Grupul indian Tata, de la ceaiuri si ceasuri la Jaguar, Land Rover si masina de 2.500 de dolari

Autor: Diana Zagrean 21.01.2008
Cel mai nou pariu al lui Ratan Tata, care a facut din compania indiana pe care o conduce unul dintre cele mai mari conglomerate mondiale, este cea mai ieftina masina din lume, care are un pret de 2.500 $.

Cand Ratan Tata a vizitat locuinta creatorului de moda Ralph Lauren in toamna anului trecut, cei doi pasionati de automobile s-au delectat cu colectia impresionanta a designerului, care include modelul Jaguar XKD din 1955. Acum, Ratan Tata este la un pas sa preia Jaguar, scrie New York Times.
Tata Motors a anuntat la inceputul anului ca va demara discutiile cu Ford cu privire la achizitionarea brandurilor Jaguar si Land Rover. Demersul nu a fost o surpriza, deoarece atat investitorii cat si analistii din India, Detroit si Marea Britanie anticipasera achizitia de luni de zile. Reprezentantii grupului indian au declarat ca spera sa se ajunga la un acord in urmatoarele saptamani.
Pentru Ratan Tata, in varsta de 70 de ani, achizitia va incununa 16 de ani de activitate si transformari in cadrul celui mai spectaculos conglomerat - Tata Group. Pri n intermediul a 98 de companii, Tata creeaza si vinde produse care variaza de la ceasuri si ceai, la otel si sisteme de comunicare, ceea ce face numele grupului omniprezent in India. Sub conducerea lui Ratan Tata acest nume a inceput sa fie la fel de celebru in toata lumea.
Un sir de achizitii internationale a diversificat domeniul de activitate al grupul intr-atat, incat peste jumatate din veniturile de anul acesta vor proveni din afara Indiei. Expansiunea grupului Tata la nivel mondial a incurajat de asemenea si alte companii indiene sa se extinda.
"Expansiunea la nivel international era necesara", a declarat Ratan Tata. La sfarsitul anilor '90, divizia auto a inregistrat o pierdere care a fost catalogata drept "cea mai mare din istoria Indiei". "Eram atat de dependenti de o singura economie, incat am decis ca avem nevoie de un punct de vedere mai larg", a spus Tata.
De atunci pana in prezent, grupul a incheiat zeci de contracte, cumparand companii din diverse domenii, cum ar fi Tyco Global Network, Daewoo Comercial Vehicles, compania marocana de chimicale Imacid, Tetley Teas si nu in ultimul rand, producatorul de otel britanic Corus, o companie de cateva ori mai mare decat Tata Steel, pentru suma de 11,3 miliarde de dolari (7,65 miliarde de euro). Cele 27 de companii listate detinute de grupul indian au o capitalizare totala de piata de peste 70 de miliarde de dolari (47 de miliarde de euro), iar grupul a raportat un profit net de 2,8 miliarde de dolari (1,9 miliarde de euro) in ultimul an fiscal, in crestere cu 33% fata de anul precedent, datorita achizitiei Corus.
Aceasta achizitie a adus odata cu beneficiile, si critici aspre din partea analistilor, care se intreaba daca nu cumva grupul Tata a cumparat prea mult.
"Corus au venit la noi, nu noi I-am cautat pe ei", a declarat Ratan Tata, afirmand totodata ca aceasta achizitie nu era una de refuzat. "O astfel de oportunitate vine doar odata si nu se mai intoarce niciodata. Dintr-un foc, am patruns in Europa, acolo unde nu reusisem sa ne impunem pana atunci", a adaugat Tata.
Grupul Tata este o corporatie de companii destul de neobisnuita. Infiintata in 1868 de catre Jamsetji Tata, unul dintre membri grupului etnic Parsi.
Conglomeratul are o politica corporatista care considera angajatii la fel de importanti ca si profitul. Un exemplu potrivit in aceasta privinta este faptul ca angajatii disponibilizati de la Tata Steel au continuat sa-si primeasca salariile pana la sfarsitul vietii lor. In plus, grupul este cunoscut pentru corectitudine si dreptate, fata de tacticile agresive sau plata mitei, care este o practica destul de des intalnita in alte companii indiene.
