Romania, de la "capitalismul de cumetrie" la cel victorian?

Autor: Bogdan Patriniche 25.11.2008

Londra, 29 Decembrie 2008

D-le Ministru de Finante,
 
In 22 Decembrie 2008 m-ati rugat sa schitez cateva sugestii vizavi de deblocarea activitatii de creditare si incurajarea consumului. Am incercat sa articulez cateva idei pe care ar fi bine sa le evaluati din perspectiva strategiei economice promovate de administratia dumneavoastra, a capacitatii fiscale de care veti dispune in urmatoarele 12 - 24 de luni si a lichiditatii.
Este probabil - asa cum probabil ati constatat - ca Romania, alaturi de majoritatea tarilor UE sa treaca in urmatoarele 12 - 24 luni printr-o perioada de crestere modesta datorata situatiei economice internationale. In paralel, rezilienta economiei romanesti si capacitatea politica si administrativa a Guvernului de implementare a unor politici economice de relansare vor fi testate din plin. Ma gandesc cum va supravietui Generatia Pro acestei prime recesiuni post '89? Va trece Romania de la "capitalismul de cumetrie" la cel victorian?
In urmatoarele luni, sistemul bancar local ramane sa-si reechilibreze balanta active - pasive si sa-si recalibreze expunerea la sectorul imobiliar si la cel al creditului de consum. In paralel, bancile vor incerca sa-si rationalizeze acoperirea in teritoriu, gama de produse si servicii si sa-si optimizeze costurile. Multe din institutiile de credit isi vor recalibra strategia locala de "wholesale banking" din dorinta de a-si regasi costurile reale de acces la lichiditate.
Planul de actiune pe care vi-l propun este "tripod". Primul element include un stimulent fiscal temporar de 12 luni. As reduce impozitul pe venit (persoane fizice) cu 2% - 4% (de la 16%), as face dobanda ipotecara complet deductibila fiscal (persoane fizice) si as reduce sarcina fiscala globala (profit + CAS) a IMM-urilor cu 15% - 30%. As reduce de asemenea TVA cu 3% - 5% fata de nivelul actual.
Al doilea element include o componenta monetara. O situatie economica precum cea prezenta cere o abordare multi-criteriala de politica monetara. In dialogul de politica monetara as evalua si modula influenta a trei criterii. Criteriul mentinerii inflatiei in limite compatibile cu aspiratiile economiei romanesti de integrare in Euroland l-as evalua in paralel cu criteriul implementarii unei politici monetare coerente in care valoarea leului fata de cosul valutar sa reflecte corect competitivitatea si productivitatea economiei romanesti. In final, as avea in vedere mentinerea echilibrelor economice si sociale. Sa nu uitam ca "speculantii" de azi - atat timp cat opereaza in cadrul legal - au fost furnizorii de lichiditate de ieri si potentialii investitori sau parteneri de maine. Honi soit qui mal y pense.
Al treilea element include o componenta de lichiditate. Ar fi oportun ca Ministerul de Finante (MF) sa initieze un dialog direct cu bancile localevizavi de echilibrele active - pasive din bilant si vizavi de accesul bancilor la lichiditate.
Ulterior, MF ar putea sa incurajeze bancile sa emita programe de obligatiuni tip EMTN (n.r. - care pot fi emise continuu si permit accesul mai usor pe pietele externe de capital, fiind standardizate) de maturitati diferite (e.g. de pana la 15 ani) in lei. Modalitatile de emitere, bursele unde vor fi listate, maturitatile si documentatia raman sa fie stabilite prin dialogul MF - banci, urmand ca MF sa fie cumparatorul sau co-garantul acestor emisiuni. Cumpararea se va face la preturi de piata. Cumpararea acestor obligatiuni tranzactionabile de catre MF sau alti investitori publici sau privati ar permite bancilor sa aiba acces la lichiditate pe termen lung, in contextul in care potentialii investitori locali ar trebui sa aiba, in principiu, o intelegere mai buna a riscului.
De asemenea, MF-ul ar putea sa devina partenerul bancilor locale intr-un repo swap de active. Astfel, o parte din activele performante ale bancilor ar putea sa fie preschimbate contra unor obligatiuni comparabile ca maturitate emise de MF (in lei), urmand ca la maturitate swap-ul de active sa fie inversat. In cazul activelor denominate in alte valute decat leul, bancile ar ramane cu riscul de schimb si riscul de dobanda (ca si cu riscul initial de credit). Bancile ar putea re-ipoteca obligatiunile MF pentru a avea acces la lichiditate. Swap-ul se poate face la pretul pietei. Repo swap-ul de active ar avea un efect similar de echilibrare active - pasive, fara insa sa creasca "gearing-ul" bancilor (n.r. - ponderea datoriilor pe termen lung in capital), prin faptul ca activele MF pot fi listate, "rated" sau re-ipotecate, ar putea permite bancilor, in principiu, sa aiba acces mai usor la lichiditate.
Ma intreb in ce masura bugetul poate acomoda, simultan stimulentul fiscal si componenta de lichiditate? Ar mai ramane de facut un efort de comunicare cu romanii, cu mediul local si international de afaceri, organismele de rating si institutiile financiare si partenerii din UE. 2009 se anunta a fi un an mediu (mai bun ca 2010 si mai prost ca 2008).
La Multi Ani!
 
Bogdan Patriniche este bancher la Londra si director la Romanian Education Trust, o fundatie din Marea Britanie.
 
(Textul este o ipotetica scrisoare trimisa viitorului ministru al finantelor - n.r.)