Actionarii Teraplast Bistrita isi evalueaza afacerea la minimum 67 de milioane de euro

Autor: Andrei Chirileasa 31.03.2008
Oferta publica initiala pe care procesatorul de mase plastice Teraplast Bistrita o va derula in perioada 7-17 aprilie evalueaza compania intre 67 si 93 mil. euro. Teraplast vinde pe Bursa 20% din actiuni pentru care cere intre 13 si 19 mil. euro, pretul de subscriere fiind cuprins intre 1 leu si 1,4 lei pe actiune.
Principalii actionari ai companiei, Dorel Goia si Emanoil Viciu, care vor detine impreuna circa 53% din actiuni dupa finalizarea ofertei, isi evalueaza astfel participatiile la minim 35 mil. euro.
Dorel Goia este principalul actionar al Teraplast, detinand in prezent 39,3% din companie. Daca oferta va fi subscrisa in intregime, iar omul de afaceri nu va participa la oferta, acesta isi va diminua participatia la circa 33%. Dac a pretul final de oferta va fi stabilit la 1 leu/actiune, participatia lui Goia ar valora 22 mil. euro, in timp ce la un pret de 1,4 lei/actiune, actiunile sale ar fi evaluate la peste 30 mil. euro.
Fost profesor de istorie, Dorel Goia a fost si unul dintre fondatorii firmei de televiziune prin cablu Astral Telecom, preluata in 2006 de grupul american UPC. El mai detine actiuni la companiile Tehnofrig, Metalo-Chimice, ACI, Hermes Bistrita si este actionar majoritar al grupului de firme Maestro, fiind unul dintre apropiatii omului de afaceri Horia Ciorcila, presedintele Bancii Transilvania.
Celalalt actionar important al Teraplast este directorul general al companiei, Emanoil Viciu. El detine 24,5% din actiuni, insa si-ar putea diminua participatia la 20,4% in urma ofertei. Participatia sa ar putea fi evaluata intre 13,5 si 19 mil. euro.
SIF Banat-Crisana detine in prezent 13% din companie, in timp ce un pachet de 9.2% se afla in posesia companiei ungare Marley Magyarorszag, parte a grupului belgian Aliaxis, producator de tevi si tubulatura din plastic.
Oferta Teraplast este intermediata de societatea de brokeraj Raiffeisen Capital&Investment.
Grupul Teraplast Bistrita, cu activitati in sectorul materialelor de constructii si prelucrarii maselor plastice, intentioneaza sa stranga intre 49,6 mil. lei (13,4 mil. euro) si 69,5 mil. lei (18,7 mil. euro) de la investitorii de pe Bursa prin vanzarea prin oferta publica initiala (IPO) a unui pachet de 20% din actiuni.
Compania scoate la vanzare 49,65 milioane de actiuni, pe care investitorii le vor putea subscrie la preturi cuprinse intre 1 leu si 1,4 lei pe actiune. Oferta se va derula in perioada 7 - 17 aprilie, subscrierile realizandu-se prin intermediul societatii de brokeraj Raiffeisen Capital&Investment (RCI) si a unitatilor Raiffeisen Bank.
Precedenta oferta publica cu pret variabil incheiata cu succes pe Bursa a fost cea a retailerului IT&C Flamingo International (FLA), derulata in 2005, oferta care a fost intermediata de RCI impreuna cu ING.
"Modalitatea de stabilire a pretului va fi diferita fata de oferta Flamingo, deoarece urmarim maximizarea numarului de investitori in vederea admiterii la Categoria I a Bursei de Valori", a declarat Dana Mirela Ionescu, presedintele RCI.
"Pretul va fi setat la nivelul la care oferta va fi subscrisa de minim trei ori. Asta inseamna ca, chiar si in conditiile in care oferta va fi subscrisa de trei ori la pretul maxim, pretul de oferta ar putea fi setat mai jos. Daca subscrierile nu vor depasi de trei ori valoarea ofertei, pretul va fi setat la nivelul minim al intervalului, de 1 leu pe actiune", a precizat Dana Ionescu.
In cazul in care pretul de oferta va fi mai mare decat pretul minim de subscriere, vor fi acceptate doar subscrierile facute la un pret mai mare sau egal decat pretul de oferta, acestea urmand sa intre si in procesul de alocare. Alocarea se va realiza pro-rata, proportional cu numarul de actiuni subscrise.
Actiunile vandute in cadrul ofertei vor avea si drepturi de alocare atasata, instrumente care vor substitui actiunile pana la inregistrarea acestora la Depozitarul Central. Drepturile de alocare au fost utilizate pentru prima data in cadrul ofertei Transgaz Medias, derulata la sfarsitul anului trecut, care a fost intermediata tot de catre RCI.
Fondurile pe care compania le va strange de la investitori prin intermediul ofertei publice initiale vor fi utilizate pentru finantarea proiectelor de investitii pentru urmatorii ani. Teraplast va investi in urmatorii cinci ani 66 mil. euro in relocarea si extinderea capacitatilor de productie, precum si in dezvoltare regionala, in tari precum Bulgaria, Serbia, Ucraina sau Ungaria.
Principalele activitati ale grupului includ productia de tevi si profiluri din PVC, panouri si tamplarie din PVC, tevi din polietilena si profiluri din teracota. Grupul Teraplast cuprinde si producatorul de tevi din polietilena Politub, la care detine o participatie de 70% si producatorul de panouri sandwich pentru constructii comerciale si industriale Plastsistem, la care are 50%.
Grupul Teraplast a obtinut in 2006 o cifra de afaceri de 156,8 mil. lei (44 mil. euro) si un profit net de 9,2 mil. lei (2,6 mil. euro), potrivit prospectului de oferta publica. In primele sase luni ale lui 2007, compania a realizat vanzari de 93,3 mil. lei (27,4 mil. euro), in crestere cu 48% fata de perioada similara din 2006, si un profit net de 8,65 mil. lei (2,54 mil. euro).
Prospectul nu cuprinde informatii cu privire la rezultatele financiare de la sfarsitul anului trecut, insa potrivit conducerii grupului, cifra de afaceri pe 2007 s-a ridicat la 70 mil. euro, cu aproape 60% peste nivelul din 2006.
Pentru acest an, reprezentantii companiei mizeaza pe afaceri de 96 mil. euro, cu 38% peste nivelul de anul trecut.
La sfarsitul lunii iunie 2007, grupul Teraplast avea active totale in valoare de 152,8 mil. lei (circa 45 mil. euro), in timp ce datoriile totale ale companiei se ridicau la 83,7 mil. lei (24,6 mil. euro), potrivit datelor din prospect. De asemenea, o parte dintre activele companiei sunt grevate de ipoteci aferente unor credite contractate de la banci.