Caro Hotels: Fiecare brand care va intra pe piata va mai zdruncina putin hotelurile independente

Autor: Roxana Grigorean 09.04.2008
Complexul de hoteluri Caro din Bucuresti, care include peste 160 de camere de doua, trei si patru stele dezvoltate pe locul fostei fabrici de glucoza, si-a bugetat pentru acest an o cifra de afaceri de 6,8 milioane de euro, cu circa 35% in plus fata de an

"Anul trecut am avut o cifra de afaceri de cinci milioane de euro, iar avansul din acest an va veni pe fondul intrarii in folosinta in luna mai a noii aripi de patru stele, de 55 de camere", a spus Octavian Lazar, managerul complexului hotelier, care e impartit in trei categorii, Caro Golf de patru stele, Caro Parc de trei stele si Caro Horoscop de doua stele. Caro Golf insumeaza in prezent 98 de camere si va ajunge la o capacitate de peste 150 de camere in urma unei investitii de peste doua milioane de euro.
Tot in acest an va fi demarata o investitie in spa si piscina, dupa ce anul trecut camerele din cadrul complexului au fost reclasificate ca strategie de marketing, realizandu-se in acelasi timp o investitie de 4,5 milioane de euro in complexul de sali de evenimente.
"Din 1 ianuarie am trecut la patru stele cu aripa Golf, dupa ce o perioada indelungata ne-am pozitionat foarte bine pe segmentul de trei stele", a mai spus Lazar. Ca si in cazul celorlalte hoteluri din Capitala, majoritatea veniturilor sunt asigurate de traficul de business.
"In prezent sunt jumatate oameni de afaceri romani si jumatate oameni de afaceri straini, proportie diferita fata de acum cativa ani, cand 70% erau straini. Tara din care atragem cei mai multi clienti este Germania, circa 15% din totalul clientilor fiind nemti", a spus Lazar, care a adaugat ca gradul de ocupare al hotelului a fost anul trecut de circa 62%.
"Noi in fiecare an ne-am situat pe la 60%-65%, in conditiile in care la fiecare doi ani am venit cu noi capacitati de cazare. As putea spune ca anul trecut nu am fost in grafic, avand in vedere ca inainte de a da noi capacitati in folosinta atingeam cam 68%. Cred ca motivul este acest aer de neterminat", precizeaza Lazar.
Investitiile demarate de actionarul majoritar, Ion Lazar, care este si proprietarul editurii Adevarul, vor continua inca cel putin 6 ani si includ atat un complex de birouri, cat si alte posibile unitati hoteliere.
"In toata zona detinem cinci hectare jumatate, din care sunt folosite 15%-20%. In proiectele viitoare vrem sa facem o cladire de birouri, cu o investitie de peste 45 de milioane de euro, pe care s-ar putea s-o extindem si peste aripa hoteliera de doua stele. Cel mai devreme birourile vor fi finalizate in 2011", a spus Octavian Lazar, care a precizat ca pentru businessul hotelier Caro nu vor fi atrase alte fonduri straine, in timp ce pentru celelalte proiecte vor fi facute parteneriate. Potrivit lui, actionariul majoritar la complexul Caro este familia Lazar, cu peste 60% din titluri, alaturi de un partener francez, cu circa 30%, diferenta fiind in posesia altor actionari minoritari. Partenerul francez are in desfasurare si investitii individuale pe terenul din nordul Capitalei, ur-mand sa dea in folosinta in aceeasi arie un apart-hotel de 29 de apartamente, care se va finaliza in septembrie. "E doar in proprietatea lui, dar s-ar putea sa fie operat tot de Caro", a precizat Lazar.
Daca in cazul complexului Caro se urmareste mentinerea brand-ului propriu si a unui spatiu cat mai putin aglomerat, proprietarii nu exclud ca pe o alta portiune din cele cinci hectare de teren sa dezvolte un hotel mai mare, pe care sa-l afilieze unui lant international.
"Oamenii sunt atrasi in continuare de branduri. Ne-au plecat si noua oamenii din aceasta cauza. Fiecare brand care va mai intra pe piata va mai zdruncina putin hotelurile independente. Cand inoti in aceeasi directie cu toti vei castiga la fel cu toata lumea, insa cand inoti invers poti castiga mai mult. Poate vom face si un alt hotel mai mare sub un alt brand, dar in momentul de fata Caro ramane asa cum e", a spus Lazar, care ia in calcul, dupa "standardizarea conceptului Caro", sa aseze si provincia pe lista de destinatii.
"Strategia e sa dezvoltam un complex, parte hoteliera, de conferinte, de birouri, eventual si magazine. Incercam sa-l mentinem un spatiu mai putin aglomerat. Daca reusim sa standardizam produsul ar fi interesant sa ne dezvoltam si in alte orase ale tarii", a mai spus Lazar.
Bazele complexului Caro au fost puse in 1994, cand zona de nord a Capitalei era foarte putin dezvoltata.
In ultimii ani insa, odata cu dezvoltarea rezidentiala a orasului, in nord s-a creat un nou pol hotelier.
Astfel, in zona Pietei Presei, pe langa Sofitel se va dezvolta si un complex Ramada, care va fi cu cele 600 de locuri de cazare a doua capacitate hoteliera de patru stele de pe piata, dupa hotelul fratilor Negoita.
"Multi ani am fost singurul hotel din nord. Acum se vede cu ochiul liber ca zona aceasta e intr-o continua crestere", a precizat Lazar.