Sommering: Astept de trei ani ca piata romaneasca de instalatii sa dea inapoi, iar Bulgaria va fi atunci refugiul

Autor: Liviu Florea 25.03.2008
Piata de instalatii din Romania a ajuns anul trecut la circa un miliard de euro, in crestere cu circa 30-40%, datorita numarului ridicat de proiecte imobiliare aflate in derulare, dar se pregateste pentru stagnare in urmatorii ani. Strategia jucatorilor s

"Bulgaria este o piata interesanta, spre deosebire de Ungaria, acolo unde a inceput o perioada de stagnare. Ne intereseaza sa gasim cel putin o piata de refugiu in momentul in care cea romaneasca o sa dea inapoi, lucru pe care il astept sa se se intample in circa trei ani si incerc sa pregatesc piata din Bulgaria inca de pe acum", spune Rudolf Sommer, presedintele si proprietarul Sommering, unul dintre cei mai importanti jucatori din piata de profil, specializat in proiectarea si executarea de sisteme de instalatii.
Proprietarul firmei de instalatii spune ca pana in prezent nu a avut nicio oferta de preluare si evalueaza compania la 20 de milioane de euro.
Principalele destinatii pe care compania le ia in calcul pentru o viitoare extindere sunt Bulgaria, Albania si Kazahstan.
"In momentul in care va patrunde pe o piata noua, cum este cea din Bulgaria, Sommering isi va face debutul doar pe partea de proiectare, urmand ca, in functie de evolutia afacerilor sa se extinda si pe executie sau productie. Suntem foarte interesati si de Kazahstan, pentru ca sunt investitii foarte mari, dar si de Albania. Inca nu am stabilit contacte in aceste tari, dar totul face parte dintr-o strategie viitoare a firmei. Eu as vrea sa ma folosesc de acest an 2008 de stabilizare si sa pot sa gasesc deja variante in aceste tari", spune Sommer.
Sommering are in prezent aproximativ 400 de salariati si 300 de angajati in sistem de subantrepriza. "Am inceput in 1995, cu doar trei angajati batrani, ei avand propriile lor scule. Incepand cu luna ianuarie 2007, cand aveam doar 150-200 de angajati, am inceput sa recrutam masiv pana am ajuns la cifrele din momentul de fata", afirma Sommer.
Selectia angajatilor s-a facut in mod direct, prin intermediul departamentului de resurse umane al firme, in care lucreaza trei persoane.
De la doar trei angajati in 1995, firma de instalatii a ajuns la o cifra de afaceri de circa 15 milioane de euro in 2007, triplu fata de nivelul inregistrat in anul anterior.
In 2004, compania a avut o cifra de afaceri de 3 milioane de euro, pentru ca in 2005 afacerile sa creasca aproape de trei ori, la opt milioane de euro. Ulterior, anul 2006 a adus un recul de 3-4 milioane de euro afacerilor Sommering, iar in 2008 proprietarul firmei de instalatii se asteapta la o cifra de afaceri cel putin egala cu cea a anului trecut.
Firma de instalatie detine in Tunari o fabrica specializata pe productia de tubulatura de ventilatii din tabla rectangulare.
Constructia unitatii de productie a fost demarata in 2006, prima faza de constructie a fabricii finalizandu-se in luna aprilie a anului trecut, iar cea de-a doua faza in decembrie 2007.
Pana in prezent, fabrica a cumulat investitii totale de circa 1,4 mil. euro, urmand ca pana la sfarsitul lunii iulie sa fie pusa in functiune o noua linie de productie, care va costa un milion de dolari (640.000 de euro) si care va fi adusa din Statele Unite.
"La fabrica din Tunari producem doar tubulatura si panouri electrice si doar pentru Sommering. Avem si cativa clienti externi, dar numarul acestora este nesemnificativ. Practic, doar in jur de 5% din capacitatea de productie a fabricii este destinata clientilor externi", afirma Sommer.
Cel mai important contract al companiei este cel incheiat cu Baneasa Shopping City. Sommering a realizat in decursul unui an de zile partea de design & build a Baneasa Shopping City, in baza unui contract ce a ajuns la 16 mil. euro.
"Proiectul Baneasa Shopping City reprezinta cel mai important contract pe care l-am semnat pana acum si cu o valoare ce a depasit 16 milioane de euro, de la un prag initial de 13 milioane de euro.
Contractul a fost semnat in luna februarie a anului trecut si practic intr-un an de zile am facut proiectarea si montarea tuturor instalatiilor in peste 100.000 de metri patrati", spune Sommer.
In primele doua luni de la semnarea contractului, Sommering a mobilizat pentru acest proiect circa 550 de persoane, 150 de angajati ai firmei, iar restul de 400 prin subantreprenori.
Practic, astfel de proiecte majore ofera si motivatia unei posibile investitii greenfield. Sommering a avut o astfel de tentativa la Cluj, dar a renuntat deocamdata la aceasta idee tocmai din cauza pierderii unui contract. "Ne uitam cu atentie spre zona de vest a tarii, in special in Cluj. Am avut o tentativa de a construi o fabrica de tubulatura cand am facut partea de proiectare a Polus Cluj, dar am renuntat pentru ca nu am intrat si in partea de executie a proiectului. Ramanem insa interesati", declara Sommer.
In cazul unei investitii intr-o unitate de productie la Cluj, valoarea nu ar depasi 500.000 de euro, la o capacitate de productie lunara de 9.000 de metri patrati. "Nu dorim o investitie de anvergura in acea parte a tarii, pentru ca piata instalatiilor din Cluj nu se compara ca volum sau ca valoare cu cea din Bucuresti", considera Sommer.
In afara de Baneasa Shopping City si de Polus Cluj, compania a mai fost implicata in proiectele de dezvoltare a Mall Constanta, Polus Constanta sau Bucharest Business Park. Printre dificultatile cu care s-a confruntat la inceput in mediul de afaceri romanesc au fost neachitarea onorariilor de catre clienti, dar si contractele dezavantajoase incheiate cu statul. In prezent, cea mai mare problema a Sommering este prezentata de fluctuatia angajatilor.
Compania este specializata in proiectare si executie de sisteme de instalatii, dar si in productia de tubulatura.
"Avem un departament de proiectare la care lucreaza circa 50 de specialisti", afirma presedintele Sommering.
El spune insa ca pe partea de proiectare este dificil de gasit oameni fie din prisma cerintelor salariale exagerate pe care le au acestia, fie din cauza lipsei de profesionalism. Un alt aspect care afecteaza partea de proiectare este reprezentat de fluctuatia personalului de la o firma la cealalta.