Pretul echilibrului intre viata personala si cea profesionala: managerii romani incep sa faca naveta in loc sa se mute

Autor: Liviu Florea 26.11.2008

Naveta intre orase a inceput sa ia tot mai des locul relocarii la nivel de pozitii de management, in conditiile in care specialistii in resurse umane vorbesc de ceva vreme tot mai des despre orientarea angajatului trecut de 28 - 30 de ani catre viata de familie, in detrimentul celei profesionale.



Angajatii care au ajuns la o anumita stabilitate financiara in cariera nu mai sunt la fel dispusi ca in trecut sa se mute dintr-un oras in altul pentru un job mai bine platit, fiind mult mai interesati de viata de familie, scrie suplimentul Profesii in editia de luni. Astfel, tot mai multe companii care doresc sa atraga talentele din piata care sunt localizate la o distanta rezonabila de sediul companiei au inceput sa foloseasca tot mai mult naveta ca alternativa la relocare. Prin intermediul acestei solutii, toate partile au de castigat. Angajatorii, pentru ca pot recruta cei mai buni oameni, dar si angajatii, pentru ca nu trebuie sa se mute intr-un alt oras.

Raluca Avramescu, HR group leader in cadrul Arctic, face zilnic naveta intre Pitesti (judetul Arges) si Gaesti (judetul Dambovita) pentru a ajunge la locul de munca. Petrece in trafic circa doua ore pe zi, dar spune ca acest lucru nu prezinta un disconfort.
"Consider ca timpul pe care il petrec zilnic in trafic pana la Gaesti este similar cu cel pe care il petrece orice bucurestean in traficul din Capitala. Chiar daca la inceput este mai greu, pe masura ce faci acest lucru in fiecare zi, ajungi sa-l percepi ca pe un mod de viata", afirma Avramescu. Ea mentioneaza ca lipsa de productivitate care ar putea fi generata de timpul petrecut in trafic este anulata de confortul si energia pe care le ofera familia si prietenii.
"Naveta este o varianta mult mai eficienta decat relocarea pentru ca ai posibilitatea sa fi aproape de cei dragi", mentioneaza ea. In cazuri exceptionale, insa, relocarea poate fi o solutie mult mai buna. "Dupa ce a devenit tata, un team leader din cadrul companiei a decis sa se relocheze pentru o scurta perioada pentru a putea fi cat mai aproape de membrii familiei", spune reprezentantul producatorului de electrocasnice.
O parte dintre angajatii Arctic care nu locuiesc in Gaesti beneficiaza de transport gratuit pe o raza de 20 de kilometri. De asemenea, salariatii din zona de productie beneficiaza de transport pe 13 rute.
Si Cristina Corello, HR coordinator la retailerul Rewe Romania, face zilnic naveta intre Bucuresti si localitatea Stefanestii de Jos (judetul Ilfov) pentru a ajunge la serviciu. "Eu strabat zilnic 21 de kilometri dus, 21 de kilometri intors, iar durata necesara acoperirii lor este de aproximativ 60-75 de minute la fiecare drum. Am colegi care lucreaza in Bucuresti si strabat 8 kilometri in 45 de minute, dar si colegi care strabat 20 de kilometri in doua ore, din cauza rutelor aglomerate", afirma Corello.
In cazul Rewe Romania nu exista angajati care au fost relocati, ci doar angajati care fac naveta, pentru ca 98% dintre cei care lucreaza la sediul central al companiei locuiesc in Bucuresti.
"Zona in care ne situam face ca in cazul angajatilor care au domiciliul in aria Colentina, Mosilor, Tei, Fundeni, drumul inspre si dinspre serviciu sa necesite mai putin timp decat in cazul in care sediul nostru s-ar fi situat in zona centrala a Bucurestiului", spune Corello. Compania colaboreaza cu o firma de transport care asigura microbuze care preiau angajatii din diferite puncte ale Capitalei. In cazul personalului managerial, angajatii dispun de masini de serviciu.
"Exista colegi ce prefera sa se deplaseze la serviciu cu masina proprie, dar acestia au oricand posibilitatea de a opta pentru utilizarea microbuzului. In cazul nostru, includerea transportului in pachetul de beneficii pentru salariati reprezinta o necesitate, un 'must'", spune reprezentantul retailerului. Corello apreciaza ca realitatea neplacuta a traficului din Capitala nu afecteaza productivitatea angajatilor, deoarece faptul ca acestia beneficiaza de transport gratuit reprezinta in sine un element de confort.
Atat Corello, cat si Raluca Avramescu, de la Arctic, beneficiaza de masina de serviciu, cat si de decontarea combustibilului.
Potrivit studiului salarial Total Compensation Survey, realizat de compania de consultanta in resurse umane Mercer, sefii multinationalelor de pe piata locala conduc autoturisme cu o valoare cuprinsa intre 15.000 - 20.000 de euro si peste 100.000 de euro.
