Noul val de companii multinationale de pe pietele emergente ameninta economia Statelor Unite

Autor: Bogdan Alecu 03.05.2007
Un nou val de companii multinationale cu sediul central in tari emergente precum Brazilia, Rusia, India si China incepe sa puna presiune asupra economiei SUA.

Multinationalele ale caror activitate principala este desfasurata pe pietele emergente doresc sa urmeze exemplul corporatiilor precum Samsung Electronics si Toyota care si-au dezvoltat reteaua filialelor din strainatate in fazele preliminare ale globalizarii, titreaza International Herald Tribune.
Din Brazilia, Embraer a devenit un furnizor important de aeronave in industria aeronautica din aceasta regiune. Alte companii din aceasta tara, precum Braskem, Embraco si Natura continua sa se extinda pe mai multe piete internationale.
Companiile cu sediul central in Rusia printre care Gazprom, Lukoil si Rusal utilizeaza resursele naturale ale tarii pentru a intra pe piete precum SUA si alte piete dezvoltate. Companii din India precum Wipro, Infosys Technologies si Tata Consultancy Services care ofera consultanta in sectorul tehnologiei informatiei (IT) au devenit jucatori importanti in acest sector. Ran baxy si-a facut deja un nume pe piata farmaceuticelor. Cea mai mare companie producatoare de otel din lume este controlata de Lakshmi Mittal, omul de afaceri de origine indiana care locuieste in Europa.
China este una dintre cele mai importante tari in care s-au infiintat corporatii multinationale. In afara de Lenovo, care a achizitionat divizia de PC-uri a IBM, Haier se impune pe piata electrocasnicelor, Huawei Tehnologies concureaza cu Cisco Systems in vanzarile de echipamente pentru telecomunicatii la nivel global, in timp ce Pearl River Piano Group detine o cota tot mai importanta pe piata pianelor.
"Expansiunea acestor noi companii multinationale face parte din cea mai mare transformare a economiei globale de la Revolutia Industriala din secolul XVIII incoace", a declarat Antoine van Agtmael, autorul cartii "The Emerging Markets Century: How a New Breed of World-Class Companies is Overtaking the World" ("Secolul Pietelor Emergente: Cum o Noua Specie de Companii Internationale preia conducerea Lumii").
"Putem observa o rebalansare a economiei globale inapoi, unde era inainte de Revolutia Industriala, atunci cand China si India erau cele mai puternice tari din lume", a adaugat el.
Cum este posibil ca un numar asa de mare de astfel de companii care in trecut se multumeau doar cu piata locala au castigat suficienta experienta pentru a gestiona un complex de operatii multinationale? O explicatie plauzibila ar fi imbunatatirea comunicatiilor la nivel global si transportul aerian. Iar altul, la fel de important este ca experienta necesara este disponibila pentru a fi cumparata.
"Aceste companii angajeaza personal de peste tot din lume", a declarat Peter Williamson, profesor la Scoala de Afaceri Insead si co-autor al cartii "Dragons at Your Door: How Chinese Cost Innovation Is Disrupting Global Competition" - "Dragoni la pragul usii tale: Cum costurile de productie ale chinezilor dizolva competitia la nivel global".
"Campaniile publicitare ale acestor corporatii sunt concepute de catre companii de prestigiu din domeniu precum Ogilvy&Mather. Pentru elaborarea strategiei de piata beneficiaza de consultanta din partea firmei McKinsey", a adaugat el. "A avut loc o schimbare majora in abilitatea de a obtine cunostinte intr-un anumit domeniu", a subliniat el.
Estimarile numarului noilor companii multinationale variaza considerabil. Cartea lui Van Agtmael identifica 25 dintre ele. Un studiu al Boston Consulting Group a numarat anul trecut 100. Accenture, firma de consultanta, sustine ca erau 62 de multinationale in clasamentul Fortune 500 in 2005, in crestere de la 20 in 1995. Se estimeaza ca numarul lor va atinge 100 in urmatorii zece ani.
