Care masina este mai ieftin de intretinut: pe benzina sau pe motorina? Depinde de conditiile de exploatare

Autor: Bogdan Alecu 07.04.2008
Motorina a depasit benzina din punctul de vedere al pretului, dar in continuare dieselurile detin aproape jumatate din piata. Avantajul il reprezinta consumul semnificativ mai scazut, insa reviziile si taxele sunt mai ridicate.

Rivalitatea dintre motoarele diesel si cele "Otto" continua, cu toate ca motorina a devenit mai scumpa decat benzina. De ce? Pentru ca toate companiile auto investesc in noi tehnologii pentru diesel, in timp ce propulsoarele pe benzina nu au mai avansat din punct de vedere tehnologic.
Daca anul trecut am realizat un calcul mai simplu - dupa cati kilometri se amortizeaza un diesel, luand in calcul exclusiv consumul de combustibil, acum revenim cu aceeasi comparatie, dar luand in calcul aproape toate variabilele.
Pe piata locala vanzarile de automobile cu motoare diesel au inceput sa creasca semnificativ in ultimii doi ani. Spre exemplu, in primele doua luni ale acestui an din totalul celor 42.363 de autoturisme comercializate, 45,7% erau echipate cu motoare diesel. Pro portia creste la 49,8% daca se iau in calcul numai autoturismele de import, deoarece cele autohtone sunt vandute preponderent cu motoare pe benzina. In 2007 ponderea dieselurilor de pe piata totala a fost de 43,7%.
In topul marcilor de import cu vanzari de automobile diesel se afla Skoda, cu 2.880 de unitati, urmata de Volkswagen si Renault. Din acest motiv, pentru a compara cat mai bine motorizarile, am ales trei modele, fiecare echipat cu motorizari echivalente. Iar acum nu s-a mai calculat dupa cati kilometri se amortizeaza, ci costurile de intretinere.
Spre exemplu, un motor diesel care are o putere echivalenta cu un motor pe benzina are o capacitate cilindrica a motorului mai ridicata - asadar se incadreaza in alta categorie atunci cand este vorba de taxa de prima inmatriculare. Daca in cazul modelului Fabia diferentele sunt de 23 de euro in favoarea motorului pe benzina, la Octavia si Passat ajunge la peste 300 de euro. La fel si in cazul politei de tip RCA. Daca vorbim de preturi, dieselul este in general mai scump cu aproximativ 2.000 de euro, deci se va plati mai mult la o asigurare de tip CASCO.
Un alt motiv important invocat de catre posesorii de masini pe benzina este costul reviziilor - spre exemplu, la Octavia costurile reviziilor totale pana la 60.000 km sunt cu peste 80 de lei mai scumpe. Diferenta nu este mare, dar se aduna. Pentru toate cele trei modele intervalul de revizie este de 15.000 de kilometri, iar costul unei ore in cadrul service-urilor Porsche Romania este de 110 lei. Prima revizie efectuata la 15.000 km contine uleiul si filtrul de ulei (identica cu cea de la 45.000 km, 75.000 km, 105.000 km), cea de-a doua ulei, filtru de ulei, filtru de aer si de polen (se repeta si la 120.000 km si 150.000 km, a treia e identica cu prima, iar cea de la 60.000 km contine in plus fata de a doua filtru pentru combustibil.
In schimb, atunci cand se discuta despre combustibili, care au "spart recorduri" peste recorduri in ultima vreme in materie de preturi, castigatorul absolut este dieselul. Ca dovada, dupa 60.000 de kilometri un posesor de Octavia cu motor de 1,6 litri pe benzina va aduna bonuri in valoare de peste 4.400 de euro, in timp ce unul care detine acelasi model dar cu motor diesel a cheltuit numai 3.174 de euro - cu peste 1.300 de euro mai putin. Aici s-a luat in calcul consumul mediu comunicat de fiecare constructor in parte.
Cu toate ca "legenda" spune ca un diesel se devalorizeaza mai incet ca un model pe benzina, dupa ce s-au analizat mai multe oferte de second hand s-a constatat ca nu este o diferenta semnificativa. Trebuie subliniat faptul ca un diesel are un pret intotdeauna mai ridicat decat un motor pe benzina. De ce? Pentru ca mai toate au componente aditionale precum turbina de supraalimentare.
In plus, nu trebuie uitate emisiile de dioxid de carbon. Datorita consumului mai ridicat, motorul diesel va emite mai putin CO2. In schimb, acesta elibereaza in atmosfera ceva mult mai toxic - particule, care sunt cancerigene.
Pentru a evidentia cat mai bine diferenta de costuri dintre cele doua tipuri de motorizari, am luat in calcul costul per kilometru.
Astfel, pentru a parcurge un kilometru cu o Octavia pe benzina, costul va fi de 0,192 euro, in timp ce pentru diesel va fi de 0,174 euro.
Nu in ultimul rand trebuie subliniat faptul ca tabelul alaturat are caracter informativ, datorita numarului ridicat de variabile luate in calcul. Spre exemplu, un stil de condus mai sportiv implica un consum mai ridicat, in timp ce devalorizarea nu este fixa, ci depinde inclusiv de acea variabila numita "noroc", fiind implicata o a treia parte - clientul de second hand. Modelele prezentate mai sus vin cu o garantie "de la bara la bara" de doi ani - asadar, in urmatorii doi ani pot aparea evenimente neprevazute sau cheltuieli suplimentare. Lucru valabil inclusiv cu polita CASCO - daca exista evenimente rutiere (din vina asiguratului), aceasta va creste, deci un cost suplimentar.
Informatiile legate de costuri prezentate in tabele au fost furnizate de catre Porsche Romania, importatorul VW si Skoda pe piata locala.