Cornelia Petrea, HR manager al TechTeam Romania: andidatii aplica pentru sase joburi si in final aleg cel mai mare salariu

Autor: Alina Pahoncia 17.12.2007
Forta de munca a devenit o problema a tuturor angajatorilor, indiferent de domeniu, mai ales in Bucuresti, unde cererea este atat de mare incat oamenii aplica simultan pentru cate cinci-sase joburi si aleg, in final, angajatorul care ofera cel mai mare salariu, este de parere Cornelia Petrea, HR manager al celor doua divizii pe care le detin americanii de la TechTeam pe piata locala, TechTeam Global si TechTeam Akela.
"Pentru candidatii care aplica pentru un job nu mai conteaza alti factori ca mediul de lucru, locatia, pachetul de beneficii, ci doar partea financiara", spune Cornelia Petrea.
Mai mult, principala problema a pietei fortei de munca in acest moment este faptul ca oamenii nu mai sunt motivati sa munceasca. Chiar si juniorii se lasa cautati. Si chiar daca nu au experienta profesionala solida, au pretentii tot mai ridicate.
"In Vest, te astepti ca un om pe care vrei sa il angajezi ca recruiter, de exemplu, sa aiba o experienta de cinci ani si sa mai si ramana apoi in companie inca vreo doi-trei ani inainte de a fi promovat. In Romania, situatia este complet diferita. Calificarile sunt mici, iar asteptarile la nivel salarial si profesional sunt foarte mari", precizeaza HR managerul.
Din acest punct de vedere, salariile au crescut artificial in ultimii ani. Iar cererea este atat de mare incat trebuie sa platesti mai bine de 30% peste salariul net al angajatului pe care vrei sa il atragi in companie. "Mai mult decat atat, nu te mai uiti la CV sau la experienta, ci te bucuri ca respectivul angajat a decis sa vina sa lucreze la tine", spune ea. Prima dintre cele doua divizii ale companiei pe piata locala, TechTeam Global, ofera servicii de Information Technology Outsourcing (ITO) si Business Process Outsourcing (BPO), respectiv externalizare de procese din zona de IT sau din alte zone ale businessului, care nu au functie de baza in cadrul companiei (financiar, resurse umane etc.). Cea de-a doua divizie, TechTeam Akela, se ocupa de dezvoltare software.
Americanii de la TechTeam au intrat pe piata locala in 2004, iar in octombrie 2005 au achizitionat compania locala de software Akela, infiintata in 1998 de Lucian Butnaru (actualul vicepresedinte al TechTeam Akela), intr-o tranzactie estimata la 3 milioane de euro.
Cele doua divizii vor angaja anul viitor 300 - 350 de oameni, cea mai mare parte (70%) pentru divizia TechTeam Global. Intrucat recrutarea devine tot mai dificila in Capitala, TechTeam a ales sa isi deschida centre si in alte orase din provincie, ca Sibiu sau Galati.
Intrucat piata s-a schimbat si devine tot mai dificil sa gasesti si sa pastrezi oameni in companie, mai ales intr-un domeniu cu o evolutie galopanta cum este outsourcingul, Cornelia Petrea spune ca se intalneste lunar cu HR managerii competitiei pentru a discuta principalele probleme ale domeniului. "Pentru ca tragetam acelasi tip de candidati, vorbim despre tot ce inseamna probleme de recrutare, studii de piata, compensatii si beneficii, retentie, work-life balance (echilibrul viata personala-profesionala - n.r.), dar si chestiuni de natura legala", explica ea.
Cele doua divizii ale TechTeam au in prezent aproximativ 600 de angajati. Profilul candidatului targetat pentru TechTeam Global arata, pe scurt, cam asa: absolvent de studii superioare sau student in ultimii ani de facultate, vorbitor de limba engleza - conditie eliminatorie la angajare -, care sa aiba cunostinte de IT la nivel mediu pentru BPO si la nivel avansat pentru ITO. De asemenea, potentialul candidat trebuie sa mai vorbeasca inca o limba straina, in conditiile in care TechTeam asigura servicii in 13 limbi straine pentru clientii sai.
In cadrul TechTeam Akela lucreaza 250 de angajati si sunt vizati pentru angajare cei care au experienta profesionala de la trei ani in sus.
Turnover-ul de personal este mai ridicat in cadrul TechTeam Global, chiar daca nu depaseste media din domeniu. Cu toate acestea, in outsourcing fluctuatia de personal este mai mare decat in alte industrii, intrucat cea mai mare parte a angajatilor sunt foarte tineri, sunt la inceput de cariera si tind sa isi schimbe locul de munca destul de usor. "Jobul este stresant si solicitant. Trebuie sa fii foarte calculat si extrem de punctual. Daca intarzii la lucru, trebuie sa te inlocuiasca un coleg. Greseala cuiva inseamna supraincarcarea altcuiva", explica Petrea.
Media de varsta in cadrul TechTeam Global este de 21-22 de ani, in timp ce in TechTeam Akela ajunge pana la 28-30 de ani. In cadrul TechTeam Global se lucreaza in cate doua sau trei ture, cate cinci zile pe saptamana sau chiar sapte zile din sapte, in functie de proiect, dar fara a depasi perioada legala de lucru.
