Europharm inchide sase depozite de medicamente ca urmare a reducerii adaosurilor

Autor: Ioana David 26.09.2007
Distribuitorul de medicamente Europharm, detinut de gigantul britanic GlaxoSmithKline (GSK), liderul pietei farmaceutice romanesti, inchide sase din cele 11 depozite, compania avand cea mai extinsa retea logistica pe piata de profil.
"Proiectul pe care l-am pornit in august 2007, proiect de eficientizare a infrastructurii de depozitare, ne-a ajutat sa ne pregatim pentru a intampina si aceste reduceri ale adaosurilor comerciale", a spus Margareta Mares, director general al Europharm Distributie.
Potrivit masurilor initiate de Ministerul Sanatatii, incepand cu aceasta toamna adaosul maxim al distribuitorilor de medicamente urmeaza sa scada de la 16% la 14%, iar in cazul medicamentelor cu pret de producator de peste 100 de lei, acestea urmeaza sa fie de 10%. Ma rgareta Mares este de parere ca in aceasta perioada efortul financiar al distribuitorilor este cu atat mai mare cu cat acestia trebuie sa pregateasca implementarea Regulilor de buna practica de distributie (GDP - good distribution practice care urmeaza sa devina obligatorii din vara anului 2008), in conditiile in care pretul medicamentelor scade permanent, iar termenele de plata raman mari, de 120 de zile.
Europharm Holding a incheiat anul 2006 cu o cifra de afaceri de 445,8 mil. lei (126,5 mil. euro), in scadere cu aproximativ 5% comparativ cu nivelul de 468,7 mil. lei raportat in 2005. O scadere a fost consemnata si la nivel de profit, acesta atingand 1,5 mil. lei (0,4 mil. euro), cu 74% mai putin comparativ cu 2005, potrivit datelor existente pe site-ul Ministerului Finantelor.
"Scaderea inregistrata de companie a fost prevazuta si este sub controlul echipei manageriale a Europharm Distributie. Cresterea prognozata anul acesta pentru cifra de afaceri este de 15% fata de rezultatul din 2006. Profitul pe care ne-am angajat sa il obtinem fata de actionarii nostri este in stransa con-cordanta cu cifra de afaceri si cu nevoile businessului", a mai spus Margareta Mares.
In perioada ianuarie 2006-iunie 2007, Europharm ocupa locul 3 in topul distribuitorilor de profil, cu o cota de piata de 7,8% in totalul pietei (pe retail locul patru cu 4% din piata, iar pe spitale locul cinci cu 4,4%), potrivit informatiilor furnizate de companie.
"Fluctuatiile din piata farmaceutica romaneasca sunt influentate atat de bugetul alocat de Ministerul Sanatatii pentru medicamente, cat si de actiunile producatorilor de medicamente care activeaza pe aceasta piata, de performanta comerciala a distribuitorilor, farma-ciilor sau eficienta spitalelor. Acest lucru poate explica faptul ca intr-o luna un distribuitor poate ocupa o anumita pozitie in ierarhie, iar in luna urmatoare aceeasi companiei poate sa urce sau sa coboare in top", a spus Margareta Mares.
Principalii concurenti ai Europharm pe segmentul distributiei de medicamente sunt Mediplus (parte a A&D Pharma), Relad, Polisano, Farmexpert, Farmexim si Montero.