Simple note

Autor: Aurelia Mocanu 11.07.2008
Treisprezece autori contemporani, din mai multe domenii ale artelor plastice, au fost licitatia cu speranta neabatuta de a creea piata de arta a timpului prezent, aceea care sa exprime sensibilitatea si povestea locului. Iata cateva ganduri care pot insoti lucrarile.

ION DUMITRIU: Natura statica compusa aproape ritualizat, cu pretuirea motivului umil si smerenia cu care sunt pictate roadele pamantului pe stergarul alb taranesc. Regretatul pictor (si daruit pedagog la Liceul Tonitza) reprezinta - prin stilul sau inconfundabil, mai ales in registrul luministic -, o veriga originala intre scoala de pictura de la Poiana Marului si cea de la Tescani. Este primul nume de artist contemporan, dupa 1990, atribuit, ca identitate si memorie, unei institutii de invatamant: Scoala generala "Ion Dumitriu" din cartierul bucurestean Militari.

DARIE DUP: Amestec de mot si craiovean, Darie Dup si-a facut intrarea sonor in peisajul bogat al anilor '80, din clasele de sculptura bucurestene, cu "Pasul unui amputat". Figura in picioare, fara portret insa, introducea, in deprinderea de cautari armonic-constructiviste ale epocii, un expresionism puternic al fragmentarii corpului, asezonat cu rabdari insolite de tratare picturala a suprafetei lemnului crud. Profesorul Dup a devenit un reper sigur al sculpturii de dupa 1990, iar personajele sale "retezate" au facut un casting excelent pe arena internationala.

DAN ERCEANU: Grafician livresc, fantast, complex ca un enciclopedist al suprarealismului, Dan Erceanu a avut un debut forte in deceniul sapte al scolii noastre de gravura. Din aceasta perioada, o doamna a aceleasi arte, Ala Jalea, a colectionat aceasta excelenta gravura densa, pe format mare, cu amintirea portretului inclinat al lui Apollinaire.

SORIN ILFOVEANU: Portrete anonime (vezi foto), hatre prin recuzita lor animaliera de snoava si prin tipologiile arhaice, sunt pictate stralucitor de maestrul narativului ascetic. Este o serie recenta, de cand pictorul se dedica intrutotul atelierului sau. Portretistica recenta este pictata cu mai multe si bogate tonuri decat marile picto-grafii aparute din anul 2000 in expozitiile-eveniment "Ilfoveanu". Aceasta panza aminteste de elasticitatea ductului din peisagistica sa de muncel, cea care l-a clasicizat in pictura noastra contemporana

TEODOR MORARU: Compozitiile acestui adevarat maestru al abstractiei lirice se pot adapta manevrarii foarte dinamice - prin fragmentari si trame compozitionale - unei expresivitati actuale, de tip "clip-pub-fractale". Pictorul a sustinut de mai multe decenii un proces de radicalizare a expresivitatilor interne ale picturalitatii.

ION STENDL: Imagistica academic-manierista, cu bogate referinte muzeale, este folosita de profesorul de arta monumentala Ion Stendl in toate expresiile plastice care-i sunt familiare (pictura, gravura, desen de sevalet, arta decorativa, arta murala, fotografie) si pe pe care le practica de peste patru decenii. Marca maestrului se recunoaste prin excelenta inventie si surpriza a montajului de fragmente. Aceasta "Odalisca" sau "Venus a fertilitatii" furnizeaza fragmente de coapse, pantece, sani grei... Iubirea de vestigiu mediteraneean se va exprima cu rigoarea si analiza germanica a ductului in desenul colorat, atat de familiar lui (Hans) Stendl.

*) Casa Monavissa, 22 iunie