Problemele continua in retailul online: al doilea jucator de pe piata isi reduce estimarile pe 2008

Autori: Sabin Popescu , Adrian Seceleanu 09.11.2008

Cel.ro, al doilea magazin de comert online de pe piata locala, si-a redus cu 3 mil. euro tinta de vanzari pentru anul in curs, la 12 mil. euro, la scurt timp dupa ce liderul pietei, eMag, a taiat aproape 30% din obiectiv si a anuntat concedieri, ca urmare a evolutiilor negative de pe piata.

"Pana de curand evolutia firmei a fost in grafic, chiar putin peste asteptarile initiale. Perioada verii a fost nesperat de buna, cu o usoara scadere spre sfarsitul lunii septembrie", a declarat pentru ZF Tiberiu Pop, directorul executiv al companiei Corsar Grup, care administreaza magazinul online Cel.ro.
El considera ca cea mai mare problema este legata de faptul ca piata comertului electronic din Romania nu a crescut la fel de mult, cat se prognoza anul trecut, "potentialii clientii fiind in continuare destul de reticenti la achizitiile pe internet".
Cel.ro a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 3 mil. euro in primul semestru al anului. Nivelul rulajului aproape s-a triplat la 8 mil. euro in primele noua luni, ca urmare a evolutiei puternice din lunile de vara.
"Daca nu ne-ar fi afectat criza financiara, am fi reusit sa indeplinim obiectivul initial de 15 mil. euro. Acum suntem nevoiti sa credem mai degraba ca 12 mil. euro reprezinta o tinta realista", a adaugat Pop. Magazinul online a incheiat anul trecut cu afaceri de 10 mil. euro, in crestere cu 85% fata de nivelul de 5,5 mil. euro consemnat in 2006. Oficialii Cel.ro au precizat ca lucreaza cu o marja de profit de 3%, care reprezinta media generala pe acest segment de piata.
"Destul de curand am inceput sa resimtim criza, vanzarile avand o tendinta de stagnare in ultimele saptamani. Ne asteptam totusi sa revenim pe crestere pana la sfarsitul lunii decembrie", a mai spus Pop, adaugand ca nu crede intr-o revenire spectaculoasa, avand in vedere conditiile economice destul de incerte.
"Alte prognoze nu prea putem face, asteptam sa vedem cum evolueaza cursul de schiimb si puterea de cumparare", a precizat el.
eMAG, cel mai mare magazin online de pe piata locala, si-a redus la circa 100-110 mil. euro tinta de vanzari pe acest an si va concedia pana la 50 de angajati.
"Consumul a scazut evident. Chiar daca in septembrie si octombrie vanzarile vor fi mai mari fata de anul 2007, cresterile vor fi foarte fine", au precizat, pe 4 noiembrie, pentru ZF, oficiali ai eMAG.
Dupa doua zile, eMAG si-a nuantat insa comentariile despre evolutia vanzarilor, compania anuntand ca veniturile din septembrie si octombrie au inregistrat, de fapt, o crestere de 30% fata de anul precedent. Oficialii eMAG nu au oferit alte detalii privind nivelul vanzarilor, sustinand insa ca retailerii online sunt avantajati in perioade de criza. "Intr-o perioada in care consumatorii sunt ceva mai prudenti in ceea ce priveste nivelul cheltuielilor, cumparaturile online devin prima optiune pentru o mare parte dintre ei", spun reprezentantii eMAG.
In alta ordine de idei, reprezentantii eMAG spun ca pe piata au aparut presiuni din partea distribuitorilor pentru plata mai rapida a facturilor. "Au intervenit probleme de la furnizori, care sunt presati de producatori sa-si plateasca mai repede facturile", au spus pentru ZF reprezentantii eMAG, care au precizat ca retailerul nu are probleme in achitarea facturilor catre distribuitori. "Nu suntem insa mai grabiti sa platim decat alte companii de pe piata."
Primii cinci jucatori de pe piata locala de comert electronic, dupa cifra de afaceri raportata pe 2007, sunt eMag, Cel.ro, PC Garage, Market Online si PCFun.