Numarul masinilor returnate firmelor de leasing a sarit cu 25%

Autor: Angela Placinta 04.11.2008
Numarul masinilor care se intorc la companiile de leasing deoarece clientii nu isi mai pot plati ratele a inregistrat un salt de circa 25% in octombrie, in contextul episoadelor de depreciere abrupta a leului si al majorarii substantiale a dobanzilor, afirma manageri de pe piata.
"Se intorc multe masini la companiile care au practicat avansuri foarte mici sau zero si care au castigat portofolii de mii de masini in acest fel, iar acum recupereaza zeci de masini pe luna. Din cate am vazut pe piata, in octombrie s-au returnat cu 20-25% mai multe masini decat in lunile trecute", a declarat pentru ZF Septimiu Postelnicu, directorul general al UniCredit Leasing, cea mai mare companie de pe piata anul trecut, cu finantari acordate de 500 mil. euro.
El sustine ca in cazul UniCredit Leasing nu se simte inca aceasta crestere a returnarilor de masini, deoarece compania a practicat avansuri mari, ceea ce ii determina pe clienti sa nu renunte atat de usor la contract. In schimb, au crescut intarzierile la plata ratelor, fenomen semnalat si de Mircea Dihel, directorul general al OTP Leasing.
"Clientii cu masini mici au mai multe dificultati la plata ratelor. Daca inainte intarzierile erau de 9-10 zile, acum au ajuns la 15-16 zile", afirma Dihel.
In urmatoarele cateva luni clientii companiilor de leasing vor avea de suportat noi majorari de dobanda. Daca la inceputul anului aceasta era in medie de 7% la euro, acum este de peste 9%, iar la sfarsitul lui decembrie va ajunge la 10-11%, potrivit companiilor. Clientii care nu isi mai pot plati ratele la masina ajung sa fie executati silit de compania de leasing si pierd atat masina, cat si avansul si ratele pe care le-au platit pana la momentul respectiv. In general, este vorba de persoane fizice cu venituri medii, care au cumparat in leasing masini nu foarte scumpe si al caror buget a fost afectat serios de cresterea dobanzilor si de cresterea cheltuielilor curente in general, dar si de variatiile cursului de schimb leu/euro.
"Sunt returnate in general masini de valoare mica, de 8.000-10.000 de euro, pentru ca actuala situatie de pe piata a dezechilibrat mai ales bugetele familiale. Masinile scumpe nu prea se intorc la firmele de leasing, deoarece acesti clienti nu-si permit sa piarda avansul pe care l-au platit si cauta sa cesioneze contractul de leasing altcuiva. Blocajele apar la utilizatorii de autoturisme ieftine, deoarece este mai greu sa valorifici un autoturism ieftin cu unu-doi ani vechime decat unul de lux. Luxul este intotdeauna ultimul care reactioneaza la efectele crizei", considera Postelnicu.
In ultimele luni, pe strazile Capitalei s-au inmultit masinile in leasing cu anunturi de vanzare in geam.