Tehnologii: Reabilitarile impulsioneaza productia de materiale de profil

Autori: Catalin Lupoaie , Victor Rotariu 26.07.2007
Cresterea consumului de materiale de constructii a impulsionat atat producatorii locali, cat si mari jucatori internationali sa investeasca in tehnologii noi de realizare a produselor pentru termoizolatii sau infrastructura.

Numarul ridicat de reabilitari din ultimii doi ani si potentialul de crestere al acestui segment pentru urmatorii ani l-au determinat pe producatorul de materiale de constructii Forever Pipe din Lugoj sa investeasca in urmatorii doi ani peste 4,5 milioane de euro in constructia a doua fabrici care sa transforme sticla si deseurile de sticla intr-un material ecologic pretabil
termoizolatiilor sau bitumurilor asfaltice.
Forever Pipe va infiinta in parteneriat cu Uzina Concordia Campina compania Mill Cell SRL, insa ponderile celor doi actionari nu au fost inca stabilite.
"Valoarea investitiei va fi de peste 4,5 milioane de euro. Prima fabrica va fi deschisa la inceputul anului viitor la Campina, langa Uzina Concordia Campina. A d oua va fi construita cel mai probabil la Lugoj si speram sa o putem deschide la finele lui 2008. Suprafata totala a celor doua fabrici va fi de circa 8.000 de metri patrati", a declarat Mihai Tanjala, directorul general al Forever Pipe.
Materialul MillCell este obtinut prin expandarea sticlei sub forma de granule de diferite dimensiuni. Sticla sau deseurile de sticla sunt curatate, macinate la nivel de pudra, dupa care li se adauga un activator mineral urmand procesul de ardere. "Pentru inceput ne asteptam sa ne dezvoltam pe piata materialelor termoizolante, dar, pe viitor, speram sa ne facem simtita prezenta si pe piata materialelor de infrastructura rutiera", spune Tanjala.
Printre cele mai mari avantaje ale MillCell se numara greutatea specifica redusa, respectiv 140-180 de kg pe metru cub, rezistenta la foc, flotabilitatea si
reducerea pierderilor termice in cazul in care este folosit in panouri.
Numele materialului provine de la structura acestuia, respective de la milioanele de celule care il compun (million cells). MillCell poate fi folosit pe aproape orice tip de santier, cu exceptia lucrarilor de fatade, unde nu se preteaza folosirea lui din cauza marimii granulelor, care pot atinge 60 de milimetri.


De la termoizolatie la infrastructura
O folosire ingenioasa a produsului MillCell este pentru sustinerea unor cai rutiere care traverseaza mlastini, MillCell contribuind la sustinerea greutatii structurii de bitum asfaltic. El poate fi folosit si ca strat intermediar in gazonarea terenurilor sportive, granulatia mare si impermeabilitatea sporind viteza de drenare. Tanjala a explicat ca incearca sa adapteze aceasta tehnologie de prelucrare a deseurilor de sticla la productia de caramizi, momentan aflandu-se in stadiul de testare a calitatilor fizice si chimice.
Materialul poate fi folosit in izolarea termica a imobilelor prin inglobarea granulelor in niste saci care apoi sa fie inveliti in placi exterioare.
Forever Pipe isi va dezvolta o retea nationala de colectare a materiei prime, sticla si deseurile de sticla. Principalele surse vizate sunt producatorii de bere si de sticla, cum ar fi fabrica de sticla de la Buzau. Pe termen lung, Tanjala nu exclude posibilitatea ca reteaua sa fie extinsa si la nivelul persoanelor fizice. "Activitatea de colectare poate fi stimulata numai in masura in care se inchide circuitul produselor, de la producator de reciclator. Faptul ca apar noi centre de reciclare va stimula cu siguranta activitatea de colectare, care este, mai ales in cazul sticlei, la un nivel deficitar", considera Alin Petrut Teiusanu, director executiv al asociatiei Organizatia Patronala si Profesionala REMAT. Aparitia pe piata locala a cererii de deseuri de sticla ar putea impulsiona o serie intreaga de investitii, fie in activitatea de colectare, fie in cea de prelucrare a acestora. In momentul de fata cel mai mare colector de deseuri de sticla este compania Urban SA, specializata pe servicii de salubritate.
In ceea ce priveste forta de munca, liniile de productie fiind complet automatizate, Mill Cell va angaja circa 10 oameni pentru fiecare fabrica in parte, dintre care numai cinci vor activa propriu-zis pe partea de productie. Forever Pipe este detinuta in proportii egale de catre Alexandra Tanjala, fiica lui Mihai Tanjala, si de catre Belintan Acvilian. Mihai Tanjala este actionar minoritar in cadrul Uzinei Concordia Campina.


