Ce nu stiu romanii din business despre eticheta in afaceri

Autor: Delia Oniga 14.09.2008

Lumea afacerilor pare cu totul diferita de lumea reala. Exista un set diferit de reguli, altele decat cele dupa care ne ghidam in viata. In afaceri, femeile sunt egale cu barbatii, cuvantul de ordine este moderatia, iar relatiile trebuie cultivate, fie ca iti doresti sau nu acest lucru.



Totodata, in mediul de business trebuie evitate pe cat posibil excentricitatile de orice fel, incepand de la vestimentatie si pana la ceea ce mancam, iar pentru a construi o relatie buna cu partenerii de afaceri, aceste reguli trebuie stiute.

Ema Grigore si-a inceput cariera intr-o firma de training, unde initial a fost consultant. S-a orientat spre o companie care avea o divizie interna de training. Ulterior, vazand ca nu isi gasea locul acolo si nu mai putea sa aiba proiectele pe care si le dorea, a hotarat sa infiinteze in anul 2002 New Elite Consulting, una dintre putinele companii de pe plan local care organizeaza cursuri de eticheta in afaceri.

"In sistem deschis organizam aproximativ doua - trei seminarii de eticheta in afaceri pe luna. Cu toate acestea, organizam si cursuri personalizate in functie de nevoile clientilor, mai ales in cazul firmelor care fac vanzari, pentru care eticheta in afaceri este un avantaj competitiv", explica Ema Grigore, managing director la New Elite Consulting.

Printre clientii New Elite Consulting se numara companii ca Vodafone Romania, Heinrich Distribution, Panasonic Romania sau Domo Retail. Anual, New Elite organizeaza in jur de 30-40 de traininguri, pentru care lucreaza in medie cu cate 4-5 traineri, in functie de dimensiunea proiectului.

"Am avut noroc pentru ca am gasit primul client cand nici stampila firmei nu era gata inca. A fost cineva doritor la inceput si ulterior oamenii care ma cunosteau din piata au dorit sa lucreze cu mine", povesteste Grigore.

Ziua de lucru incepe, pe langa bautul cafelei, cu intalnirea cu clientii care, de altfel, sunt cei care ii orienteaza toata activitatea. Concret, telefoane, e-mailuri trimise clientilor si stabilirea vizitelor.

"In eticheta de afaceri nu sexualitatea este cea care determina conduita. In afaceri nu conteaza sexul persoanelor. Atunci cand faci cunostinta cu cineva intotdeauna dai mana cu cel care este mai mare din punct de vedere ierarhic, respectiv clientul ori seful, pe cand in eticheta din viata de toate zilele, doamnele sunt salutate intai. Exista la noi obiceiul de a saruta mana doamnelor. In afaceri nu se practica de nicio culoare acest lucru. De obicei, atingerile sunt evitate pe cat posibil", explica Grigore.

Cuvantul de ordine este moderatia

Daca ne referim si la vestimentatie, este recomandat ca femeile sa poarte un deux-piece cu fusta, obligatoriu pana la genunchi sau chiar mai jos de genunchi.

"Se evita ce este deasupra genunchiului pentru ca nu este potrivit. Deja mesajele sunt cu tenta sexuala si nu mai sunt office", spune aceasta.

Cu toate acestea, in opinia lui Grigore, oamenii de afaceri autohtoni au o mare lacuna in ceea ce priveste respectarea etichetei de business. Unul dintre lucrurile obligatorii este ca acestia sa aiba o carte de vizita, lucru care nu se intampla intotdeauna.

"Oamenii de la noi n-au nici macar carti de vizita normale. In cazul in care vrei ca dupa o intalnire sa ii multumesti persoanei respective, daca n-ai avut inspiratia sa notezi datele de contact sau e-mailul in timpul intalnirii, n-ai cum sa il gasesti", spune Grigore, care precizeaza ca nu este neaparat nevoie de o carte de vizita luxoasa, ci una pe care sa fie scrise clar numele si organizatia din care faci parte.

Cat priveste aspectele ce tin de gastronomie, orice om de afaceri ar trebui sa stie ce trebuie sa comande la masa si cum sa foloseasca tacamurile, iar meniurile se aleg in functie de anotimp in general.

"Cuvantul de ordine este moderatia. Nu te apuci sa comanzi trei sticle de vin la un pranz de afaceri. De asemenea, nici mancaruri foarte complicate, pentru ca nu faci o buna impresie. De asemenea, in ceea ce priveste eticheta la mesele de afaceri, in general cel care se asaza primul la masa este persoana cu cel mai inalt grad ierarhic sau clientul", precizeaza Grigore.

Aderarea la UE complica eticheta

Mai mult, in aceasta toamna va fi lansata o versiune innoita a cursului de eticheta. Aceasta decizie a fost luata datorita intrarii in Uniunea Europeana, lucru care inseamna ca vom intra in contact cu mai multe culturi.

"Vrem sa aducem mai multe exemple in ceea ce priveste eticheta de afaceri in mai multe tari din Europa, astfel incat oamenii de afaceri sa nu fie pusi in situatii penibile sau jenante care ii discrediteaza de cele mai multe ori", explica Grigore, care precizeaza ca un curs de eticheta costa aproximativ 150-200 de euro pe zi de persoana.

Ea povesteste ca printre intrebarile pe care le au participantii a primit si una de genul: cum se mananca curcanul. Un om de afaceri a salivat toata noaptea in fata acestuia pentru ca ii era teama sa nu se faca de ras. Ideea insa este sa folosesti corect tacamurile. 

Pe langa acest lucru, mai exista si alte situatii "limita" din care trebuie sa iesi elegant. In cazul in care versi un pahar pe pantalonii vecinului. In niciun caz nu te repezi cu servetul spre el, desi aceasta ar fi prima tendinta.

"In general, persoana este destul de socata in acel moment ca sa ne mai repezim si noi spre el. Ii putem inmana un servetel daca suntem la masa, iar modalitatea cea mai corecta este sa ne oferim sa ii platim factura de la curatatorie", explica Grigore. Cat priveste sistemul de relatii sau networking-ul, acesta se face in timp. Pentru inceput, trebuie sa-ti faci un inventar al tuturor persoanelor cu care intri in contact, iar acestia iti pot face, la randul lor, cunostinta cu alte persoane, ajungand, in final, sa fii recomandat altor clienti. 

"Networkingul presupune sa investesti timp in el, acesta fiind si principalul dezavantaj pe termen scurt, pe termn lung insa acest timp investit aduce alte relatii si posibilitatea de a fructifica aceste relatii prin contracte", spune Grigore.

Asadar, pasii pentru construirea unei relatii sunt urmatorii: faci cunostinta cu cineva, obligatoriu faci schimb de carti de vizita, ulterior sa revii cu un e-mail sau cu un telefon pentru a multumi persoanei pentru ocazia de a fi cunoscut-o. In continuare trebuie sa identifici puncte comune si proiecte comune, nu neaparat din zona de business.

"Este posibil ca anumite persoane sa impartaseasca o pasiune comuna privind un sport anume sau poate merg impreuna la vanatoare ori le place aceeasi marca de masini. Insa cei care vor sa isi faca relatii trebuie, in primul rand, sa puna intrebarile potrivite pentru a gasi aceste puncte comune si interesele persoanelor. Prin urmare cine vrea sa-si faca relatii trebuie mai intai sa asculte si apoi sa vorbeasca", explica aceasta.