Pipelife vrea aurul sau argintul pietei de tevi

Autor: Roxana Petrescu 24.04.2008
Pipelife, compania specializata in productia tubulaturii de plastic pentru constructii, se asteapta anul acesta la afaceri de aproape 17 milioane de euro si ar putea avea "pe teava" un proiect major pentru piata locala de profil: o fabrica noua.

Consumul de tevi din polivinil clorura (PVC) si polietilena (PE) a inregistrat in ultimii ani o crestere anuala de circa 20-30%, tot mai multi jucatori fiind interesati in prezent sa construiasca noi fabrici, pentru a face fata cererii.
"Exista un plan de a construi o noua unitate de productie in regiune si este foarte posibil ca Romania sa fie aleasa ca viitoare tinta pentru aceasta investitie mai ales datorita ritmului de crestere al pietei de profil, ritm neegalat de nicio piata din regiune", spune Petru Avram, director general al Pipelife Romania. Ca in orice alta competitie pentru atragerea unei investitii, unul dintre principalii adversari ai Romaniei va fi Bulgaria.
Reprezentantul Pipelife spune ca anul acesta se asteapta la cresteri ale pietei de aproximativ 15-20%, dupa ce anul trecut, an record, avansul pietei a fost de 30-35%. Tot el mai spune ca piata locala are toate sansele ca pana in 2015 sa-si mentina un ritm de crestere de aproximativ 10% sustinut in primul rand de marile proiecte de infrastructura, precum si de dezvoltarea pietei imobiliare.
"Acesta este atuul nostru, dar concurenta va fi destul de grea tinand cont de faptul ca Bulgaria, de exemplu, nu are nicio astfel de unitate de productie. Acesta este atuul lor", explica reprezentantul Pipelife Romania, fara a da insa alte detalii legate de costul sau de capacitatea unei astfel de investitii. Avram spune ca in cateva luni va fi facut anuntul, iar constructia propriu-zisa a unitatii de productie ar putea dura circa 2-3 ani.
In ceea ce priveste dezvoltarea companiei pe piata locala, Pipelife intentioneaza sa-si extinda semnificativ numarul de depozite detinute, scopul principal fiind acela de a reduce cheltuielile cu transportul, un element extrem de important de al carui control depinde eficineta de ansamblu a companiei.
"Pana in 2011, intentionam sa ajungem la 10-12 depozite situate atat in Bucuresti, cat si in provincie comparativ cu numarul de trei depozite prin intermediul carora functionam acum. Nu vor fi investitii propriu-zise pentru ca strategia noastra este de a inchiria aceste spatii, nu de a le construi de la zero", explica Avram. Cele 12 depozite vor fi localizate in orase precum Iasi, Arad sau Timisoara, Braila, Galati, Constanta, Sibiu, Craiova, dar si in Bucuresti.