Cat de dificil este si ce trebuie sa faci pentru a convinge pe cineva sa faca naveta zilnic pana la locul de munca?
"Un bun recruiter incearca sa vanda jobul candidatului din fata lui si pentru acest lucru trebuie sa foloseasca toate argumentele posibile. Faptul ca jobul este intr-un alt oras inseamna ca viitorul angajat va fi nevoit sa faca naveta si acest lucru scade din nivelul de interes al candidatului. Atunci recruiterul trebuie sa foloseasca argumente in plus", spune Irina Pintoi, business unit manager la firma de recrutare Barnett McCall Recruitment (BMR).
Printre argumentele care ar putea convinge un candidat sa faca naveta pentru a ajunge la locul de munca se numara posibilitatea de promovare intr-o pozitie superioara, mai multi bani, dar si un brand puternic de angajator.
"Comparativ cu relocarea, ca recruiter este mai usor sa convingi un candidat sa faca naveta pentru cateva ore zilnic pentru a ajunge la serviciu", afirma Pintoi.
Chiar daca naveta incepe sa fie din ce in ce mai folosita de catre angajatori, aceasta masura este mult mai eficienta in cazul angajatilor care ocupa pozitii non-executive. "Privit indeaproape, fenomenul relocarii cred ca reprezinta deja o varianta care nu trebuie neglijata de angajatori. Cu toate acestea, navetismul are anumite limitari care tin de regiunea in care poti sa iti gasesti forta de munca pe care sa o transporti intr-un timp convenabil. De exemplu, nu poti propune unor persoane care traiesc intr-o zona departata de Bucuresti sa faca naveta, daca asta ar insemna sa petreaca mai mult de 3-4 ore/zi pe drum pentru a ajunge la serviciu", spune Camelia Buburuz, director of human resources, JW Marriott Bucharest Grand Hotel. In cadrul hotelului de cinci stele din Capitala exista angajati care nu au domiciliul in Bucuresti si care fac naveta din localitati invecinate, in fiecare zi de lucru.
"Faptul ca exista personal care face naveta zilnic nu tine de o strategie pe care am implementat-o, ci pur si simplu sunt angajati care au venit indrumati de altii sau au aflat pur si simplu de angajari la hotel si ca programul poate acomoda si acest aspect", spune Buburuz.
La inceput, naveta poate parea o varianta mai putin costisitoare decat relocarea, insa dupa cativa ani se constata ca lucrurile nu stau chiar asa. "Naveta se foloseste mai mult pentru angajatii de pe pozitii de entry-level, in timp ce la nivel de management relocarea ramane o practica destul de des intalnita. Cu toate acestea, angajatorul poate intampina probleme foarte mari in procesul de recrutare, in cazul in care candidatul are copii sau o sotie angajata. Daca angajatorul vrea sa relocheze o persoana care nu are niciun fel de obligatie, atunci sansele de reusita ale recrutarii cresc considerabil", afirma Oana Datki Botolan, country manager Consulteam, reprezentantul pe piata locala al companiei de consultanta in resurse umane Mercer.
70% din executivi prefera sa calatoreasca pentru cateva ore pana la serviciu decat sa se relocheze, arata un studiu al companiei de consultanta in resurse umane Korn/Ferry International. Atunci cand managerii nu doresc sa se relocheze, cel mai des invocate motive sunt cele legate de familie si de stilul de viata existent in zona actualului loc de munca.
Potrivit Mercer, relocarea unui expat poate costa cateva zeci de mii de euro lunar, in conditiile in care acestuia ar trebui sa i se asigure acelasi confort social si material ca in tara de origine, la care se adauga si un bonus de instalare.
Astfel, o multinationala ajunge sa cheltuie aproximativ 30.000 de euro lunar cu un expatriat care ocupa o functie de CEO sau de general manager. Din aceasta suma, salariul ajunge sa reprezinte aproximativ jumatate, in vreme ce costul cu inchirierea unei locuinte poate varia intre 4.000 si chiar 10.000 de euro. Pe de alta parte insa, doar 12% dintre organizatiile participante la studiu platesc cheltuielile de cazare pentru angajati. Indemnizatia pentru cazare este de aproximativ 900 de euro lunar pentru top management, 400 de euro pentru middle management si 250 euro pentru specialisti si non-specialisti.
"Relocarea trebuie vazuta din doua perspective: relocarea unui specialist, care face acest lucru pentru o anumita perioada de timp, bine fixata in mintea lui, si relocarea unui manager, care face acel pas pentru o perioada mult mai lunga si care, in majoritatea cazurilor, implica relocarea intregii familii", subliniaza Pintoi, de la BMR. Ea adauga ca pe piata au aparut companii care se ocupa de astfel de momente din viata unui om, specializate in cautarea resedintei, gasirea unei scoli pentru copii sau care furnizeaza servicii ce pot fi de folos persoanei care se muta.