Distributie: Materialele de constructii, pe santier in 24 de ore

Autor: Catalin Lupoaie 27.09.2007
Distribuitorul de materiale de constructii Unisistem Grup, specializat in distributia de materiale de constructii, va investi in urmatorii ani in dezvoltarea serviciilor pentru companiile de constructii, odata cu scaderea pietei de retail in dauna magazin

Unisistem Grup, controlat de familia Stoicea, estimeaza pentru acest an o majorare a cifrei de afaceri de circa 20% pana la circa 12 milioane de euro, pe fondul extinderii serviciilor catre constructori, care ocupa o pondere de 80% din clienti.
"Constructorii au mare nevoie in prezent de servicii, pentru ca piata este in continua crestere si au tot mai multe comenzi pe care nu le pot onora daca nu primesc materialele de constructii la timp. Firmele de constructii nu-si dezvolta retele de logistica pentru materiale de constructii, iar noi le transportam in cel mult 24 de ore din momentul comenzii oriunde in tara", a declarat Dan Stoicea, directorul general al Unisistem Grup. Compania lucreaza cu circa 12.000 de firme de constructii, carora le livreaza pachete complete de materiale de constructii, si intentioneaza sa extinda numarul acestora in urmatorii ani. "N e adresam in principal companiilor medii si mari de constructii, dar si muncitorilor care si-au facut propriile firme de constructii. Segmentul de retail ne intereseaza mai putin, pentru ca acest sector va fi dominat de bricolaj in urmatorii ani", afirma Stoicea. Compania distribuie materialele de constructii si printr-un sistem de creditare, fapt care atrage constructorii mai mici.

400 de magazine au disparut din Bucuresti
Potrivit lui, in ultimii trei ani in Bucuresti au disparut circa 400 de magazine mici specializate in distributia de materiale de constructii, in prezent fiind maximum 800.
"Zone cunoscute din Bucuresti pentru distributia de materiale de constructii, cum sunt Valea Cascadelor sau soseaua Mihai Bravu sunt in declin din cauza lipsei de experienta a proprietarilor de magazine de retail si a extinderii retelelor de bricolaj. Insa au aparut alte zone, precum soseaua Pargari din Colentina, unde sunt 100 de magazine de unde se aprovizioneaza constructorii care au lucrari in Pipera, si soseaua Chitila sau Prelungirea Ghencea", explica Stoicea.
Chiar daca ponderea activitatii de retail in cifra de afaceri a Unisistem Grup s-a dublat in ultimii trei ani, pana la circa 20%, investitiile grupului vor fi indreptate catre sectorul constructorilor. "Vom continua sa dezvoltam serviciile pentru constructori, prin majorarea parcului auto si prin extinderea programului de lucru in cadrul depozitelor pana la ora 22-23", explica Stoicea. Compania are in prezent 20 de masini de 3,5 tone, care livreaza marfa direct pe santierele constructorilor si va dubla flota auto pana la sfarsitul anului 2009.
"Consider ca piata constructiilor va continua sa creasca cu un ritm de circa 20-25% in urmatorii trei ani, iar ulterior ritmul de crestere va scadea la circa 7-8%. Insa e foarte dificil de facut previziuni, pentru ca piata este in continua schimbare", apreciaza Stoicea. Spre exemplu, in lunile iunie-septembrie, in care era de obicei varful sezonului, nu s-a inregistrat o crestere puternica a vanzarilor de materiale de constructii, pentru ca tot mai multi romani au preferat sa plece in concediu decat sa renoveze casele, potrivit lui Stoicea.
Constructorii se confrunta cu o lipsa de forta de lucru calificata, situatie ce a condus la o crestere sustinuta a salariilor. "In ultimele sase luni salariile muncitorilor calificati au crescut puternic, mai ales in Capitala, unde spre exemplu un zidar, un faiantar sau un montator de gips-carton nu lucreaza fara 1.000 de euro pe luna, plus facilitati precum cabinete medicale sau tichete de masa", explica Stoicea.
"Companiile romanesti de constructii au fost afectate de introducerea taxei inverse, prin care isi recupereaza TVA pentru materialele de constructii de la stat si nu de la beneficiarul lucrarii. De multe ori, constructorii asteapta chiar si cateva luni pentru a recupera TVA de la stat. Aceasta situatie a condus la cresterea manoperei", explica Stoicea.
In plus, companiile straine de constructii intrate pe piata romaneasca au transformat companiile locale in subantreprenori.