Sistem de aditivi care elimina vibratiile si emisiile de zgomot
Grupul german BASF, cel mai mare producator de chimicale din lume, a inaugurat recent la Ploiesti o capacitate de productie de aditivi pentru betoane, care grabesc
procesul de productie si reduc consumul de energie, in urma unei investitii de doua milioane de euro. Sistemul de aditivi pentru betoane al BASF se numeste Zero Energy System si contine un plastifiant denumit Genium Ace, care elimina vibratiile si emisiile de zgomot, reduce consumul de energie in timpul vulcanizarii cu abur si sporeste
durabilitatea betonului.
In plus, plastifiantul Glenium Ace ofera un raport scazut apa/ciment si creste prelucrabilitatea, potrivit reprezentantilor BASF. Sistemul de adezivi al grupului german a fost utilizat de asemenea si la realizarea Podului Great Belt din Danemarca si a podului Tartara din Japonia. In prezent, fabrica BASF de la Ploiesti are o capacitate de productie de 5.000 de tone pe an intr-un singur schimb, dar este proiectata pentru a-si spori capacitatea in functie de cererea de pe piata, fie prin adaugarea altor schimburi, fie prin marirea capacitatilor de productie. Fabrica este o investitie greenfield in care lucreaza in prima faza circa 15 angajati, inclusiv personalul de vanzari, marketing si administratie. Productia din Romania a BASF se adreseaza in prezent pietei
locale, dar pentru urmatorii ani se ia in considerare derularea exporturilor catre Bulgaria si Moldova.
In urma deschiderii noii fabrici, BASF intentioneaza sa reduca la minimum importurile de adezivi si sa asigure cererea de pe piata romaneasca integral din productia locala pentru 2-3 ani.
BASF a achizitionat anul trecut producatorul german de materiale de constructii Degussa Construction Chemicals, in urma unei tranzactii estimate la circa 2,8 miliarde de euro, valoare care cuprinde si datoriile companiei Degussa. Astfel, BASF si-a extins portofoliul de constructii la nivel de grup. Printre factorii care au determinat BASF sa achizitioneze Degussa au fost
cererea de cladiri si structuri cu durata de viata mai indelungata, adaptarea rapida a aditivilor pentru betoane la o gama mai larga de cimenturi si agregate, dar si faptul ca clientii BASF cereau costuri mai reduse ale materialelor, energiei si capitalului.
Grupul german BASF, cel mai mare producator de chimicale din lume, a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 557 de milioane de euro pe piata romaneasca, in crestere cu 60% fata de anul precedent, pe fondul extinderii activitatilor din Romania si al cresterii economice.
Cea mai mare pondere in cifra de afaceri este detinuta de divizia de petrol si gaze, WIEE Romania, care a realizat afaceri de 497 de milioane de euro, in timp ce divizia industriala a realizat afaceri de 60 de milioane de euro.
WIEE Romania este subsidiara locala a companiei germane Wintershall, formata in urma unui joint-venture intre BASF sI grupul rusesc Gazprom.
Anul acesta reprezentantii companiei estimeaza o crestere de circa 60% a cifrei de afaceri, pana la 100 de milioane de euro, datorita oportunitatilor de pe piata romaneasca si extinderii portofoliului de activitati.
"Romania are rate de crestere promitatoare, in special in industria constructiilor - principala noastra tinta. Locatia de la Ploiesti a fost aleasa datorita pozitiei sale, pentru ca putem distribui produsele in intreaga Romanie si in apropiere de Bucuresti, principala noastra tinta", spune Harald Pflanzl, director pentru divizia de adezivi in Europa de Nord in cadrul BASF. Construirea fabricii, a laboratorului si a birourilor a inceput in iunie 2006 si s-a incheiat in iunie 2007.
"Noua capacitate de productie ne va ajuta nu numai sa depasim rata de crestere a pietei din Romania, dar si sa transformam BASF in principala companie de produse chimice din Romania", precizeaza Pflanzl. Pentru divizia de constructii, BASF Construction Chemicals, Pflanzl estimeaza pentru anul acesta o crestere de 20-30%.
BASF a deschis prima reprezentanta in Romania in 1968, urmand ca in 1993 sa fie infiintata prima companie, BASF Romania SRL.
Grupul german a realizat anul trecut vanzari de 52,6 miliarde de euro, in crestere cu 23%, si are peste 95.000 de angajati. Profitul impozabil (EBIT) a crescut cu 18%, ajungand la 7,2 miliarde de euro.