Bricolaj: Nr. 2 din Europa intra discret pe piata locala

Autor: Mihaela Popescu 26.11.2008

Lupta in retailul romanesc de bricolaj se va ascuti in urmatorii doi ani odata cu intrarea unor jucatori din top 3 pe piata europeana de profil, Leroy Merlin (Franta) si OBI (Germania). Reteaua franceza de magazine do-it-yourself (de bricolaj) Leroy Merlin, care se situeaza pe locul al doilea in clasamentul celor mai mari retaileri de profil din Europa, va intra pe piata romaneasca in anul 2010, odata cu deschiderea mallului Colosseum din Capitala.



Leroy Merlin a inchiriat un spatiu de 19.000 de metri patrati in interiorul centrului comercial ce urmeaza sa fie inaugurat in primul trimestru din 2010, potrivit unui anunt recent al dezvoltatorului imobiliar Modus, proprietarul proiectului Colosseum.

Situat in zona de nord-vest a Bucurestiului, proiectul Colosseum va avea de o suprafata totala de 169.000 mp. Lucrarile vor incepe in primul trimestru din 2009, iar intr-o prima faza va fi inaugurat parcul comercial cu trei magazine de dimensiuni mari - Carrefour, Leroy Merlin si Flanco. Mai mult, retailerul francez de bricolaj si-a inregistrat filiala din Romania in urma cu aproximativ doua luni, aceasta avand sediul social in Bucuresti.
Francezii intra astfel discret pe piata romaneasca, fara a comunica oficial lansarea brandului sau la nivel local sau planurile de investitii pentru urmatorii ani. In plus, o mutare asteptata de jucatorii din piata este achizitia unei retele deja existente in Romania de catre grupul Leroy Merlin.
In Polonia, piata pe care activeaza de 12 ani, compania a preluat in acest an trei magazine de mobila Conforama de la grupul PPR. Potrivit informatiilor aparute in presa poloneza, tranzactia s-a ridicat la 45 milioane de euro, insa oficialii Leroy Merlin nu au confirmat aceasta suma.
Jucatorii deja activi in retailul romanesc de bricolaj au intrat la nivel local prin proiecte greenfield. Singura tranzactie previzionata in acest sector este intrarea unui fond de investitii suedez in actionariatul retelei romanesti de magazine Ambient. Piata de distributie a materialelor de constructii, care include si retailul de bricolaj, era estimata anul trecut la 3,5 miliarde de euro, iar bricolajul detine o cota de circa 30-40% din total.
Un alt retailer din top 3 la nivel european care isi pregateste lansarea pe piata romaneasca este compania germana OBI, divizie a grupului Tengelmann, care opereaza si magazinele Plus Romania. Aceasta va deschide in 2008 primele sale doua unitati la nivel local, in Oradea si Bucuresti.
Odata cu anuntul intrarii sale in Romania, OBI a comunicat si o parte din planurile sale de expansiune. Intr-o prima faza, compania intentioneaza sa mearga doar in locatii din parcuri de retail, avand planificate investitii de circa 4 milioane de euro pe unitate. Suma include doar echipamentele si lucrarile de amenajare a spatiului.
Primele doua magazine vor fi deschise in Bucuresti si la Oradea. In Oradea, magazinul OBI se va invecina cu hipermarketul Real, in timp ce prima locatie a retelei din Capitala va fi pe un teren din cartierul Berceni amplasat intre doua magazine detinute de grupul Metro, Metro Cash & Carry si Real.
Retailerul OBI planifica dezvoltarea unei retele de circa 13 magazine pana la sfarsitul anului 2009, dintre care unul in Bucuresti, prin investitii de aproximativ 50 mil. euro. Suma nu include costul inchirierii locatiilor. Unitatile companiei vor avea suprafete cuprinse intre 8.000 si 12.000 de metri patrati.
 
Compania germana OBI, divizie a grupului Tengelmann, va deschide in 2008 primele sale doua unitati la nivel local, in Oradea si BucurestiUltimul an pe val. Retelele de magazine de bricolaj deschid in total 17 - 18 unitati in acest an, ceea ce va implica investitii cumulate de aproape 200 de milioane de euro si crearea a circa 2.000 de locuri de munca.
Acesta este cel mai mare ritm anual de extindere inregistrat de retailul de bricolaj de la intrarea primelor retele straine pe piata, in 2002.
Planurile retailerilor s-ar putea lovi insa in 2009 de inversarea trendului ascendent al pietei constructiilor si al sectorului imobiliar.
Piata constructiilor ar putea suferi anul viitor o contractie de pana la 15% in volum, in contextul crizei internationale, cu efecte asupra pretului materiilor prime si implicit asupra preturilor finale la materialele de constructii, potrivit prognozelor Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Spre comparatie, in acest an este estimata o crestere in volum de 10-15% a sectorului de profil.
Isabelle Pleska, directorul general al retelei Bricostore Romania, al doilea mare jucator pe piata de profil, afirma recent ca politica de creditare foarte restrictiva va afecta piata de bricolaj in urmatoarea perioada.
In fata diminuarii cererii pentru materiale de constructii si alte produse de bricolaj, retailerii si-ar putea revizui planurile de investitii la nivel local. Chiar daca vor continua expansiunea, va fi foarte dificil de mentinut un ritm accelerat de extindere, deoarece multe proiecte de parcuri de retail sunt puse in stand-by sau chiar anulate.
Anul trecut, expansiunea in teritoriu a adus retelelor de magazine do-it-yourself cresteri importante de vanzari, comparativ cu 2006, intre 30-60%. Companiile cu capital romanesc Dedeman si Ambient au tinut si ele pasul cu dezvoltarea sectorului de profil, inregistrand ritmuri de crestere a afacerilor similare celor raportate de marile retele internationale.
In 2007, clasamentul jucatorilor din retailul de bricolaj era inca dominat de retelele internationale Praktiker si Bricostore, care au fost primii investitori intrati pe piata locala, in anul 2002. Alte retele cu care se vor bate OBI si Leroy Merlin in Romania sunt BauMax (Austria), Hornbach (Germania) si Mr. Bricolage (Franta).
 
 
Absentii de pe piata
 
Top 3 in retailul de bricolaj din Europa*
 
Kingfisher
Leroy Merlin
OBI
*Nota: clasament realizat pe baza rezultatelor financiare din 2006