Situatia este complet diferita in cadrul TechTeam Akela, unde marea majoritate a angajatilor sunt programatori sau project manageri. "Aici se lucreaza pe proiecte, iar programul este flexibil", spune HR managerul.
Intrucat jobul in sine este destul de solicitant si cu o incarcatura ridicata de stres, in luna octombrie a fost deschisa o sala de masaj pentru angajati, unde trei sferturi dintre costuri sunt suportate de catre companie.
O alta provocare pentru o astfel de industrie, care prin definitie trebuie sa asigure asistenta pentru clienti din diferite colturi ale lumii in flux continuu, astfel incat sa nu se resimta diferenta de fus orar, este gasirea de oameni dispusi sa lucreze in ture. "Nu gasim candidati dispusi sa lucreze in ture de noapte sau sapte zile din sapte, desi in astfel de cazuri salariul este cu 70-80% mai mare decat in mod normal."
Cat priveste managerii, aproximativ 90% dintre acestia au fost promovati din interior si este de preferat sa se intample asa pentru a retine angajatii cat mai mult in companie.
Cand a preluat pozitia de manager de resurse umane in TechTeam, cele doua divizii detinute de americani aveau departamente de HR separate. "In septembrie 2006, am facut sinergia celor doua departamente, pentru ca asa este normal. Recruiterii fac acum un mix de joburi adaptat pentru cele doua divizii", afirma Petrea.
In departamentul de resurse umane care deserveste cele doua directii de business lucreaza zece oameni. Desi colaboreaza cu firme specializate in recrutare, managerul de resurse umane spune ca aceasta strategie nu s-a dovedit intotdeauna foarte eficienta. Cel putin nu in Capitala. "Ca si termene de livrare, companiile de recrutare se misca destul de greu. Iar in cazul in care gasesc oameni in intervalul de timp solicitat, acestia nu sunt, de cele mai multe ori, potriviti pentru ceea ce cautam noi", afirma Petrea.
In schimb, in Sibiu, situatia este diferita. TechTeam a incercat sa faca recrutare directa, pentru un centru de servicii care urmeaza sa fie deschis aici, si a trebuit, in cele din urma, sa apeleze la firme de recrutare specializate, cu care a avut succes, intrucat au reusit sa atraga candidati pe baza capitalului de incredere creat pe piata sibiana de recruiteri.
Incepand de anul viitor, va fi schimbata politica de compensatii si beneficii din cadrul TechTeam.
Daca in cadrul TechTeam Global, ponderea salariului fix in cadrul pachetului este de 90%, restul fiind beneficiile clasice, ca tichetele de masa, abonamente la clinici private, transport, in cadrul TechTeam Akela, salariul fix reprezinta doar 80% din pachetul salarial, la care se adauga diferite bonusuri, cum ar fi cele care se acorda la finalizarea unui proiect.
La trei luni dupa angajarea in cadrul TechTeam Global, se face o evaluare a performantei angajatilor, dupa care, in functie de rezultat, salariul poate creste cu 11%. De asemenea, vorbitorii de limbi straine pentru care se gasesc mai greu oameni in piata - ca portugheza, rusa sau germana - primesc lunar bonusuri.
Cel mai greu de identificat si de recrutat sunt, pentru partea de BPO, vorbitorii de rusa si germana, in timp ce pentru divizia de ITO, pe langa acestia, este destul de dificil de gasit pana si vorbitori de spaniola sau italiana. "Cerintele tehnice in IT sunt foarte mari. In plus, este greu ca pe aceste competente sa se suprapuna si cunoasterea unor limbi straine", explica Petrea.
Incepand cu luna aceasta, cele doua companii, TechTeam Akela si TechTeam Global, vor avea un sistem unitar de evaluare a performantei. "Middle si top managementul vor trece printr-o evaluare bianuala si speram sa extindem acest sistem la nivelul tutror pozitiilor."
Salariile pentru pozitiile de entry-level in companie au crescut in acest an cu 10%. Petrea spune ca deficitul nu este doar in Romania o problema, aceeasi situatie fiind intalnita si in alte tari in care este prezent TechTeam, ca Belgia, Polonia sau Anglia.
"Singura tara care sta bine din acest punct de vedere este Germania. Cand TechTeam a deschis aici operatiuni, in 1999, nivelul salarial era foarte ridicat. Intre timp, salariile au scazut la nivel de economie, iar oamenii au ales sa ramana in companie, fiind multumiti de cat castiga", spune ea.

Cariera
2006 - prezent: HR manager, TechTeam (Global & Akela)
2003 - 2006: HR director, Flanco International
2002 - 2003: HR director, Farmexim
1997 - 2002: a ocupat pe rand pozitia de HR specialist, HR projects manager si HR manager in cadrul Orange
martie 1998 - august 1998: HR manager, Voxtel (subsidiara France Telecom in Republica Moldova)
1995 - 1997: senior consultant, Bossard Consultants Romania (Capgemini)
Iunie 1995 - octombrie 1995: professional employment consultant, Snelling Personnel Services (Aims Human Capital Romania)
1994 - 1995: commercial assistant, Schlumberger Industries
1993-1994: studii postuniversitare in resurse umane, Centrul International de Cercetare si Training Aplicat, Franta
1993: Facultatea de inginerie mecanica, Universitatea Politehnica Bucuresti