Piata petroliera va ajunge anul acesta la 6,8 miliarde de euro si se pregateste pentru concurenta extrema a companiilor mari

Autor: Roxana Petrescu 04.02.2008
Consumul de produse petroliere va inregistra anul acesta pe piata locala un avans de aproximativ 7% comparativ cu anul trecut datorita maririi parcului de masini, dar si planurilor de extindere anuntate de principalii jucatori. Tradusa in bani, diferenta

Un alt factor care va avea un impact puternic asupra valorii acestei piete este si aprecierea barilului de petrol de anul trecut care este de asteptat ca d-abia anul acesta sa-si faca cu adevarat simtit efectul. La nivel de tendinta, dieselizarea pietei care era anuntata in urma cu cativa ani s-a intamplat, iar acum cererea mai mare de motorina a condus si la un pret mai mare al acestui tip de carburant in comparatie cu benzina. De exemplu, la nivelul vanzarilor raportate de Petrom, cea mai mare companie romaneasca, vanzarile interne de benzina au crescut in primele noua luni ale anului trecut cu 6% fata de 2006, in timp ce vanzarile interne de motorina au crescut cu 23% comparativ cu primele noua luni ale anului 2006.
"Piata a crescut anul trecut cu 6,5% comparativ cu 2006. Pe partea de retail (vanzarile prin benzinarii - n.red.) consumul de carburanti se ridica la 3,5-4 milioane de tone anual si reprezinta aproximativ 65%-75% din totalul pietei la consumator. Cresterea pietei s-a accentuat in ultimii doi ani. De exemplu, in 2005-2006 cresterea pietei a fost de 5,5%", spune Dan Rosu, directorul executiv al Rompetrol Downstream, al doilea jucator dupa numarul de benzinarii de pe piata locala.
Potrivit jucatorilor din piata, consumul de benzina este de aproximativ 1,6 milioane de tone annual, iar cel de motorina este de 3,4 milioane de tone. Aceste volume reprezinta atat consumul realizat pe partea de retail, cat si cel consemnat pe partea de wholesale.
"Exclusiv pe partea de retail, consumul se imparte in aproximativ 2,1 mil. tone de motorina vandute anual prin benzinarii si 1,6 mil. tone de benzina", spun surse din piata.
Luand in calcul aceste date, piata produselor petroliere a ajuns anul trecut la 6,3 mld. euro, iar anul acesta are potentialul de a ajunge la aproximativ 6,8 miliarde de euro.
Anul acesta, jucatorii spun ca piata isi va continua avansul, ritmul de crestere fiind cuprins intre 5%-7%. Aceste estimari ar putea fi insa depasite, tinand cont de faptul ca anul trecut dublarea barilului de petrol s-a simtit in cresterea preturilor la pompa doar intr-un procentaj de aproximativ 10%. Anul acesta cresterile ar putea fi peste acest nivel, tinand cont de faptul ca barilul de titei a inceput anul in forta, depasind pragul psihologic de 100 de dolari pe baril, la care se adauga doi factori extrem de importanti: deprecierea leului si inelasticitatea cererii pentru produsele petroliere. Cresterea preturilor nu are impact in ceea ce priveste consumul de motorina sau de benzina, dar este influentata de puterea leului. Alaturi de baril, un factor important de sustinere al pietei este avansul pietei auto care anul acesta ar putea fi de 5%.
"Odata cu integrarea in Uniunea Europeana, puterea de cumparare a romanilor va fi si ea din ce in ce mai sporita. Credem ca pe viitor va creste si mai mult numarul de masini si astfel va creste cererea de combustibili, atat diesel, cat si benzina", spun reprezentantii MOL Romania, filiala locala a grupului petrolier ungar MOL.
Companiile de profil isi stabilesc tinte de crestere cu mult peste ritmul pietei, ceea ce anunta competitia acerba care urmeaza sa se deruleze intre acestea. Lupta intre cei mai mari va fi sporita si de faptul ca fiecare are anuntate planuri de extindere care practic va duce concurenta spre segmentele de servicii mai bune odata cu epuizarea criteriului de proximitate.
"Pentru anul acesta estimam o crestere a volumelor vandute cu 20%, in conditiile in care piata va avea un ritm de crestere intre 5%-7%. Ne bazam pe servicii mai bune si pe extinderea retelei", spune reprezentantul Rompetrol Downstream.