Ratan Tata este poate, cel mai neobisnuit lider al unei corporatii. Foarte umil, el nu se codeste sa recunoasca greselile facute pe parcursul anilor, dar nici intentia sa initiala de a deveni arhitect. Dupa ce a studiat arhitectura la Universitatea Cornell, Ratan Tata a lucrat impreuna cu restul familiei sale in cadrul grupului. Acum, la varsta de 70 de ani, el se gandeste sa se pensioneze in curand, deschizandu-si o mica firma de arhitectura.
Ratan Tata este o ruda indepartata a fondatorului grupului - tatal sau a fost adoptat de sotia unuia dintre fii lui Jamsetji. Cum nu s-a casatorit niciodata, conducatorul Tata Group isi concentreaza atentia pe cainii sai, scrie biletele de multumire angajatilor eficienti care ii fac diverse favoruri si este foarte des vazut duminica conducand singur pe Marine Drive din Mumbai.
"Niciunul din noi, observatorii evolutiei grupului Tata, nu au putut prezice dezvoltarea si succesele inregistrate de-a lungul anilor de Ratan Tata", a declarat R. M. Lala, autorul unei serii de carti biografice despre familia Tata si companiile detinute de ei, care a fost candva directorul Tata Trust, o fundatie de caritate care finanteaza proiecte de educatie si sanatate din India. "Poate ca alte companii indiene si alti directori executivi au castigat mai multi bani, dar Tata este in continuare cel mai respectat nume din India", a mai declarat Lala.
Ca presedinte al companiei, Ratan Tata a purtat traditia familiei mai departe, transformand un grup de firme disparate, care aveau in comun doar numele, intr-un grup cu sapte domenii de productie si management centralizat. Planul de afaceri pentru aceasta expansiune a fost gandit si implementat in cele mai neobisnuite conditii - directorul a petrecut trei luni la capataiul mamei sale, internata la spitalul Sloan Kettering din Manhattan in 1981.
In acea perioada, Ratan Tata era presedintele Tata Industries, o mica parte a grupului, care se ocupa cu investitiile noi. Cand a fost numit presedinte al grupului in 1991, el a ordonat si aliniat parerile managerilor diferitelor companii, astfel incat sa cultive o cultura corporatista comuna si sa considere compania-mama drept un punct de plecare pentru toate celelalte.
Procesul nu a fost unul simplu, dupa cum insusi Tata marturiseste intr-una din cartile biografice ale familiei: "Daca stau sa meditez asupra importantei acestor ultimi zece ani asupra mea, ei au fost un amestec de bune si rele.
Am satisfactia ca grupul a devenit mai unit din multe puncte de vedere, dar, in acelasi in timp, am avut parte de rezistenta la schimbare din partea multora dintre colegii mei, ceea ce mi-a produs frustrari. In final, a fost o experienta grea si uneori lipsita de recompense."
Cu toate acestea, cei din afara grupului vad lucrurile altfel. "Familia Tata s-a preocupat numai de construirea afacerii si de extinderea acesteia", a declarat Tarun Jotwani, CEO al bancii de investitii Lehman Brothers din India. "Ceea ce a indeplinit domnul Tata la perfectie a fost functia de sef strategic si etic al grupului, prin intermediul careia a impus o cultura a integritatii", a mai adaugat Jotwani.
Perioada in care Ratan Tata a condus cu succes grupul se apropie de sfarsit. El a declarat in nenumarate randuri ca doreste sa se pensioneze in curand, dupa lansarea unuia dintre proiectele sale dragi, masina de 2.500 $ (1.700 de euro), care a avut loc recent.
Ratan Tata nu are mostenitori si nu exista sperante ca vreun alt membru al familiei sa ii succeada, ceea ce inseamna cel mai probabil ca el este ultimul Tata care a condus compania.