Investitii de 10,5 mil. euro
"De la intrarea nostra pe piata, din 1996, investitiile totale se ridica la 10,5 milioane de euro, cel mai important activ fiind fabrica de la Miercurea-Ciuc. In afara de aceste fonduri, noi avem un program multianual de investitii care in perioada 2008-2010 se va ridica la aproximativ 1,5 milioane de euro", spune Avram.
Reprezentantul companiei spune ca anul acesta afacerile vor avea un ritm de crestere de aproximativ 20% fata de nivelul inregistrat anul trecut cand afacerile au crescut cu aproape 50%. Incetinirea ritmului vine si dintr-o potolire a pietei care anul acesta va creste cu cel mult 20% comparativ cu anul trecut cand a inregistrat un ritm de crestere de pana la 35%.
"Am terminat anul trecut cu o cifra de afaceri de peste 14 milioane de euro, in crestere cu aproximativ 50% fata de rezultatul inregistrat, in anul 2006, mai ales datorita cererii foarte puternice de pe piata. La acest factor se adauga si o mai buna planificare a procesului de productie, precum si o adaptare mai riguroasa a stocurilor la necesitatile clientilor", explica reprezentantul companiei Pipelife.
Vanzarile companiei se deruleaza cu precadere prin firmele de constructii care au nevoie de produsele Pipelife. Aceste firme sunt cele care asigura peste 50% din afacerile Pipelife Romania.
"Anul trecut am inregistrat un profit operational (EBITDA - n.r.) la nivelul a 3,2% din vanzarile nete, sub media de 8-9% inregistrata la nivelul industriei. Acest lucru a fost cauzat de investitiile de 2,5 milioane de euro realizate in intervalul 2006-2007 care au vizat extinderea unitatii de productie, atat ca numar de linii, cat si ca si capacitate in tone", spune directorul Pipelife Romania. Pentru anul acesta, estimarile sunt mai mai optimiste indicand un nivel de 6% al profitului oprational in cadrul vanzarilor nete.
Desi o mare parte din afaceri vine si din necesitatile de racordare la retelele de apa sau de gaze a noilor cartiere rezidentiale, Avram spune ca nu lucreaza direct cu dezvoltatorii imobiliari din cauza conditiilor impuse de acestia. Astfel, licitatiile pentru atribuirea unor astfel de contracte presupun garantarea unui pret fix pentru produsele livrate, ceea ce este foarte greu in conditiile in care pretul petrolului, materia de care este strans legat pretul tevilor de polietilena si de PVC, are o evolutie aproape imposibil de prevazut. Tocmai aceasta evolutie a pretului petrolului a dus la cresterea in medie cu 15% a pretului produselor de polietilena.
"Nivelul exporturilor a ajuns anul trecut la aproximativ 6% din cifra de afaceri a companiei, majoritatea fiind directionate spre Bulgaria, Serbia, Macedonia si Republica Moldova. Totodata, am inregistrat un nivel similar al importurilor, in special din Ungaria. In afacerea noastra, trebuie in permanenta sa urmarim scaderea cheltuielilor de transport, deoarece acestea au o pondere insemnata si pot ataca profitabilitatea companiei", spune Avram.
Potrivit acestuia, capacitatea de productie a companiei a ajuns anul trecut la 8.100 de tone, capacitatea teoretica a unitatii de productie de la Miercurea-Ciuc fiind de 10.000 de tone.
La nivel de strategie pe termen mediu si lung, Pipelife Romania se va indrepta cu precadere spre segmentul reprezentat de firmele mici si mijlocii, pentru ca acesta este cel mai profitabil, in incercarea de a ajunge pe unul din primele doua locuri pe piata de profil.
"Dorim sa fim pe primele doua locuri in fiecare piata pe care activam. Acesta este obiectivul pe termen lung, stabilit la nivelul intregului grup, pe care cred ca-l vom indeplini in urmatorii opt-zece ani. Nu doar noi ne dezvoltam, ci si competitorii nostri, iar acest lucru face mai grea atingerea acestui obiectiv", spune reprezentantul Pipelife Romania.
Compania urmeaza sa mai angajeze anul acesta aproximativ 9 persoane care se vor adauga colectivului de 80 de salariati deja existenti.
Aproape jumatate din personal lucreaza la unitatea de productie de la Miercurea-Ciuc. Dezvoltarea retelelor de apa si de gaze, precum si a celor de infrastructura a ridicat piata de tubulatura din PVC si PE anual cu 10-15%, ajungand in 2007 la aproximativ 120 de milioane de euro.
Consumul de tevi din PVC va ajunge anul acesta la circa 40.000 de tone, in timp ce consumul de PE se va ridica la 50.000 de tone, potrivit datelor prezentate de jucatorii de pe piata. Valoric, piata de tevi din PVC va ajunge la 60 de miloane de euro, in timp ce vanzarile de tevi din PE se vor incadra in jurul nivelului de 85-90 de milioane de euro.
Daca consumul de tevi din PVC depinde de proiectele de infrastructura si de cele imobiliare, cererea de tevi din PE este direct influentata de lucrarile de modernizare si extindere a retelelor de gaze si de apa.