Veteranii mall-urilor din Bucuresti se extind pentru a stinge setea de shopping a romanilor

Autor: Catalin Lupoaie 10.09.2007
Stocul de centre comerciale de tip mall din Capitala va creste anul acesta cu doar 12.500 de metri patrati suprafata inchiriabila, prin extinderea proiectelor deja prezente pe piata, Bucuresti Mall din zona Vitan si City Mall din piata Eroii Revolutiei.
Anul acesta nu va fi finalizat niciun proiect de retail inceput de la zero, in conditiile in care au fost programate sa fie construite centre comerciale cu o suprafata totala de 940.000 de metri patrati pana in 2010, in timp ce stocul actual se ridica la circa 143.000 de metri patrati.
"La sfarsitul acestei luni vom finaliza lucrarile pentru extinderea centrului comercial. Suprafata inchiriabila va creste cu circa 3.500 de metri patrati, la care se adauga o parcare supraetajata cu 1.000 de locuri care va avea o suprafata de 17.600 de metri patrati", a declarat Lucian Cretu, directorul general al City Mall, care are in prezent o suprafata inchiriabila de circa 21.000 de metri patrati.
Legatura dintre centrul comercial si parcarea supraetajata este realizata printr-un pasaj suspendat care porneste de la etajul doi din parcare. In urma extinderii, care a necesitat o investitie de aproximativ 26 de milioane de euro, traficul mediu de vizitatori va creste cu cel putin 25-30%, pana la circa 21.000 pe zi, potrivit reprezentantilor companiei. In plus, numarul de persoane care lucreaza in City Mall va creste cu circa 25%.
Centrul comercial din zona Eroii Revolutiei a fost preluat la sfarsitul anului trecut de fondul de investitii australian APN/UKA European Retail Trust pentru suma de 103,5 milioane de euro.
Conducerea companiei se afla intr-un proces de reevaluare a centrului comercial si se afla in discutii pentru atragerea unor noi chiriasi.
Mall-ul din sudul Bucurestiului a inregistrat anul trecut a treia vanzare in ultimii trei ani, pretul sau crescand in acest interval de aproape patru ori. Pe lista chiriasilor la City Mall figureaza Sprider, Altex, KFC sau Kenvelo, iar la sfarsitul anului trecut a fost inaugurat cinematograful City Cinema, devenit ulterior City Plex.
Un alt centru comercial care s-a extins anul acesta, Bucuresti Mall, s-a marit cu o suprafata inchiriabila de 9.000 de metri patrati, in urma unei investitii de 20 de milioane de euro. Conexiunea dintre cele doua cladiri este realizata prin intermediul unei arcade.
"In urma extinderii centrului comercial traficul de vizitatori a crescut cu circa 25%, pana la 30.000-35.000 in timpul saptamanii si la circa 43.000 in timpului week-end-ului", spune Marilena Brinzan, PR manager in cadrul Anchor Grup.
Odata cu extinderea Bucuresti Mall au fost deschise 45 de magazine noi, printre care Debenham's, Esprit, Promod, Parfois, Nine West, Springfield, Ziggo, Opticris, Nara Camicie, Swarovsky, Cellini Time, Accessorize, Timberland/Nautica, Tommy Hilfiger, Lacoste, Gant, Optiplaza, Lazzaro Argento, Oxette, Stefanel, Levi's, Kenvelo, D&G Monte Napoleone, Time Out, Bata, Koton, Oltre si Starbucks. Pe langa spatiile comerciale, noul corp are o parcare pe mai multe niveluri, cu o capacitate de 800 de locuri.
Mai mult, numarul persoanelor care lucreaza in magazinele din Bucuresti Mall a crescut cu circa 500-900 de persoane, daca luam in considerare o valoare medie de 10-20 de angajati pe magazin. In plus, compania Elmec Romania, importatorul Nike pe piata locala, a anuntat la inceputul anului ca va angaja 100 de persoane in cadrul galeriei Famous Brands din cadrul centrului comercial Bucuresti Mall.
Mall-ul din Vitan s-a deschis in 1999, fiind primul centru comercial din Romania, cu o investitie de 35 de milioane de euro. In anul 2004, Anchor Grup a deschis in Bucuresti cel de-al doilea centru comercial, Plaza Romania, cu o suprafata inchiriabila de peste 41.000 de metri patrati.
Desi, sunt foarte multe proiecte comerciale anuntate pentru urmatorii ani, in 2008 vor fi livrate doar doua proiecte comerciale: Baneasa Shopping City din cadrul proiectului Baneasa din nordul Capitalei si Sun Plaza din Berceni, care vor livra pe piata circa 160.000 de metri patrati inchiriabili.
"Una dintre problemele cu care se confrunta dezvoltatorii de centre comerciale este lipsa fortei de munca din constructii, in conditiile in care exista fonduri pentru investitii si suficiente planuri pentru proiecte. Consider ca abia in 2009 piata de retail din Capitala va ajunge la maturitate", afirma Cretu.
Potrivit lui, centrele comerciale care sunt acum pe piata au cel mai mult de profitat de pe urma cresterii puterii de cumparare. "In ultimul an a crescut apetitul pentru cheltuieli al romanilor, care simt nevoia sa poarte branduri cunoscute si sa petreaca cat mai mult timp intr-un mall", explica Cretu.
In Bucuresti exista in prezent cinci centre comerciale importante, respectiv Plaza Romania si Bucuresti Mall, City Mall, Jollie Ville (dezvoltat si detinut de grupul egiptean HKS) si Unirea Shopping Center (detinut de omul de afaceri Dan Adamescu). Romania este una dintre tarile cu cele mai putine spatii comerciale de tip mall pe cap de locuitor, cu aproximatv 20 de metri patrati la 1.000 de locuitori, potrivit ultimelor date disponibile, situatie care a atras interesul dezvoltatorilor straini de retail, care au anuntat investitii masive pentru urmatorii ani.
Potrivit unui studiu Colliers, centrele comerciale care vor fi construite in Romania in urmatorii trei-patru ani vor totaliza 2,9 milioane de metri patrati, nivel care depaseste potentialul pietei romanesti de retail, estimat la 1,7 milioane de metri patrati, ceea ce va duce la falimentarea proiectelor mici.