si BERD care au solicitat evaluari de active ale marilor intreprinderi publice precum IMGB, Faur, Rocar. Mai apoi, s-au dezvoltat activitatile de consultanta si asistenta, care au devenit si linii principale de crestere. Rata de crestere anuala a veniturilor a fost, asa cum spune Victor Stan, de 50 de procente.
"De cele mai multe ori am lucrat cu clienti care s-au situat de partea cumparatorului sau a investitorului, care erau interesati fie de preluarea unor mijloace de productie fie a companiilor. Domeniile in care am realizat evaluari, proiecte si studii de fezabilitate sunt cel imobiliar, industrial petrochimic, energetic, naval si bancar," spune Stan.
Cea mai mare pondere in contractele realizate anul trecut de SHM Smith Hodgkinson au fost evaluarile pentru credite ipotecare pentru persoanele fizice, in numar de 4.800-5.000 de contracte in 2006, si de 2.000 de lucrari in primele patru luni ale anului 2007. Volumul mare al lucrarilor de evaluare pentru credite ipotecare este reprezentat in veniturile companiei printr-un procent de 15 puncte. Consultanta pentru societatile comerciale si banci reprezinta un segment mult mai important raportat la veniturile pe care le aduce, dar numarul acestor lucrari este mai redus. Veniturile cele mai mari sunt aduse de lucrarile de evaluare complexe si studiile de fezabilitate cerute de companii din sectorul imobiliar, petrochimic, energetic, naval. Desi ocazionale, aceste lucrari solicita nu doar un imens capital financiar, ci si o echipa de evaluatori numeroasa, filiala din Romania a SHM Smith Hodgkinson primind sprijinul in aceste situatii partenerilor britanici. Onorariile pot ajunge si pana la sute de milioane de euro.
De departe cei mai importanti clienti sunt bancile. Egnatia, Emporiki Bank, Pireus Bank, ING, ABN Amro sunt doar cateva dintre institutiile bancare care au apelat la SHM Smith Hodgkinson pentru a solicita evaluari ale unor clienti care doreau obtinerea de credite. Clienti importanti sunt si fondurile regionale de investitii, in cautare de proiecte viabile pe pietele din Europa Centrala si de Est.
"Fondurile de investitii sunt asemenea unor cercetasi care cauta proiecte viabile pe piata. Am lucrat cu Black Sea Trade& Development Bank pentru evaluarea unor terminale petroliere din Turcia in scopuri de finantare. Cu acelasi fond de investitii am lucrat pentru evaluarea activelor imobiliare si petrochimice ale rafinariei Vega Oil din Ploiesti," spune Stan
Filiala locala a SHM Smith Hodgkinson a facut evaluari in 2006 ale mijloacelor fixe care se ridica la 3,5- 4 miliarde de euro, cu o medie de 5.000-6.000 de contracte de evaluare pe an.
Evaluarea unei companii, a activelor fixe sau a mijloacelor de productie incepe cu intrebarea: "pentru ce va fi utilizata afacerea". Pentru lichidare, pentru cumparare sau pentru intrebuintare, pot fi raspunsurile care determina si natura proiectului de evaluare. Implicati in evaluarea hotelului Bulevard din Bucuresti (de langa Cercul Militar National ), reprezentantii SHM Smith Hodgkinson spun ca principalul element care este luat in calcul in evaluarea unei unitati hoteliere este randamentul acesteia, sau ce venituri poate aduce. Determinarea veniturilor se realizeaza prin calcularea indicatorului de ocupare a camerelor, venitului mediu pe camere si ponderea veniturilor din cazare in totalul veniturilor realizate de hotel.
Evolutia SHM Smith Hodgkinson in Romania a urmat in decursul celor aproape zece ani o linie ascedenta, instabilitatea politica neafectand activitatea companiei sau contractele de consultanta si evaluare. Dimpotriva chiar, tensiunile politice genereaza o necesitate si mai mare de consultanta.
"In momentele de instabilitate politica, investitorii si companiile au mult mai multa nevoie de consultanta, pentru ca increderea in investitii, achizitii sau creditari nu mai este asa de mare", spune Stan.
Pe termen scurt, in urmatorii cinci ani, SHM Smith Hodgkinson ii propune sa atinga 40 de angajati in Romania, si inca doua birouri in Europa Centrala si de Est.
"In momentul de fata mai avem un birou la Belgrad care este subordonat centrului regional de la Bucuresti. Lucrarile mari din spatiul fost sovietic ne indeamna sa ne gandim la pasi mari de extindere, deschiderea unui birou in Ucraina ar fi un prim pas de extindere", spune Stan.


Istoric SHM Smith Hodgkinson:
1860: SHM Smith Hodgkinson ia fiinta la Londra
1997: SHM Smith Hodgkinson deschide la Bucuresti centrul regional pentru operatiunile din Europa Centrala si de Est
2004: SHM Smith Hodgkinson e preluat de Gordon Brothers, grup american de investitii si servicii financiare.
2006: filiala locala SHM Smith Hodgkinson a facut evaluari ale mijloacelor fixe de 3,5-4 miliarde de euro, cu o medie de 5.000-6.000 de contracte de evaluare