Cresterea euro si a dobanzilor a adus prima scadere la importurile auto: -9% in mai

Autor: Bogdan Alecu 17.06.2008
Vanzarile de autovehicule au inregistrat cea mai accelerata scadere in luna mai, de 23% la un nivel de 29.170 de unitati, in timp ce importurile, care anul trecut cresteau cu 50%, au scazut in mai cu 9%, potrivit unor surse din piata.
"Unul dintre principalele motive pentru care piata auto a inregistrat o scadere atat de accelerata in mai se explica prin diferenta de demarare a programului de reinnoire a parcului auto. Anul trecut acesta demara la finele lui aprilie, in 2008 a pornit la inceputul lui mai", a declarat Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia.
In primele cinci luni ale anului, vanzarile de autovehicule s-au apreciat cu 3,6%, la aproape 135.200 de unitati, ritm de crestere care se afla sub estimarile oficialilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), care prognozau la inceputul lui 2008 o crestere de 5-10% a pietei in acest an. In acelasi interval, importurile au inregistrat o scadere puternica a ritmului de crestere la 15%, care in primul trimestru al anului era de 25%.
Daca in ianuarie ritmul de crestere al pietei era unul accelerat, de 51% pentru importuri si 43% pentru piata totala, la nivelul lunii martie acesta a incetinit la 10% pentru importuri, in timp ce piata totala a inregistrat o usoara scadere de 2%. Iar daca in martie piata dadea semne de revenire, cu o crestere de 18% a importurilor si de 5% a pietei totale, in mai atat importurile, cat si piata totala au inregistrat scaderi importante.
"Ritmul de crestere al pietei auto din acest an a fost afectat de mai multi factori, precum rata inflatiei, cursul valutar - leul inregistrand o scadere fata de moneda unica europeana, dar si datorita majorarii dobanzilor la credite", a subliniat Brent Valmar, directorul Porsche Romania, cel mai mare importator de pe piata locala, ale carui vanzari au crescut in intervalul ianuarie-mai cu 8%, la peste 23.400 de autovehicule, care mai detine si functia de vicepresedinte al APIA.
Anul acesta programul "Rabla" care a ajuns la 40.000 de autoturisme, de la 16.500 in 2007, a inceput pe data de 30 mai, in timp ce anul trecut demararea acestuia a fost programata pe 24 aprilie.
Un alt factor care a influentat in ultimele doua luni piata auto este vacanta de Paste, care anul trecut a fost in aprilie, iar anul acesta in luna mai. Variatia vanzarilor din intervalul aprilie-mai a fost de 0,3%, ceea ce sustine declaratiile membrilor APIA, potrivit carora piata auto locala s-ar putea confrunta cu o stagnare in acest an.
Segmentul care a inregistrat cea mai mare crestere in primele cinci luni a fost in continuare cel al SUV-urilor, cu aproape 34%, urmat de cel compact cu 31%.
In ceea ce priveste marcile, cea mai bine vanduta marca din import se mentine Skoda, cu aproape 10.400 de unitati, urmata de Renault cu 9.700 de autovehicule.