Practic, dupa indeplinirea planurilor de extindere, primul criteriu care influenteaza concurenta intre companiile petroliere, proximitatea fata de consumator, va fi bifat de majoritatea jucatorilor. Dupa aceea va incepe lupta pe servicii si pe timpul clientilor, pretul fiind un diferentiator nesemnificativ in preferintele consumatorilor. Totodata, segmentul reprezentat de benzinarii particulari ve deveni nesemnificativ, acestia fiind aproape absorbiti de marii jucatori.
"Consideram ca vor avea de castigat companiile care vor acorda o mai mare importanta oferirii de servicii speciale la statie, in special a celor care salveaza timpul clientilor. Nu ne asteptam la intrarea de noi jucatori pe piata de distributie a carburantilor in Romania. Cei mai importanti jucatori din regiune se afla deja pe aceasta piata si exercita o competitie puternica, ce se reflecta in oferirea de produse si servicii din ce in ce mai performante", mai spun reprezentantii MOL Romania.
Aproape toate companiile importante de pe piata de profil si-au anuntat anul trecut planurile de extindere a retelelor de benzinarii. Rompetrol vrea o retea tripla de benzinarii pana la sfarsitul lui 2009, fata de cele 350 de puncte pe care compania la are acum.
Acesta este cel mai ambitios plan al unui jucator de pe piata locala. Lukoil mai doreste 50-60 de statii in completerea celor 300 pe care le are in prezent, Agip si-ar putea dubla cota de piata si cele 26 de benzinarii pe care le are in prezent, iar MOL cu cele 121 de benzinarii vrea o crestere a cotei de 4 puncte procentuale fata de ce are acum pana la 15%.
Petrom spune ca nu intentioneaza sa creasca numarul de benzinarii, lucru normal tinand cont ca deja beneficiaza de aproape 600 de puncte de alimentare.
Legat de suprematia pretului la motorina comparativ cu benzina, jucatorii din piata spun ca este vorba despre un trend pe termen lung, prin care Romania se aliniaza multor tari europene care sunt in aceeasi situatie.
Principalul motiv care a determinat cresterea pretului la motorina peste cel al benzinei este accizarea diferita a celor doua produse petroliere.
"Accizarea diferita a carburantilor, adica mentinerea nivelului accizei in cazul benzinei si marirea acestora in cazul motorinei a fost bazata si pe faptul ca se consuma mai multa", este de parere reprezentantul Rompetrol Downstream.
Odata cu aceasta modificare in ceea ce priveste pretul carburantilor, Romania se aliniaza unor tari precum Bulgaria, Croatia, Cehia, Estonia, Grecia, Ungaria, Slovacia, Slovenia si chiar Elvetia, unde motorina deja este mai scumpa decat benzina. Si pe pietele mature precum Austria, Italia sau Germania diferentele dintre cele doua tipuri de carburanti sunt din ce in ce mai mici. In SUA, de exemplu, suprematia motorinei asupra benzinei este un trend confirmat deja de mai multi ani.


Radiografia pietei petroliere
Valoarea pietei in 2008: 6,8 miliarde de euro
Ritm de crestere fata de 2007: 7%
Consum de carburanti prin benzinarii in 2007: 3,7 mil. tone
Consum total de carburanti in 2007: 5 mil. tone
Consum de benzina in 2007: 1,6 mil. tone
Consum de motorina in 2007: 3,4 mil. tone
Jucatori semnificativi: Petrom, Rompetrol, Lukoil, MOL, Agip
Numar de benzinarii: aprox. 2.000 de statii
Numar de benzinarii particulare: aprox. 400


Tendinte de miliarde
Toti jucatorii importanti au planuri majore de extindere, ceea ce va impinge concurenta dintre acestia mai mult spre partea de servicii, pretul fiind un instrument de diferentiere nesemnificativ.
Nu este asteptata intrarea vreunui nou jucator pe piata.
Consumul de motorina va continua sa fie mai mare decat cel de benzina, ceea ce va tine si pretul la motorina peste cel al benzinei.
Cota benzinariilor particulare va deveni nesemnfificativa, majoritatea punctelor de alimentare particulare urmand sa fie preluate de marii jucatori.