Bombardier ar putea produce la Astra sau la Electroputere

Autor: Alexandru Anghel 14.11.2007
Producatorul canadian de material rulant Bombardier Transportation ar putea produce trenuri hibrid in cooperare cu producatori romani.

Astfel, producatorul considera posibila constructia trenurilor ce ar putea fi livrate CFR Calatori in parteneriat cu Astra Vagoane Calatori ori cu Electroputere Craiova, care asambleaza pentru moment trenurile de metrou livrate catre Metrorex.
"Nu avem de gand sa construim trenurile in Franta. Intentia noastra este sa gasim un partener pentru a optimiza partea romaneasca in fabricatie. Este posibil sa lucram cu Astra sau Electroputere in functie de modul cum se va incheia privatizarea acesteia", a spus Jean Berge, vicepresedinte de marketing si vanzari Mainline&Metros Bombardier.
Potrivit reprezentantilor companiei, circa 60-65% din componentele unui tren Bombardier sunt realizate de catre furnizori, restul fiind produs in cadrul facilitatilor proprii. Ca exemplu, pentru productia trenurilor pentru Metrorex canadienii au externaliat pe plan local productia de componente metalice catre Avioane Craiova, iar cea a peretilor interiori catre compania AVI Craiova.
In functie de stabilirea datei licitatiei, de rezultat si de specificatii, Bombardier a declarat ca ar putea furniza prima garnitura intr-un interval de 26-28 de luni.
In aceasta toamna, odata cu lansarea trenului hibrid Bombardier AGC, oficialii CFR Calatori au declarat ca nevoia pentru astfel de trenuri, cu propulsie duala, se va manifesta peste aproximativ doi ani, odata cu inceperea celor mai multe lucrari de infrastructura feroviara. Costul unui tren a fost estimat la 5-6 milioane de euro.
"Presupunand ca vom avea un acord, vom putea livra primul tren dupa 26 de luni in functie de specificatii. Dupa primul tren putem livra 100 de alte trenuri intr-o perioada de doi ani", a spus Berge. Specificatiile presupun, dupa configuratiile solicitate de client, si particularizarea sistemelor de siguranta, adica sincronizarea softului computerului trenului cu sistemele telemetrice instalate pe marginea infrastructurii.
Bombardier produce in prezent trenul hibrid AGC la fabrica de la Crespin cu o cadenta lunara de 10-13 garnituri, iar potrivit reprezentantilor companiei, in Romania ar putea fi organizat un ciclu de productie de 4- 5 garnituri lunar pentru care ar lucra pana la 300 de oameni.
Costurile de intretinere pentru o garnitura de tren hibrid pentru Romania au fost estimate de Bombardier la un nivel mai mic decat costul de 1 euro pentru fiecare kilometru parcurs inregistrat de SNCF, regia franceza de transport pe calea ferata, datorita pretului redus pentru manopera.
"Costurile depind in primul rand de marimea flotei. Cu cat este mai mica flota, cu atat sunt mai mari costurile. Pretul intretinerii este format de obicei in proportie de 50% din costul pieselor si 50% din orele de manopera. Pentru CFR orele de manopera sunt mai ieftine decat pentru SNCF, deci costurile ar trebui sa fie mai mici", a spus Berge.