Cetelem a ajuns la credite de 213 mil. euro

Autori: Angela Placinta , Liviu Chiru 11.12.2007
Cetelem IFN, filiala locala a diviziei specializate in finantari pentru consum a gigantului francez BNP Paribas, avea credite in sold de 714 milioane de lei (213 milioane de euro) la sfarsitul lunii septembrie.
Comparativ cu septembrie anul trecut, soldul finantarilor marcheaza o crestere cu aproximativ 50%, potrivit reprezentantilor companiei.
Cetelem este cel mai mare jucator de pe piata locala a firmelor specializate in finantari pentru consum. Al doilea jucator este BRD Finance, o companie detinuta de BRD SocGen si Franafianance, divizia specilizata in credite de consum a Societe Generale.
Piata este dominata de altfel de companii subsidiare ale unor banci, in conditiile in care majoritatea jucatorilor din sistemul bancar interesati de zona de retail au decis anii trecuti sa creeze astfel de subsidiare, pentru a profita de lipsa cadrului de reglementare de la acel moment. Ult erior BNR si Guvernul au creat o legislatie specifica pentru institutiile financiare nebancare, astfel ca si aceste companii au acum restrictii la creditare apropiate de cele impuse bancilor comerciale.
Cetelem IFN are in prezent peste 1,3 mialiaoane de contracte de creditare in derulare. Francezii au intrat pe piata in 2005, prin preluarea Credisson, o companie cu o pozitie buna pe piata. Ulterior numele a fost schimbat in Cetelem, pentru a reflecta apartenenta la grup, iar portofoliul de produse a fost extins. In prezent, Cetelem vinde atat credite la locul de vanzare a bunurilor, cat si carduri de credit sau creadite auto ori pentru nevoi personale neanoamianalizate. In perioada urmatoare compania va introduce in oferta si finantari imobiliare.
"Creditul in maagazin ramane in conatianuare principala acaativitate desafaasuarata de Cetelem in Romania, cu o ponadere de aproximativ 48%, constituind in acelasi timp o sursa de dezvoltare pentru celelalte linii de business", afirma reapreazentantii companiei. Finantarile acordate pe carduri de credit au o pondere de 31%. In prezent, Cetelem are in portofoliu peste 247.000 de carduri de credit.
Calitatea portofoliului de credite s-a ima-bunatatit comparativ cu 2006, dupa ce francezii au implementat noi poalitici de maanagement al riscului, inclusiv priavind consatruirea proaduselor, care trebuie sa rasapunda neavoilor clientilor intr-o maniera "resaponasabila".
"Preconizam o dezvoltare a creditului de consum in ansamblu, prin toate componentele sale, cu o rata de crestere cel putin egala cu cea de pana acum", apreciaza reprezentantii Cetelem.
Majoritatea grupurilor bancare sunt destul de discrete in ceea ce priveste activitatea subsidiarelor specializate in credite de consum.
BRD Finance ajunsese la sfarsitul priamului trimestru la 400.000 de clienti. Poatrivit daatelor puablicate, franaceazii aveau la sfarsitul anualui trecut creadite in sold de juamatate de mialiaaard de lei (149 mil. euro). Raiffeisen, a treia banca din sistem, a creat o companie in parateaneariat cu retailerul Altex, numita Credex. Subasiadiaara lor nu a publicat insa date privind activitatea financiara.
Banca Transilvania are o subsidiara specializata, BT Direct, care activeaza insa mai ales in zona Transilvaniei. Euroline EFG, subasidiara specializata a grecilor de la Bancpost, are peste 450.000 de clienti, insa compania nu a mai anuntat recent date privind soldul finantarilor acordate. Citifinancial, subsidiara specializata a Citibank, si-a dublat soldul creadiatelor in 2006, fara a preciza valoarea.