Cine plateste pentru Internetul viitorului?

Ziarul Financiar 07.03.2006
Construirea unui "nou Internet", cu viteze de pana la zece ori mai mari decat cele mai rapide conexiuni broadband actuale, ar putea reprezenta o solutie la supra-incarcarea retelelor din cauza cresterii explozive a traficului de date, provocata in special de ponderea tot mai mare a transferurilor de filme, clipuri video si muzica.

Tehnologia exista, echipamentele de asemenea, numai ca de aceasta data marii operatori telecom (AT&T si Verizon in SUA, Deutsche Telekom in Europa) nu mai vor sa isi asume, ca pana acum, de unii singuri, investitii de miliarde de euro, de care sa beneficieze - "gratis", cum spun ei - companiile ale caror afaceri se bazeaza tocmai pe un Internet rapid si de calitate, precum Google sau Yahoo.

Practic, ideea marilor operatori este aceea de a crea o noua infrastructura de fibra optica, un fel de etaj superior al Internetului - unde transferul de date sa aiba o viteza de aproximativ 50 MB/secunda.

La aceasta superretea ar urma sa aiba acces doar furnizorii de continut multimedia care vor plati pentru constructia retelei, avantajul lor fiind acela ca datele vor ajunge extrem de repede la consumatori pentru ca nu se mai "amesteca" cu informatiile trimise de utilizatorii Internetului "obisnuit".

Problema este insa ca o asemenea abordare va limita libertatea Internetului si va creea discriminari intre diversii furnizori de continut, operatorii telecom urmand sa poata filtra inclusiv continutul care le "traverseaza" retelele, afirma oponentii planurilor avansate de furnizorii de servicii de telefonie si date.

Ideea este sustinuta de operatori precum Verizon in SUA si Deutsche Telekom in Europa. Iar planurile AT&T de a cumpara BellSouth pentru 65 mld. $ (52,4 mld. euro), anuntate ieri, sunt de natura sa provoace noi ingrijorari: un gigant telecom cu vanzari de 130 mld. $ si peste 70 de milioane de clienti va putea exercita presiuni de la un alt nivel in favoarea partajarii facturilor pentru noua retea cu furnizorii de servicii multimedia online ca Google sau Yahoo.

* Cititi mai multe in saptamanalul Business Magazin care apare maine.