Afacerile cu interfoane cresc cu fiecare imobil nou construit

Autor: Delia Oniga 25.07.2007
Companiile producatoare sau distribuitoare de interfoane ajung sa aiba cifre de afaceri de pana la 2,5 milioane de euro si o marja de profit intre 10 si 15% anual, iar managerii companiei estimeaza o crestere a cifrelor de afaceri odata cu finalizarea con

Desi infiintata in 1991, abia dupa doi ani de functionare, firma producatoare de interfoane Electra, a primit o solicitare din Iasi pentru proiectarea, realizarea si montarea unui interfon la o scara de bloc.
"Atunci, oamenii nu stiau ce este un interfon si nici nu ii gaseau utilitatea. Dupa o analiza tehnica pentru realizarea interfonului, am luat decizia sa ne ocupam de acest produs, recunosc, cu o mare neincredere. Au urmat doua luni de munca, iar dupa instalare au aparut imediat comenzi de la scarile vecine. Abia atunci mi-am dat seama ca oamenii au nevoie de siguranta, liniste si curatenie in scara blocului si am decis sa trecem de la faza de amatori la faza de industrializare, perfectionand produsul si asigurandu-i o pregatire de fabricatie, desigur, la nivelul anului 1994", explica Marian Berdan, director general Electra.
In continuare, pentru a spori controlul accesului in scarile de bloc compania a inventat interfonul de acces cu cartela optica, produs care a fost brevetat in 1996 la OSIM si a asigurat in mod legal exclusivitatea producerii acestui sistem pe piata romaneasca.
Fiind un produs electronic, au investit initial in mici scule si dispozitive specifice plantarii componentelor electronice, in regim manual. "In timp, datorita cresterii comenzilor la nivel national, din profitul obtinut si prin contractarea de credite de la banci, am investit in masini performante, automatizate, astfel incat compania detine acum o sectie moderna de productie circuite imprimate, o sectie complet automatizata de plantare componente SMD (n.r - Surface Mounted Device- se folosesc in electronica si reprezinta clasa componentelor montate pe suprafata placii cu cablaj imprimat) si un atelier de injectie mase plastice, in cadrul sectiei mecanice, pentru realizarea carcaselor din plastic", precizeaza Berdan.
El adauga ca a preferat sa dezvolte in interiorul companiei mai multe domenii de activitate, deoarece in opinia sa, in Romania, si in prezent si in trecut, subcontractarea serviciilor nu asigura calitatea si preturile competitive de care este nevoie. Datorita dezvoltarii companiei, pe langa interfoane de acces pentru blocuri si vile, dispozitive de pontaj si control acces, Electra a inceput sa produca si circuite imprimate, fiind de altfel unul dintre foarte putinii producatori din Romania. Berdan a mai precizat ca pe parcursul derularii afacerii, investitiile s-au ridicat pana la aproximativ
3,5 mil. euro, in spatii de productie si utilaje performante, specifice industriei electronice.
Astfel, compania Electra vinde anual interfoane de acces in valoare de 2,5 milioane euro, printr-o retea de distributie alcatuita din 70 de distribuitori si 120 de instalatori, in toate judetele din Romania. "Aceste firme care distribuie si monteaza interfoane activeaza de obicei in domeniul montarii, intretinerii si reparatiei de instalatii electrice si au intre 10 si 20 de angajati. Tot clientii nostri sunt utilizatorii finali ai interfoanelor: din cele peste 3.000.000 de apartamente din Romania peste 1.200.000 avand un interfon Electra", explica Berdan.
Profitul net realizat din interfoane variaza de la un an la altul intre 10 si 15%. "Dupa cresteri de la an la an ale cifrei de afaceri, anul acesta si in cel urmator ne asteptam la un ritm mai lent de crestere, datorita gradului mare de ocupare a marilor orase, unde piata a fost mai usor de castigat si unde exista in general o putere de cumparare mai mare in comparatie cu localitatile mici", este de parere Berdan care estimeaza ca pe viitor piata interfoanelor se va dezvolta in orasele cu sub 100.000 de locuitori, pe segmentul de centre rezidentiale noi, care se vor construi in urmatorii 7 - 8 ani in Romania si care vor insuma aproximativ 1.000.000 de apartamente si vile, dar si pe segmentul de case si vile individuale.
Anul 2007 este pentru Electra un an de cotitura, datorita schimbarii totale a conceptului de interfon, care trebuie integrat acum intr-un concept mai larg de "casa inteligenta", si prin urmare directorul general al companiei se asteapta la o plafonare in acest an a veniturilor din interfoane, cu doar o mica crestere in semestrul doi.
