Piata electro revine pe plus si se uita spre trei miliarde de euro

Autor: Alexandru Anghel 09.06.2008
Potentialul pietei electronicelor si electrocasnicelor a fost evaluat de primii trei jucatori la aproximativ 3 miliarde de euro, limita la care ar putea ajunge in aproximativ 4 ani, cand ritmul de crestere se va stabiliza. Pana in 2012 insa, retailerii, dar si importatorii sau producatorii locali de electronice se concentreaza pe consolidare prin investitii, fie in dezvoltarea fizica, imagine sau eficienta.
Dupa ce in urma cu doi ani retailerii si-au vazut afacerile pe o panta descendenta, evolutia din anul trecut i-a determinat la prognoze favorabile, de pana la 35%. Astfel, liderul pietei, Altex, motivat de extinderea din 2007, la circa 90.000 de metri patrati de magazine, estimeaza afaceri de 450 de milioane de euro in acest an, iar urmaritorii pluseaza la randul lor pentru a nu ramane la o diferenta prea mare.
Revenirea apetitului cumparatorilor pentru achizitia de electrocasnice a fost insa pusa in umbra anul trecut de a doua, si cea mai mare, preluare din sector. Domo Retail, controlata de Lorand Szarvadi prin offshore-ul Dominuse Ltd., a fost preluata de catre fondul de investitii Equest Investments Balkans prin subsidiara Lynx Property.
Tranzactia de preluare a 75% din actiunile retailerului a fost de exact 75 de milioane de euro, iar, potrivit directorului general si fondatorului companiei, Lorand Szarvadi, negocierile au durat aproximativ 6 luni.
Preluarea Domo de catre Equest s-a realizat concomitent cu preluarea retailerului bulgar Technomarket, prin aceasta miscare fondul de investitii cumuland o cota importanta din piata regionala de electronice si electrocasnice.
Pozitia regionala, puterea financiara a actionarului principal si accesul facil in proiectele comerciale dezvoltate de Equest a motivat conducerea Domo sa anunte ca principala tinta prima pozitie din piata de profil, acest lucru urmand sa aiba loc, potrivit estimarilor, in aproximativ 3 ani.
2007 a fost un an fast si pentru al treilea jucator in functie de cifra de afaceri, Flamingo International revenind pe profit dupa pierderi anterioare de aproximativ 13 milioane de euro. Cu toate acestea estimarile Flamingo pentru anul in curs au fost mai rezervate decat ale competitorilor, prognozand o crestere de circa 20% fata de rezultatul de 171 de milioane de euro din 2007.
In timp ce lupta dintre primii trei actori ai pietei electroIT s-a dat cu armele utilizate normal intr-o atmosfera concurentiala sanatoasa, dezvoltarea retelelor, atragerea de investitori, imbunatatirea lichiditatilor si maximizarea profitului, cu doua pozitii mai jos se prefigura primul faliment din industrie.
Cu toate ca pe tot parcursul anului trecut reprezentantii Teknosa-Primex au anuntat planuri ambitioase de investitii si extindere ce urmareau atingerea rapida a unei cote de peste 10% din piata, la sfarsitul anului inaugurarile de magazine s-au realizat in proportie de 50%, iar cifra de afaceri a afaceri s-a redus cu 4%, la 25 de milioane de euro.
Astfel, la aproximativ un an de la prima preluare din retailul de electroIT, dupa ce turcii de la Teknosa au platit circa 5 milioane de euro pentru achizitia a 51% din actiunile Primex, compania din Sfantul Gheorghe a demarat procedura de faliment.
Singurul retailer care si-a conservat ritmul de crestere a fost Rombiz, cu un plus de 15%, pana la o cifra de afaceri de aproximativ 51 de milioane de euro la finalul anului trecut.
De partea producatorilor si importatorilor evolutia a fost asemanatoare, cu cresteri intre 15% si 45%, producatorul Arctic trecand de afaceri de 240 de milioane de euro. Electrolux, dupa o evolutie mai putin performanta in 2006, a revenit pe plus anul trecut prin investitii si prin introducerea de programe de eficienta in fluxul de productie al fabricii de aragazuri din Satu Mare.
Estimarile cu privire la evolutia afacerilor sunt facute la unison atat de catre producatori, cat si de importatori precum Philips, Indesit sau Panasonic, tendinta generala fiind orientarea spre segmente precum notebook-urile sau televizoarele LCD, care au crescut in anii trecuti constant, sau spre segmente cu potential de crestere masiv, precum aerul conditionat sau electrocasnicele incorporabile.