Agip Romania incheie anul cu profit record si cu afaceri de 84 mil. euro

Autor: Roxana Petrescu 08.05.2008
Agip Romania, filiala locala a grupului petrolier italian Eni, a inregistrat la sfarsitul anului trecut un profit net de 2,05 milioane de euro (6,86 de milioane de lei), in crestere cu aproximativ 250% fata de rezultatul raportat cu un an in urma care a a

Castigul net al companiei are un nivel similar celui raportat la noua luni si este in conformitate cu estimarile initiale ale Agip Romania. Cifra de afaceri a companiei a ajuns la sfasitul anului trecut la un nivel de 84 de milioane de euro (280,75 de milioane de lei), in crestere cu 15% comparativ cu nivelul de 73 de milioane de euro (257,34 milioane de lei), potrivit datelor furnizate de companie. Rezultatul se situeaza usor sub estimarile lansate de reprezentantii companiei la inceputul anului trecut care prognozau o cifra de afaceri de aproximativ 90 de milioane de euro. Compania nu a comentat aceste rezultate.
Potrivit celor mai recente declaratii ale reprezentantilor companiei, cresterea spectaculoasa a profitului net a fost sustinuta in primele noua luni de cresterea vanzarilor de produse petroliere si a unui control mai bun al costurilor fixe, fiind influentata si de evolutia cotatiilor internationale la produsele petroliere.
In ceea ce priveste cresterea cifrei de afaceri, aceasta a inregistrat o evolutie pozitiva pe fondul unor vanzari mai mari de produse petroliere, dar si de produse non-oil.
In prezent, Agip Romania este cel mai mic operator de pe piata petroliera care face totusi parte din cel mai mare grup petrolier prezent in Romania, gigantul italian Eni.
Potrivit reprezentantilor companiei, cota de piata a Agip este de 1,8%, compania avand in portofoliu 26 de benzinarii, majoritatea localizate in locatii premium. Tocmai aceste locatii extrem de profitabile, au transformat Agip intr-o companie interesanta in vederea unei posibile preluari pentru ceilalti jucatori din piata printre care se numara si Rompetrol, grupul petrolier condus de omul de afaceri Dinu Patriciu.
Cu toate acestea, reprezentantii Agip spun ca statiile nu sunt de vanzare, intentia grupului fiind aceea de a se extinde in continuare pe piata.
Anul trecut, Agip a anuntat un program de investitii de 36 de milioane de euro, pentru 4 ani, obiectivul fiind acela de a-si dubla cota de piata in acest interval.
Anul trecut, reprezentantii companiei au anuntat ca vor deschide 5 noi benzinarii, investitia totala fiind de 7 milioane de euro. Piata produselor petroliere poate ajunge anul acesta la o valoare cuprinsa intre 6,8-7 miliarde de euro, in crestere cu pana la 10% fata de valoarea consemnata anul trecut, datorita pe de o parte unui consum mai ridicat de carburanti, precum si datorita cresterii cotatiilor internationale la produsele petroliere pe fondul unui baril a carui valoare a depasit orice record.
Potrivit datelor de la jucatorii din piata, anul trecut s-au comercializat 5 milioane de tone de produse petroliere, din care 1,6 milioane de tone a reprezentat consumul de benzina, restul fiind reprezentat de consumul de motorina.
Exclusiv pe partea de retail, care reuneste volumul vanzarilor realizat exclusiv prin retelele de benzinarii, anul trecut s-au comercializat aproximativ 2,1 milioane de tone de motorina si 1,6 milioane de tone de benzina. Cei mai mari jucatori din piata si principalii competitori ai Agip Romania sunt Petrom, care are o cota de peste 30%, Lukoil care spune ca detine o cota de piata de 25%, Rompetrol tot cu aproximativ 25% si MOL Romania cu 12,8%.
La nivel de tendinte, piata petroliera locala inca se caracterizeaza printr-o competitie acerba intre marii jucatori mai ales pentru extinderea retelelor de benzinarii detinute in scopul unei mai bune deserviri a unui numar tot mai mare de clienti.
Jucatorii din piata spun ca aceasta situatie nu va mai dura mai mult de trei ani, dupa care va urma o adevarata concurenta axata mai ales pe atragerea consumatorului prin serviciile oferite, dupa ce criteriul proximitatii va fi rezolvat prin investitiile in extindere. Totodata, majoritatea jucatorilor spun ca este putin probabil sa mai intre un jucator nou semnificativ pe piata, urmand mai degraba o perioada de consolidare.
Cu toate acestea, companii precum Grizzly din Austria sau SOCAR din Azerbaidjan spun ca-si doresc retele de benzinarii pe piata locala, dar deocamdata nu au facut ceva concret in acest sens.
Tot la nivel de tendinta, se estimeaza o diminuare semnificativa a numarului de benzinarii particulare prezente pe piata, acestea fiind in prezent in numar de aproximativ 412 puncte de alimentare.