CSAT: Constructia a doua autostrazi, prioritate nationala
Autor:
Miruna Lebedencu
26.06.2008
"La solicitarea presedintelui, membrii CSAT au adoptat hotararea conform careia coridoarele rutiere si feroviare pan-europene nr. IV (Nadlac/Curtici - Deva - Sibiu - Pitesti - Bucuresti - Constanta) si nr. IX (Ungheni Prut/Albita - Iasi - Pascani - Bacau - Focsani - Buzau - Ploiesti - Bucuresti - Giurgiu) sunt considerate prioritati nationale si europene", potrivit sursei citate. Administratia prezidentiala a mentionat ca presedintele Traian Basescu a precizat ca intarzierile in finalizarea acestor doua coridoare de transport au impact negativ asupra competitivitatii companiilor romanesti pe piata UE.
Coridorul european IV pentru transport rutier si feroviar face legatura intre Berlin si Salonic, traseul incluzand Praga, Budapesta, Arad, Bucuresti, Constanta si Istanbul. In ceea ce priveste coridorul IX (tot rutier si feroviar), acesta leaga Helsinki de Alexandropolis, cu trecere prin Moscova/Kiev, Odesa, Bucuresti si Constanta.
Lipsa infrastructurii reprezinta principalul motiv pentru care Romania continua sa piarda investitii straine semnificative. Numai saptamana trecuta, concernul german Daimler, producatorul Mercedes, a decis sa construiasca o fabrica de 800 mil. euro in Ungaria in detrimentrul Romaniei.
Potrivit unor surse oficiale, discutia s-a transat pe baza faptului ca Ungaria are deja autostrada in zona amplasamentului avut in vedere de Mercedes. Tot ce au putut face autoritatile a fost sa promita ca pana in 2010 Oradea va fi legata de granita printr-o autostrada.