Bancherii care au investit intr-un fast-food cu peste

Autor: Adriana Rosoga 09.05.2008
Nordsee, cel mai mare lant de restaurante din Europa specializat pe comercializarea de preparate din peste si fructe de mare, intentioneaza sa deschida in urmatorii cinci ani 10-15 restaurante in Bucuresti si in tara.

"Dorim sa ajungem in urmatorii cinci ani la cel putin 10-15 restaurante in Bucuresti si in provincie, iar in primii doi ani ne vom concentra sa deschidem numai in Bucuresti, principala problema cu care ne confruntam fiind gasirea locatiilor de inchiriat", a spus Liliana Farmache, unul dintre actionarii companiei Darcom Sea Food, detinatoarea masterfrancizei Nordsee pe tot teritoriul Romaniei.
Primul restaurant Nordsee a fost deschis in centrul comercial Baneasa Shopping City din Bucuresti. Parteneri in afacere sunt, alaturi de Liliana Farmache (sotia unui director de la Credit Europe Bank si fost trezorier la ING - Silvian Farmache), Cristian Farmache si Darius Handrea (prietenul cel mai bun al lui Gica Hagi), toti trei detinand actiuni in proportii egale.
Contractul de masterfranciza cu Nordsee din Germania a fost semnat in iunie 2007, dupa o analiza realizata in prealabil pe piata restaurantelor si fast-food-urilor din Romania.
"Am inceput sa facem studii de piata, sa vedem ce fast-food-uri si restaurante de preparate de peste sunt in Romania, care sunt preturile practicate de acestia in comparatie cu cele ale Nordsee din strainatate. I-am contactat apoi pe cei de la Nordsee din Germania printr-o scrisoare de intentie in care am prezentat actionarii, am dat date despre Romania, despre piata de fast food, piata de francize, faptul ca exista doar cateva restaurante cu specialitati de peste si le-am spus ca deja suntem in discutii pentru cele doua spatii de aici (n.r - Baneasa Shopping City)", explica Liliana Farmache.
Ea a adaugat ca in afara de taxa de franciza, partea germana le-a mai solicitat celor trei actionari sa dovedeasca ca sunt capabili sa sustina financiar deschiderea a cel putin doua restaurante si sa prezinte un plan de afaceri detaliat. Investitiile in restaurantul care are o suprafata de 178 de metri patrati si o capacitate de 80 de locuri si in fast-food s-au ridicat la circa un milion de euro.
"Am investit aproximativ un milion de euro in restaurant si in snack, in principal pentru dotarea cu echipamente de bucatarie si achizitionarea de mobilier", adauga reprezentanta Darcom Sea Food.
Ea spune ca de la deschidere, cele doua unitati Nordsee deschise in Romania, au inregistrat in medie 1.000 de clienti pe zi, iar veniturile zilnice au fost de 9.000 de euro, de unde ar putea rezulta in acest an o cifra de afaceri in 2008 de circa 2,1 mil. euro. Marja de profit operationala estimata de Nordsee pentru restaurantele de acest tip este in jur de 15-20%. "Ne asteptam la un numar de 1.200-1.300 de clienti pe zi, adica cu 20-30% mai multi decat sunt in prezent, si la vanzari intre 8.000 si 10.000 de euro pe zi", spune Farmache.
Cheltuielile lunare pentru aprovizionarea cu peste, fructe de mare si sosuri se ridica la peste 160.000 de euro, iar actionara Darcom Sea Food spune ca se asteapta ca facturile sa creasca pana la 200.000 de euro pe luna.
"Primele facturi de marfa de aprovizionare cu peste, fructe de mare si sosuri au fost de 40.000 de euro pe saptamana. Bauturile si legumele sunt din Romania, iar garniturile vin tot din Germania. Ne asteptam sa creasca valoarea facturilor la peste 50.000 de euro pe saptamana, pe masura ce va creste numarul de clienti", precizeaza Liliana Farmache.
Aprovizionarea cu peste se face o data pe saptamana de la fabrica Bremerhaven din Germania, unde pestele este prelucrat, portionat si trimis catre toate restaurantele Nordsee din Europa, iar in Bucuresti compania a inchiriat o locatie intr-un depozit frigorific de unde se aprovizioneaza zilnic.
Pentru inceput au fost aduse in Romania doar 12 feluri de mancare principale care se pot servi in restaurant, plus combinatiile care se pot face intre acestea, si 8 sandwiciuri, 6 gustari calde si 3 salate pentru fast-food. "Am adus doar aceste preparate din peste deoarece era greu sa avem toate produsele de la inceput. Aducerea unor produse noi va depinde foarte mult de cererea clientilor si luam in considerare si posibilitatea de a le propune celor de la Nordsee sa realizam si produse regionale".
Compania are pana in prezent 35 de angajati pentru cele doua unitati Nordsee, dintre care trei store manageri si intentioneaza sa angajeze personal in functie de dezvoltarea lantului de restaurante.
"Am trimis 35 de oameni o luna si jumatate in Germania pentru training. Acestia au lucrat efectiv intr-un restaurant dintr-un mall sub indrumarea celor de la Nordsee din Germania. De asemenea, am avut doi bucatari care au venit in Romania doua saptamani pentru a lucra alaturi de angajati. Vom mai trimite personal pentru calificare in functie de angajarile pe care le vom realiza pentru restaurantele pe care intentionam sa le deschidem", mentioneaza Liliana Farmache.
La nivel international, Nordsee detine peste 400 de restaurante in Germania, Austria, Elvetia si Cehia, majoritatea unitatilor fiind operate prin sistem de franciza, iar Liliana Farmache spune ca acestia doresc sa se extinda pe piata din Europa de Est si Orientul Mijlociu.

1.000 de clienti pe zi
9.000 de euro, venituri zilnice in primele doua saptamani de la deschidere.
15-20% - marja de profit operationala estimata pentru restaurantele Nordsee.
160.000 de euro - cheltuielile lunare pentru aprovizionarea cu peste, fructe de mare.