Cele mai mari 15 companii din energie valoreaza 15 mld. euro, forta fiind de partea producatorilor

Autor: Roxana Petrescu 22.11.2007
Producatorii de energie alaturi de companiile de furnizare si distributie de electricitate au ajuns, potrivit datelor financiare inregistrate anul trecut, la o valoare cumulata de 15 miliarde de euro, in crestere cu 20% fata de rezultatul consemnat cu un an in urma, potrivit Anuarului "Cele mai valoroase 100 de companii din Romania", realizat de ZF in colaborare cu casa de investitii Capital Partners.
Iar piata este departe de a se fi asezat avand in vedere ca doar anul acesta trei companii uriase, Petrom, Alro si italienii de la Enel, au demarat proiectele de investitii in trei noi unitati de productie de 860 MW, 1.000 MW si, respectiv, de 900 MW, adica in traducere libera in aproape patru reactoare nucleare, investitiile fiind de 2,4 mld. eur o in total.
Cresterea a fost adusa aproape in totalitate de aprecierea valorii marilor producatori de energie, companiile de distributie mentinandu-se la acelasi nivel ca in anul 2005.
Acest lucru este o consecinta directa a perspectivelor pe care fiecare piata le ofera.
Cea mai mare crestere a fost inregistrata de Nuclearelectrica, administratorul Centralei Nucleare de la Cernavoda, a carei valoare a crescut cu 98% in anul 2006. Nuclearelectrica a beneficiat de un context extrem de favorabil al pietei care-i avantajeaza pe producatorii de energie in conditiile in care consumul creste, iar noi unitati nu se pot realiza in intervale scurte de timp. Acest lucru duce inevitabil la cresterea pretului la energie si implicit a valorii celor care se afla in pozitia de producator.
In cazul Nuclearelectrica a mai contat ceva. Compania a pus anul acesta in functiune cel de-al doilea reactor nuclear, care a reprezentat practic singura investitie in segmentul productiei de energie realizata de ceva ani buni si care a influentat decisiv si valoarea la care a fost cotata compania anul trecut. De la 460 de milioane de euro in 2005, Nuclearelectrica a urcat la 910 milioane de euro la sfarsitul anului 2006. De la 700 MW capacitate instalata in 2006, compania a ajuns la 1.400 MW anul acesta si a demarat procesul de selectie pentru consortiul de firme care va pune pe roti reactoarele 3 si 4.
Urmatoarele clasate din punctul de vedere al procentajului de crestere al valorii sunt unitatile de productie termo, care desi majoritatea se afla intr-o stare delicata in ceea ce priveste investitiile in retehnologizare, potentialul acestora este imens. Hidroelectrica, cel mai ieftin producator de energie, a inregistrat un avans al valorii de 30%, fiind singura companie de energie aflata inca in portofoliul statului care se lupta cu cele mai mari 10 firme pentru suprematia in topul celor mai valoroase 100 de companii din Romania.
Pe segmentul distributiei de energie, cresterile au fost extrem de mici si sunt explicate prin piata ferita de evenimente spectaculoase care ar putea duce la aprecierea valorii acestora. Tinand cont ca practic este vorba de companii care administreaza retele de distributie a energiei, nu se poate vorbi de o concurenta sau de planuri de extindere majore care sa aiba un impact semnificatiov asupra valorii de piata a acestora.
Oscilatiile de valoare le vom vedea cel mai probabil pe partea de furnizare (comercializare) de energie care va fi campul de lupta pentru atragerea unui numar cat mai mare de clienti. Piata energiei este in continuare dominata de companiile de stat, privatii reusind sa intre doar pe partea de distributie si de furnizare a energiei.
Daca actualul guvern isi va duce la indeplinire intentia de a forma un mare grup integrat vertical, valoarea acestuia s-ar ridica la peste 9 miliarde de euro, de doua ori mai mica fata valoarea grupului ceh CEZ, care este modelul de dezvoltare al statului roman.