Megapress investeste 11 milioane de euro pentru o pozitie pe podiumul tipografiilor

Autor: Alexandru Anghel 16.09.2008

Prima pozitie in clasamentul tipografiilor este detinuta de compania Infopress, din Odorheiul Secuiesc, cu afaceri de aproximativ 80 de milioane de euro.

Megapress Holding s-a situat anul trecut pe locul doi in clasamentul tipografiilor private, in functie de cifra de afaceri, firmele din grup inregistrand afaceri cumulate de circa 26 de milioane de euro.

"Trebuie sa stam in piata si pentru dezvoltare avem intre 9 si 11 milioane de euro anul acesta. Concurenta este puternica, mai ales dupa intrarea EDS (grupul german Euro Druck Service - n. red.), care a realizat un greenfield la Brasov, iar noi trebuie sa ne consolidam pozitia", a declarat Sorin Penes, directorul general si actionarul majoritar al Megapress Holdings.

Grupul german EDS construieste in Romania o tipografie in Brasov, care urmeaza sa fie finalizata in aceasta toamna, potrivit ultimelor date disponibile.

Bugetul de investitii al companiei a fost alocat pentru achizitia unei prese rotative de 48 de pagini si a unor utilaje pentru activitatile de finisare si legatorie. Presa rotativa urmeaza sa fie achizitionata la finalul anului si sa intre in fluxul de productie al companiei la inceputul anului viitor.

In 2007 investitiile Megapress s-au ridicat la 4,8 milioane de euro si au vizat achizitia unei prese rotative de 32 de pagini pentru imprimarea revistelor si a utilajelor aferente pentru finisare.

In urma aplicarii programului de dezvoltare in valoare de 11 milioane de euro, compania estimeaza ca va inregistra o crestere de 22% a cifrei de afaceri a tipografiei.

"In 2008 avem o crestere programata de 22% pe printing si de 35% a activitatii de publishing, in conditiile in care Editura Minerva isi va dubla vanzarile online si va ajunge la aproape 400 de titluri publicate", a spus Penes.

In 2007 compania a inregistrat afaceri de 22,8 milioane de euro din tipografii si de 3,9 milioane de euro din publicarea a 108 titluri prin editurile Aramis si Minerva. Portofoliul de titluri a editurii Minerva a crescut in acest an la 400 in urma preluarii drepturilor de copywright a mai mult de 200 de carti.

"In functie de cresterea actuala, la nivelul anului 2010 vom ajunge la un buget de investitii de 20 de milioane de euro, moment in care vom cumpara si o presa rotativa de 60 de pagini si posibil ne vom gandi si la un exit", a spus Penes.

Penes a declarat ca a primit pe parcursul ultimilor doi ani oferte pentru vanzarea companiei insa nu a fost aleasa niciuna deoarece a dorit sa dezvolte compania si sa identifice un potential client care sa poata continua cresterea in acelasi ritm.

"Deocamdata nu sunt dispus sa ies din companie integral si de aceea as instraina pana la 80% din actiuni, dar va trebui sa selectam un client puternic, care sa dispuna de know how."

Compania a fost evaluata de actionarul majoritar la 15 - 18 milioane de euro, in urma aplicarii unui multiplu de 7 la indicatorul EBITDA (profit operational). In sectorul tipografiilor multiplul utilizat este de maxim 8,5.

"Daca in 2007 eram asaltati de oferte, ele sunt mai putine in acest an in special din cauza limitarii capacitatilor de creditare. Bancile sunt mult mai atente acum, banii sunt mai scumpi, iar potentialilor cumparatori le este mult mai greu sa acceseze linii de creditare. Indiferent insa de conditii piata va continua sa se concentreze", a spus Penes.

Concentrarea va fi determinata de acumulare de cota piata de catre jucatorii mari cu activitati consolitate precum Infopress sau Megapress, dar si de catre companii precum EDS sau G. Canale, care numai in acest an a adus 8 milioane de euro pentru extinderea capacitatilor din Bucuresti.

In paralel cu eventualele planuri de vanzare, compania a evaluat si o potentiala investitie peste hotare. "Prioritara este consolidarea, dar noi ne-am duce si spre Serbia, daca concurentii nostri ( Infopress - n. red.) au mers spre Bulgaria si Ungaria", a spus Penes. De asemenea, el evalueaza o posibila preluare si in Ucraina sau Bosnia, tari unde a vandut sau intentioneaza sa vanda utilaje care au fost inlocuite de altele noi in procesele de productie.

"Este ca si cum dai la un frate mai mic haina ramasa mica. La fel cum noi cumparam cateodata utilaje folosite de marile tipografii europene, la fel si ei achizitioneaza de la noi prese care au fost folosite cativa ani", a declarat Penes.

El a adaugat ca o masina de tiparit poate fi folosita chiar si mai mult de 15 ani daca este intretinuta corect si revizata in termene. Un avantaj al acestor utilaje il reprezinta si pretul de achizitie, care de multe ori se situeaza sub 50% din pretul unui utilaj nou.

"In aceste tari putem vorbi de o achizitie pentru ca un greefield este putin cam temerar. Printr-o achizitie, cu 1,5-2 milioane de euro, ne putem folosi de clienti si de mana de lucru. Echipamentul, de regula destul de uzat, poate fi inlocuit, investitia maxima fiind de 4-5 milioane de euro", a spus Penes.

Pentru proiectele de dezvoltare si posibile preluari compania se finanteaza cu ajutorul partenerului BRD, dar in acelasi timp achizitioneaza utilaje si in leasing operational, deoarece la finalul perioadei de utilizare nu trebuie sa achizitioneze si masinile.

Portofoliul de clienti ai grupului Megapress include companii din sectorul de retail, precum Real, Metro Bulgaria si Modova, pentru care tipareste in special brosurile de reclama, dar si trusturile de presa Publimedia, Ringier si Intact.

Piata locala de tipografie offset, care utilizeaza prese rotative de mare tiraj, formata in proportie de peste 80% de companiile Infopress, Megapress sau Coprint, a fost evaluata, in functie de afacerile inregistrate de fiecare in cursul anului trecut si de un ritm de crestere specific de 20% anual, la mai mult de 130 de milioane de euro.