Profile metalice: Vinde fierul cat e cald

Autor: Catalin Lupoaie 31.07.2008
Vanzarile de materiale de constructii metalice nu au fost influentate de majorarea puternica a preturilor la otel, chiar si cu 20-30% pentru anumite categorii de produse, datorita numarului mare de lucrari de constructii din primul semestru. Insa ce se va

Lipsa de forta de lucru calificata de pe piata constructiilor a determinat companiile de profil sa apeleze tot mai mult la solutii metalice, care necesita un montaj mai rapid si un numar mai redus de muncitori decat in cazul tablei cutate. Chiar daca pretul otelului a crescut chiar si cu 30%, ajungand la un pret mediu de 100-110 euro pe tona, vanzarile de materiale de constructii pe baza de metal - tigle metalice, panouri termoizolante, confectii metalice sau profile din tabla - au inregistrat in medie o majorare de 20-30%.
Principalele motoare de crestere ale pietei sunt investitiile in spatii comerciale si industriale, urmand ca in urmatorii ani sa creasca cererea de structuri metalice si pentru sectorul rezidential.
Piata de tigla metalica a atins anul trecut o valoare de circa 100 de milioane de euro si un volum de 8-9 milioane de metri patrati. Tot odata, piata panourilor termoizolante va creste in acest an de la 140-150 milioane de euro la 180-200 de milioane de euro, iar in volum de la opt la noua milioane de metri patrati, potrivit datelor prezentate de Arcelor Mittal Construction Romania.
"Vanzarile au inregistrat o crestere de 30% in primul semestru, chiar daca preturile la produse au fost majorate cu acelasi procent, pe fondul majorarii pretului la otel. Piata constructiilor s-a maturizat, iar cresterea preturilor nu mai influenteaza puternic volumul pietei", spune Marian Pirvu, directorul general al Arcelor Mittal Construction Romania.
Tendinta de pe piata este sustinuta si de reprezentantii grupului Lindab, care estimeaza pentru anul acesta o crestere de 15% a vanzarilor, pana la circa 54 de milioane de euro.
"Chiar daca in cel de-al doilea trimestru, din cauza majorarii pretului otelului cu 15%, am fost nevoiti sa crestem preturile produselor noastre, rezultatele din primul semestru se ridica la inaltimea asteptarilor. Europa Centrala si de Est continua sa fie una din regiunile strategice pentru grupul Lindab, cu o crestere puternica si sustinuta", a declarat Andrei Sulyok, directorul general al Lindab Romania.
De altfel, grupul Lindab a achizitionat recent Sipog Group (ce detine companiile Rova si Vios), producator slovac de invelitori metalice si fatade casetate, in cadrul unei tranzactii care s-a ridicat la circa 24,5 milioane de euro. Sipog detine o fabrica de invelitiori metalice la Sibiu prin divizia Rova si a realizat anul trecut pe piata romaneasca o cifra de afaceri de 17,3 milioane de euro, suma care cuprinde si vanzarile Vios.
"Tranzactia va fi finalizata in luna septembrie, cand estimam ca vom primi acordul de la Consiliul Concurentei, urmand ca de anul viitor sa finalizam procesul de integrare. Prin preluarea Rova si Vios vom avea un avantaj competitiv pentru ca produc invelitori metalice cu 15-20% mai putin decat produsele Lindab", a declarat Andrei Sulyok, directorul general al Lindab Romania.
Lindab Romania ar putea ajunge astfel la o cifra de afaceri de circa 75-80 de milioane de euro dupa preluarea companiilor Rova Romania si Vios, potrivit unor estimari pe baza previziunilor companiei.
"Rusia, Polonia si Romania sunt tarile in care inregistram cea mai mare crestere a vanzarilor, de peste 20%, si vom continua dezvoltarea in aceasta regiune. Achizitia Sipog ne-a permis intrarea pe piata slovaca, dar si extinderea activitatilor pe piata romaneasca", spune David Brodetski, noul presedinte si CEO al grupului Lindab, incepand cu luna octombrie.


