Nostalgia lui Nefertiti
Autor:
Luminita Batali
24.08.2007
Este o lucrare emblematica, atat pentru mesajul general al temei ce o preocupa pe artista, exprimata in lucrari rafinate, subtile, cat si pentru o coordonata estetica ce pare sa fie proprie Ancai Ionescu, un tanar artist care promite sa se individualizeze in peisajul artei contemporane din Romania.
La o privire de ansamblu, remarcam faptul ca pictorita nu recurge la tonalitati si nuante de culori sonore, care flateaza rapid ochiul, ci, asumandu-si intru totul aceasta optiune cromatica, recurge in exclusivitate la tonalitati de brunuri, ocruri si negru. Cee a ce le tine insa, ca sa zicem asa, in raport optim cu albul foii de hartie, fara ca ele sa devina mase de culoare apasatoare, este semnul grafic, asezat sau alert, fin sau puternic, care inchipuie, figureaza retele de semne de unde rasar siluete de femei si barbati - cuplul este, dupa cum ne-a precizat artista, tema predilecta a ultimei sale expozitii -, chipuri omenesti stilizate, ca o ilustratie pentru poezia moderna. Avem asadar o cromatica deloc stridenta, care-si asuma cu originalitate nostalgia, acea visare usor colorata de regret.
In broderiile sale grafice - urma de penita care scoate la iveala chipuri si compozitii este foarte subtire si intensa, evocand truda eleganta a crosetei - compozitiile bine inchegate plastic lasa sa apara, cum am spus, din linii curbe si cu paleta restransa, un cuplu, ca in lucrarea Noi doi, sau un chip feminin ca in lucrarea Adormind, unde jocul dintre figurativ si abstract lasa un salutar spatiu imaginatiei privitorului.
Am dori sa ne oprim putin asupra a doua piese de rezistenta ale ultimei sale expozitii. Mai intai, Cele sapte chipuri ale dragostei unde artista face dovada unei maturitati artistice reale, spre care ar trebui sa tinda mai consecvent, intretesand in profil, aproape abstractizate prin tratarea decorativa, intr-o retea grafica de linii fine ce evoca efectul cinetic al op art.
Ce ni se pare deosebit de valoros este cum o frumusete de acum patru mii de ani ramane inca fecunda pentru imaginatia artistilor. Iradiind din timp, chipul reginei egiptene Nefertiti poate fi recunoscut in lucrarea cu Ancai Ionescu, care transfigureaza, finetea acelei frumuseti antice si ochiul egiptean alungit, fascinant.
Am mai dori sa atragem atentia asupra lucrarilor El, Ea, Dorinta, dar mai ales asupra a doua gravuri mici, un fel de broderii in relief, una in alb pe negru, cealalta in ocru, brun si negru, unde voluptatea plastica cu care au fost realizate le apropie de o desavarsita rotunjime.