Extindere la Brasov sau Constanta
Unisistem Grup este format din companiile LIV International si Unisistem Constuct, care detin in total 10 depozite si trei centre logistice in Bucuresti si Craiova. Prin cele doua depozite detinute in Bucuresti, compania distribuie materiale de constructii pe toata aria Capitalei, iar cel din Craiova asigura livrarea materialelor de constructii in Oltenia si Banat. "Cererea de materiale de constructii este foarte ridicata pe piata Capitalei. Practic, in centrul logistic din bulevardul Timisoara se fac circa 200 de tone de livrari de materiale pe zi", afirma Stoicea.
Compania a investit in ultimii doi ani circa un milion de euro in campanii de marketing, prin inscriptionarea a 20 de tramvaie in Bucuresti si prin lansarea unor reviste prin care sa fie promovate produsele distribuite. Unisistem Grup intentioneaza sa se extinda in urmatorii ani in Brasov sau Constanta, unde exista o cerere ridicata de materiale de constructii. Strategia companiei este sa deschida centre logistice in orase care sa se afle la o distanta de peste 200 de kilometri de Bucuresti, pentru a acoperi cat mai eficient teritoriul tarii.
Grupul distribuie gresie si faianta, prafuri (ciment, var, ipsos, adezivi), placi de gips-carton, vopsele, produse fibro-lemnoase, termo-fono-hidro izolatii si sisteme de amenajari pentru case. Anul acesta compania a introdus in portofoliul de produse si aparate de aer conditionat. "Canicula din aceasta vara ne-a permis sa vindem toate aparatele de aer conditionat pe care le-am avut in stoc, cateva mii adica", explica reprezentantul Unisistem Grup. Potrivit lui Stoicea, datorita exploziei vanzarilor de aparate de aer conditionat din acest an, un montator a ajuns anul acesta la un castig minim lunar de circa 3.000-4.000 de euro in lunile de vara.
Compania Unisistem Construct, infiintata in 1997, este detinuta de familia Stoicea si de un actionar olandez si distribuie gips-carton produs de grupul austriac Knauf. "Initial aceasta firma a distribuit materiale de constructii ale producatorului olandez Unidek, specializat in productia de panouri sandwich si structuri pentru acoperis, insa ulterior am renuntat", spune Stoicea, care afirma ca a primit mai multe oferte de preluare din partea fondurilor de investitii, pe care deocamdata le-a refuzat.

Micii distribuitori inca domina piata
Principalii competitori ai Unisistem Grup pe segmentul distributiei catre constructori sunt Arabesque si Baduc, in timp ce pe retail sunt marile retele de bricolaj precum Praktiker, Bricostore, Hornbach sau bauMax. Dinamica pietei constructiilor a atras marii retaileri internationali specializati in materiale de constructii si a impulsionat afacerile locale ale distribuitorilor de profil, pe o piata care va ajunge anul acesta la circa 3-3,5 miliarde de euro. Piata de bricolaj, una dintre cele mai dinamice din sectorul de distributie de materiale de constructii, s-a extins cu un ritm de crestere de 20-30% pe an si va continua trendul ascendent pentru cel putin urmatorii cinci ani. Sectorul de bricolaj are o pondere de circa 30% din totalul pietei de materiale de constructii si va ajunge anul acesta la peste 900 de milioane de euro, potrivit jucatorilor de pe piata. Ponderea bricolajului in domeniul materialelor de constructii ocupa insa un procent scazut in raport cu alte tari din sud-estul Europei, ceea ce face din Romania o piata tinta pentru pentru jucatorii din vestul Europei. Cea mai mare pondere in piata este detinuta in continuare de micile magazine de distributie de materiale de constructii.
Materialele de constructii din import asigura circa 30-40% din necesarul de produse de pe piata, potrivit jucatorilor din domeniu. Valoarea productiei interne a ajuns anul trecut la circa 2,6 miliarde de euro, in crestere cu circa 25% fata de anul trecut, potrivit datelor de la Institutul National de Statistica (INS) si estimarilor de pe piata.
Acest ritm de crestere se va mentine in urmatorii zece ani, avand in vedere nivelul de absorbtie al pietei de constructii. Avand in vedere gradul mare de absorbtie de materiale de constructii al pietei locale, exportul de materiale de constructii se ridica la circa 5% in sectorul de fabricare a materialelor de constructii si altor produse din minerale nemetalice, potrivit datelor INS.