Investitii in productie
Arcelor Mittal Construction Romania, divizia producatoare de materiale de constructii a grupului Arcelor Mittal, a finalizat la inceputul lunii iunie constructia unei sectii de panouri la fabrica detinuta in Pantelimon, judetul Ilfov. Investitia, inceputa anul trecut, s-a ridicat la zece milioane de euro. Compania detine, pe langa unitatile din Pantelimon, o sectie de productie la Iasi si are in plan investitii pentru deschiderea unei noi fabrici la Cluj. Suma totala alocata in 2008 de companie in Bucuresti, Iasi si Cluj se ridica la 12 milioane de euro.
"In 2008 vom pune in functiune mai multe utilaje in Iasi si Cluj, care vor lucra pe toata durata anului incepand din 2009. In prezent cautam un spatiu pe care sa-l inchiriem in zona Clujului pentru a deschide o unitate de productie. Nu vrem sa mai facem greenfield pentru ca vom pierde un an pana finalizam investitia", spune Pirvu.
"De noile linii de productie pot beneficia toate cele trei divizii ale companiei, Armat (producator de tigla metalica si jgheaburi, n.r.), Arclad (producator de panouri termoizolante, table cutate) si Arval (structuri metalice). Investitia va fi amortizata, astfel, in doar patru ani", afirma Pirvu.
Compania a inregistrat in primul semestru o crestere de 30% a cifrei de afaceri, pana la circa 12 milioane de euro, potrivit datelor provizorii prezentate de companie.
Compania si-a bugetat pentru acest an o cifra de afaceri de 33 de milioane de euro, in crestere cu 32% fata de anul precedent si estimeaza pentru anul 2009 o cifra de afaceri de 40 de milioane de euro, datorita finalizarii unor investitii de 14 milioane de euro in majorarea capacitatilor de productie derulate in perioada 2007-2008.
Anul trecut, diviziile Arclad, Arval si Armat au avut vanzari de 12 milioane de euro, 10 milioane de euro, respectiv 3 milioane de euro. Estimarile pentru acest an indica valori de 13, 12, respectiv 8 milioane de euro.
Firma a vandut anul trecut, in total, circa 14.700 tone de produse, nivelul pentru acest an urmand sa atinga 19.500 tone.
"Panourile si tigla metalica merg foarte bine in Romania, in schimb piata profilelor din tabla se afla inca la inceput. Consumul de panouri termoizolante se va stabiliza la circa 9 milioane de metri patrati", a afirmat Pirvu. Chiar daca panourile termoizolante sunt cu 5-7% mai scumpe decat solutiile clasice, vanzarile vor continua sa creasca datorita proprietatilor termice si fonice mai bune. De altfel, in urmatorii doi ani importul de panouri termoizolante se va reduce la minim, odata cu investitiile puternice in unitati de productie.
"In perioada 2005-2006 importul de panouri termoizolante se ridica la 80-90%, anul trecut s-a redus la 50%, urmand ca incepand cu anul viitor sa ajunga la 20%", explica Pirvu.


Structurile metalice, 30% din businessul Ruukki
Subsidiara romaneasca a grupului finlandez Rautaruukki a finalizat sectia de structuri metalice din centrul de productie situat in Bolintin Deal, parte a investitiei de 35 de milioane euro in Romania, activitatea pe acest segment urmand sa aiba un aport de 30% la cifra de afaceri a companiei locale. Sectia de structuri metalice, care ocupa o suprafata de peste 25.000 de metri patrati, va produce circa 12.000 de tone pe an.
Compania va proiecta, produce, furniza si instala structuri metalice personalizate pentru fiecare proiect in parte, noua sectie deservind atat piata locala, cat si alte piete din regiune, precum Serbia si Bulgaria.
"Centrul de productie local va asigura un portofoliu complet de sisteme si solutii metalice. Sectia este deja operativa si a inceput lucrul la un prim proiect complex pentru Tasulo", a declarat directorul de marketing al companiei pentru Romania si Bulgaria, Madalina Dumitru. Sectorul de structuri metalice din Romania este estimat la peste 200 de milioane de euro, potrivit datelor companiei.
Grupul finlandez Ruukki, care activeaza pe piata locala de materiale de constructii metalice prin intermediul companiei Ruukki Romania, estimeaza ca piata romaneasca ar putea genera in urmatorii ani circa 5-10% din totalul vanzarilor globale. La nivelul anului trecut, vanzarile pe piata locala (circa 24 mil. euro) aveau o pondere de 0,006% din cifra de afaceri de 3,9 miliarde de euro a grupului.
Unitatea de productie din Bolintin Deal, situata langa autostrada Bucuresti-Pitesti, este amplasata pe un teren de cinci hectare. Pe langa structurile metalice, fabrica detine o capacitate anuala de productie de 2,2 milioane metri patrati de profile din tabla, finalizata la inceputul anului, si incepand din septembrie va produce si doua milioane de metri patrati de panouri sandwich.
Ruukki activeaza pe piata romaneasca cu doua divizii, Ruukki Construction, care furnizeaza solutii pe baza de metal pentru constructii rezidentiale, comerciale si de infrastructura, si Ruukki Metals, care distribuie otel, otel inoxidabil si aluminiu sub forma de produse standard sau speciale, parti si componente. Grupul Rautaruukki, originar din Finlanda, este prezent in 24 de tari si are peste 14.600 de angajati.