Mihai Tanasescu: Cum nu trebuie cheltuiti banii publici

Autor: Mihai Tanasescu 12.02.2007
Executia bugetului general consolidat pe anul 2006 a aratat capacitatea redusa a Guvernului de a cheltui resursele publice pe baza unor programe si proiecte clar definite. Aceasta este concluzia care se desprinde din cifrele inregistrate la finele anului trecut, cand deficitul bugetar a ajuns la 1,7%, iar ponderea veniturilor in PIB nu a atins obiectivele guvernantilor. Veniturile bugetului general consolidat au fost realizate doar in proportie de 97%, iar cele ale bugetelor locale in proportie de 98%.
In acelasi timp, la sfarsitul lunii noiembrie se inregistra un excedent al bugetului general consolidat de 1,2% din PIB. In aceste conditii, ultima luna a anului 2006 a cunoscut o evolutie extrem de alerta a executiei bugetare, in special pe partea de cheltuieli, care s-au ridicat la 33,1% din PIB, utilizarea fondurilor bugetare alocate ajungand la 95%, fata de 78% la finele lui noiembrie. Am asistat in luna decembrie la cheltuirea a miliarde de euro din bani publici, ceea ce a condus la supraincalzirea masei monetare la sfarsitul lui 2006.
Comportamentul guvernantilor fata de cheltuirea banului public a provocat, in primul rand, cresterea accelerata a deficitului de cont curent. Potrivit ultimelor estimari, acesta a inregistrat o crestere de aproape 2 puncte procentuale fata de sfarsitul lunii octombrie. Deficitul de cont curent este indicatorul cu cel mai ridicat grad de risc pentru 2007 si 2008, cand poate sa genereze presiuni asupra politicii bugetare si a procesului de dezinflatie. In acest context, majorarea deficitului de cont curent poate sa aiba repercusiuni semnificative asupra programului de convergenta propus de Guvern.
Analiza executiei bugetare pe 2006 ne mai arata un excedent foarte mare al bugetelor locale. Acesta a fost generat in special prin suplimentarea, in ultimele saptamani ale anului trecut, cu sumele defalcate din TVA, din fondul de rezerva aflat la dispozitia Guvernului. Executivul a facut astfel un cadou de Craciun administratiilor locale subordonate politic actualei puteri. Fondurile astfel alocate, chiar daca nu au fost cheltuite pana la finele lui 2006, pot fi transferate pentru a fi cheltuite anul acesta.
In acest sens, trebuie mentionata si diferenta substantiala pe care o inregistreaza constructia bugetara conform reglementarilor Sistemului European de Conturi (ESA) 95. Acesta inseamna de fapt adaugarea la venituri a acelor sume aferente anului 2006, dar care urmeaza sa fie incasate in 2007, iar la cheltuieli a acelor cheltuieli angajate si efectuate in 2006, dar care urmeaza sa fie platite efectiv in 2007. Guvernul condus de premierul Tariceanu a uitat sa mentioneze ca, potrivit cerintelor Uniunii Europene, bugetul general consolidat trebuie raportat in baza ESA 95. In aceste conditii, deficitul bugetar se ridica la 2,3% din PIB, ceea ce reprezinta o amenintare considerabila la adresa continuarii procesului de dezinflatie in anii urmatori. Escaladarea pripita a deficitelor interne si externe indica opacitatea politicilor economice promovate in prezent de Guvernul Tariceanu. Modelul guvernarii de azi pe maine, la care se adauga capacitatea redusa a administratiei de a cheltui resursele bugetare, contribuie la destabilizarea angrenajelor macroeconomice si la extinderea derapajelor.
Programul de convergenta elaborat recent de Guvern (si care trebuie inca armonizat in multe locuri cu obiectivele politicilor publice anuntate si chiar cu programul de convergenta al BNR) trebuie sa determine regandirea politicilor bugetare in sensul cresterii transparentei si a gradului de predictibilitate. Introducerea monedei unice europene in 2013-2014 constituie obiectivul central al strategiei guvernamentale, iar toate eforturile publice trebuie canalizate spre indeplinirea acestui deziderat.

Mihai Tanasescu este deputat PSD, fost ministru de finante