Producatorul cafelei Amigo se indreapta spre o cota de piata de 30%

Autor: Mihaela Popescu 19.03.2007
Compania Panfoods Romania, care detine brandul de cafea Amigo pe piata locala, estimeaza o crestere de 14% a volumului de vanzari in acest an fata de 2006, in conditiile in care piata cafelei solubile ar putea stagna in aceasta perioada.
Brandul Amigo a ajuns la o cota de 27,3% din piata cafelei solubile in luna ianuarie, in crestere cu 2 puncte procentuale fata de prima luna a anului 2006, potrivit unui studiu MEMRB Retail Tracking Services citat de Panfoods. Amigo este in prezent al doilea brand pe acest segment de piata, estimat la 2.800 de tone pe an (potrivit datelor de import aferente anului 2006).
"Sistemul de distributie pe care l-am pus la punct in anul 2002, cand am infiintat reprezentanta in Romania, ne-a permis sa avem o acoperire mai mare a pietei, iar efectele se resimt inca in vanzarile noastre. In acest an ne-am planificat si diversificarea portofoliului prin noi lansari", afirma Simon Borwell, sales&marketing manager al companiei Panfoods Romania.
Compania a lansat anul trecut cafeaua solubila Amigo Premio, mizand pe dezvoltarea segmentului superior al pietei.
Panfoods si-a planificat demararea distributiei pe pietele din regiune, precum Bulgaria sau Republica Moldova, pe care le-a testat deja prin exporturi. "Dupa ce ne-am pus la punct sistemul de distributie in Romania, ne uitam si la alte tari, insa focusul ramane piata romaneasca, pe care ne putem consolida pozitia si mai mult", mentioneaza Borwell.
El mai spune ca promovarea produselor companiei va fi in continuare mai putin agresiva, comparativ cu principalii competitori care sunt, la randul lor, companii cu operatiuni la nivel international.
Panfoods Romania, care face parte din grupul brazilian Iguacu, specializat pe productia cafelei solubile, a intrat pe piata in anul 2002, moment care a marcat o schimbare in strategia de distributie a cafelei Amigo la nivel national.
Inainte de infiintarea reprezentantei grupului brazilian in Romania, Amigo era adus prin importatori independenti pe piata locala inca din anul 1982. Borwell spune ca, dupa anul 2002, importurile de produse Amigo s-au realizat in mod direct, iar distributia a fost lasata in seama unui numar de peste 40 de companii specializate in acest tip de servicii.
"Sistemul actual de distributie, cu
1-2 distribuitori in fiecare judet, a necesitat 2-3 ani pentru a fi pus la punct. Am subcontractat serviciul de vanzari unei companii specializate care este intermediar intre noi si distribuitori si se ocupa, de asemenea, de merchandising-ul produselor. Sistemul de distributie este implementat doar pe piata romaneasca si s-a dovedit eficient, pentru ca nu ne-a majorat cheltuielile fixe", afirma Borwell.
Compania detine o unitate de ambalare a pliculetelor de cafea solubila Amigo la Targoviste, judetul Dambovita, care a intrat in functiune in anul 2002, si unde lucreaza aproximativ 40 de persoane in prezent. "Capacitatea acestei facilitati ar putea fi marita in viitor, pe masura ce ne dezvoltam pe piata", mai spune managerul.
Panfoods Romania a realizat o cifra de afaceri de 9,5 mil. euro in anul 2005, in crestere cu 18% (in euro) fata de perioada precedenta. Borwell nu a dorit sa comunice cifra de afaceri a companiei pentru anul trecut.
Grupul brazilian Iguacu, producatorul Amigo, a investit anul trecut intr-o unitate de procesare a cafelei in Spania, creand un joint-venture cu compania locala Seda Solubles. Borwell spune insa ca importurile de pe piata din Romania vin in prezent tot din unitatea de productie din Brazilia, deoarece consumatorii romani au preferinte clare.
"Am realizat un studiu de piata care a relevat faptul ca romanii prefera in unanimitate gustul cafelei aduse de la fabrica din Brazilia, mai mult decat pe cea din Spania", precizeaza Borwell.
Piata romaneasca a cafelei solubile a stagnat anul trecut la un volum de 2.800 de tone, potrivit datelor referitoare la importurile de cafea.
Consumul de cafea solubila este inca la un nivel scazut in Romania, comparativ cu alte tari europene. "Motivele sunt accizele la cafea si specificul consumului local, care s-a indreptat pana acum mai mult spre cafeaua macinata si cafeaua boabe. Eu cred ca structura pietei se va schimba pe termen mediu si lung in favoarea cafelei instant, pentru ca oamenii au tot mai putin timp la dispozitie pentru a-si prepara cafeaua zilnica", comenteaza Borwell.
Alti jucatori mari pe piata locala a cafelei solubile sunt in prezent companiile Elite si Kraft Foods. Consumul de cafea in Romania era estimat anul trecut la doua kilograme pe cap de locuitor, sub jumatate din media europeana, potrivit datelor oficiale.