Nu toate companiile din tarile emergente vor avea succes, desigur.
Van Agtmael subliniaza ca multe dintre ele vor fi nevoite sa-si concentreze activitatea in cateva segmente principale in care exceleaza cu adevarat decat intr-o gama larga de domenii, asa cum procedeaza pe piata locala. Companiile multinationale din vest au avantaje notabile precum reteaua de distributie, logistica si brandul.
Dar este foarte probabil ca multe dintre ele sa inregistreze succese notabile, pe care americanii le vor simti, cu rezultate atat pozitive cat si negative. Avantajele vor fi resimtite de catre consumatori, majoritatea acestor companii avand structuri ce implica costuri scazute de exploatare si sunt capabile sa ofere preturi mai scazute.
Dar sunt dezavantaje majore. "Multi dintre cei care considerau ca firmele lor sau locurile lor de munca erau protejate pentru ca faceau parte dintr-un sector care aducea o valoare adaugata ridicata sau din domenii high-tech considerau ca ascensiunea acestor companii ca fiind irelevanta pentru ei", a declarat Williamson, referindu-se la sectoare precum cel farmaceutic, design sau arhitectura.
"Dar acum, companiile lor vor trebui sa faca fata noilor competitori care dispun de acelasi nivel de tehnologie la doar 20% din pret", a subliniat el.
Acest lucru inseamna ca multe dintre companiile americane vor fi nevoite sa se uite la operatiile proprii "cu o mentalitate de baza zero", a spus William Green, director executiv al Accenture. "Companiile care nu proiecteaza modele de afaceri care sa intre in competitie directa cu cele ale corporatiilor multinationale pur si simplu vor fi eliminate de pe piata", a declarat el.
"Gigantii din tarile emergente au strategii diferite care le reflecta punctele forte", a declarat Harold Sirkin, senior vice-president la Boston Consulting Group, cu sediul la Chicago, si co-autor al studiului de piata al firmei din 2006.
Cateva, in special companii din China, au ca avantaj principal costuri foarte mici cu forta de munca. Multinationalele de pe pietele emergente nu au avut suficient timp pentru a-si realiza branduri precum au facut Sony si LG, dar compenseaza prin alte avantaje.
"Ori vor achizitiona companii din Statele Unite si vor utiliza brandul acestora, ori isi vor dezvolta propriul brand", a declarat Sirkin, care consulta cu regularitate piata din China si India.
Alte companii, precum Embraer in Brazilia au invatat sa exploateze o baza locala care are forta de munca foarte bine calificata, dar care nu presupune si costuri ridicate.
Corporatii precum Johnson Electric, cu sediul central in Hong Kong si care are o capacitate de productie de 3 milioane de motoare, au pozitii foarte bune pe nisele pietei globale. Si companiile din Rusia gestioneaza zacamintele de petrol si gaze aflate in proprietatea lor pentru a achizitiona companii din Occident.
Sirkin sustine ca pe termen lung intrarea unor noi corporatii multinationale pe piata din Statele Unite va reprezenta un eveniment mult mai important decat intrarea celor din Japonia sau Coreea de Sud, deoarece tari precum China si India vor furniza multe companii importante. "Vom vedea companii de talia Toyota venind din China, si unele similare cu Samsung din India", a subliniat el.
Noile companii multinationale reprezinta un fenomen mult mai complex decat o crestere accelerata a importurilor, care pot fi blocate sau reduse prin taxe, subliniaza expertii. Aceste companii vor achizitiona bunuri si in timp de dispute de ordin politic, ca in cazul grupului din Dubai, care intentioneaza sa achizitioneze porturi in Statele Unite.
Multinationalele de pe pietele emergente vor construi noi uzine in Statele Unite si vor oferi produse si servicii pentru care exista o cerere ridicata precum PC-uri IBM, vandute acum de Lenovo.