Cati kilometri de autostrada vom avea in 2009 si 2010 pe baza contractelor semnate

Autor: Catalin Lupoaie 01.12.2008
Compania Nationala de Drumuri Nationale si Autostrazi (CNADNR) va receptiona circa 415 kilometri de autostrada in urmatorii doi ani, avand in vedere contractele semnate in ultimii trei ani.


La sfarsitul lui 2010, in urma contractelor incheiate, reteaua de autostrazi si drumuri cu profil de autostrada va ajunge la 678 de kilometri, fata de 263 cat avem in prezent (inclusiv centura Pitestiului).

Ministerul Transporturilor a semnat anul acesta un numar record de contracte de executie a unor lucrari majore de infrastructura, care ar putea revitaliza piata constructiilor in urmatorii doi ani, intr-un moment in care piata imobiliara este in declin. Totusi in acest an nu a fost livrat niciun kilometru de autostrada, "record" care nu a mai fost inregistrat din 2005.
Anul viitor ar putea fi finalizati circa 150 de kilometri de autostrada, care constau in doua tronsoane ale autostrazii Transilvania (Suplacu de Barcau-Bors si Campia-Turzii-Cluj Vest) si in largirea la doua benzi a centurii de nord a Capitalei si a centurii Ploiestiului. In plus, avand in vedere contractele semnate in ultimii doi ani, in 2010 ar putea fi finalizati inca 264 de kilometri de autostrada.
Spre comparatie, din 2004 pana anul acesta au fost construiti doar 66 de kilometri de autostrada din totalul de 263 de kilometri, din cauza numarului redus de contracte majore de infrastructura semnate in perioada 2000-2004, cand au fost incepute doar proiectele de executie ale autostrazii Bucuresti-Cernavoda si a Autostrazii Transilvania.
"Anul viitor vor fi finalizate cele doua tronsoane ale Autostrazii Transilvania pe care se lucreaza in prezent (Suplacu de Barcau - Bors si Campia Turzii - Cluj Vest - n.r.), largirea centurii de nord a Bucurestiului si centura Ploiestiului, insa numai daca va fi asigurata finantarea. Celelalte proiecte de autostrazi au termene de finalizare in 2010", a declarat Cristian Duica, directorul general adjunct al CNADNR.
Potrivit lui, intarzierile la constructia autostrazii Transilvania au fost cauzate de blocarea lucrarilor in anul 2005, precum si de schimbarea traseului, care acum traverseaza in proportie de 70% zone care au proprietari privati, fata de traseul initial unde erau terenuri majoritar detinute de stat.
Printre proiectele de autostrada si centuri cu profil de autostrada care vor fi finalizate in 2010 se numara Timisoara-Arad, Cernavoda-Medgidia, varianta ocolitoare Constanta, varianta ocolitoare Constanta - care au finantare de la Banca Europeana de Investitii (BEI), precum si tronsonul Mihaesti-Suplacu de Barcau (75 de kilometri) din cadrul autostrazii Transilvania, autostrada Bucuresti-Ploiesti, largirea la patru benzi a centurii de sud a Capitalei si a variantei de ocolire a orasului Oradea.
Comisia Europeana a trimis anul acesta un avans de circa un miliard de euro pentru dezvoltarea proiectelor de infrastructura, dintr-un total de 4,56 miliarde de euro repartizate prin Programul Operational Sectorial de Transport (POS-T), potrivit reprezentantilor Ministerului Economiei si Finantelor, suma care va fi absorbita in urmatorii doi ani in functie de proiectele de infrastructura care vor fi incepute.
Primele proiecte care au primit acordul pentru finantarea de la UE sunt tronsonul Cernavoda-Constanta si centura Constantei. Pana la sfarsitul anului urmeaza sa fie anuntati si castigatorii de la licitatiile pentru constructia tronsonului Medgidia-Constanta (31,8 kilometri), varianta ocolitoare a orasului Arad (12 kilometri) si tronsonul Comarnic-Brasov (58 de kilometri), care va fi realizat in parteneriat public-privat.