Pretul de instalare pentru interfoanele audio Electra, pentru o scara de 20 de apartamente, cu predare la cheie, cu cartele si amortizor la usa de la intrare este in jur de 100 de lei pe apartament, cu mici diferente in functie de zona. Pretul de instalare pentru video interfon Electra cu monitor video color in apartament este, in aceleasi conditii de 430 de lei pe apartament.
Legat de planurile de viitor, Berdan spune ca a primit oferte tentante de a vinde compania, de la firme puternice de profil din Europa de Vest, care au o piata globala de desfacere, pe care le-a refuzat. "Doresc ca Electra sa ramana in urmatorii ani o firma cu capital 100% romanesc si sa ne deschidem la randul nostru piete de desfacere pentru zona Europei de Est", a precizat el.
Unul dintre distribuitorii interfoanelor Electra este firma Electra Instal, al carui general manager este Bogdan Tanase. El spune ca a inceput afacerea in anul 1998 iar ideea i-a venit in momentul in care s-a intalnit cu Marian Berdan, directorul general al firmei Electra.
"Marian Berdan mi-a spus ca se ocupa cu productia de interfoane si mi s-a parut o oportunitate foarte buna pentru montarea de interfoane. Cu ajutorul lui am reusit sa incep afacerea", spune Tanase, care a reusit sa gaseasca intr-un an cereri de interfoane si s-a apucat sa le monteze cu ajutorul prietenilor.
"Parintii m-au ajutat sa-mi cumpar o bormasina rotopercutoare in valoare de 500 de lei si asta a fost singura investitie", precizeaza Tanase a carui firma, la 9 ani de la infiintare, este unul dintre principalii distribuitori ai firmei Electra, avand doua puncte de lucru la Bucuresti si Buzau.
Pe de alta parte, de la infiintare pana in prezent, investitiile s-au ridicat pana la 200.000 de euro si au constat in achizitionarea a cinci masini, a calculatoarelor si a altor periferice precum si reclamele scrise sau la radio, dar si implementarea sistemului de management al calitatii ISO ori realizarea site-ului.
Astfel, in 2005 cifra de afaceri a companiei a fost de 300.000 euro si a crescut cu 30% fata de anul 2004.
"In 2005 am deschis punctul de lucru in Buzau si am realizat un site unde firmele instalatoare pot face comenzi si pot gasi toata documentatia de interfoane. Tot in acest an ne-am apucat de implementarea Sistemului de Management al Calitatii ISO", mentioneaza Tanase.
Pentru anul 2007 managerul general al companiei se asteapta la o crestere de cel putin 10%, care se va datora si faptului ca Electra Instal isi va extinde activitatea.
"Din iunie 2007 am devenit unici importatori ai produselor Store Van din Italia, firma care se ocupa de produse pentru echiparea vehiculelor comercial", explica Tanase.
Principalii clienti pentru montarea interfoanelor sunt Asociatiile de Locatari si firmele instalatoare ce cumpara marfa pentru montare in diferite orase, cele mai putin cautate produse fiind automatele de pontaj, automatele de iluminat releele de noapte si interfoanele pentru vile.
"Cererea pe piata pentru automatele de pontaj, automatele de iluminat releele de noapte este mai mica, iar interfoanele pentru vila au un pret mai mare fata de cele comercializate in supermarket si clientii nu isi dau seama ca produsele din supermarket trebuie sa fie montate de o firma care trebuie sa le tina si garantia si post garantia si din aceasta cauza produsele noastre sunt mai scumpe", explica Tanase. El adauga ca interfoanele clasice, cele audio, sunt cele mai ieftine, iar interfoanele video sunt cele mai scumpe. De asemenea, profitul reprezinta 10-15% din pretul produsului iar costurile sunt 20-25%.
"La inceput a fost o afacere profitabila dar in ultimii ani nu prea mai e. Salariile au crescut mult, dar pretul serviicilor, foarte putin in acest domerniu. In strainatate serviciile sunt scumpe, dar aici sunt prea ieftine", recunoaste Tanase, care spune ca principala problema cand a infiintat afacerea era faptul ca angajatii nu aveau o masina cu care sa se deplaseze si trebuia sa foloseasca mijlocul de transport in comun.
Cu toate ca acum cativa ani comercializarea si montarea interfoanelor era o afacere profitabila, Tanase spune ca nu ar sfatui pe nimeni sa inceapa o asemenea afacere mai ales ca s-a intensificat concurenta si numarul clientilor a scazut.
De aceea, pe viitor, Tanase se gandeste sa externalizeze montarea interfoanelor catre firmele instalatoare.


Afacerea pe scurt:
Profitul net realizat din comercializarea interfoanelor variaza intre 10 si 15%.
Cifra de afaceri poate ajunge la 2,5 milioane euro.
Piata interfoanelor se va dezvolta in orasele cu sub 100.000 de locuitori, pe segmentul de centre rezidentiale noi, care se vor construi in urmatorii 7 - 8 ani in Romania, aproximativ 1.000.000 de apartamente si vile, dar si pe segmentul de case si vile individuale.
Principalii clienti sunt firmele care firme care distribuie si monteaza interfoane si Asociatiile de Locatari.