Dacia tine acasa 9.000 de oameni inca o luna

Autor: Alexandru Anghel 07.12.2008

Reducerea vanzarilor de automobile noi cu 50% in cursul lunii trecute a determinat Automobile Dacia sa anunte o noua inchidere a uzinei, muncitorii urmand sa intre iar in somaj tehnic, pana la 12 ianuarie 2009, dupa ce au lucrat trei zile in aceasta luna.

In toata perioada in care uzina nu a asamblat niciun automobil Dacia a pierdut o productie in valoare de peste 330 de milioane de euro. Calculul este realizat in functie de valoarea medie a unui automobil Logan, de 8.500 de euro, aplicata unei productii suspendate de 39.000 de unitati.
"Bugetul este o tinta, iar realitatea se prezinta altfel. Sper ca pana in martie piata sa revina, iar masurile legislative adoptate sa isi faca efectul. Pe termen scurt nu vom revedea o revenire rapida, pentru ca exista acum un stoc foarte mare de masini second hand importate", a spus Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia.
Dacia a comercializat pe piata locala luna trecuta doar 4.688 de unitati, in comparatie cu cele aproape 10.000 de masini in acelasi interval din 2007. Previziunile nu sunt bune nici pentru decembrie, in conditiile in care s-au inregistrat 3.600 de comenzi, la jumatate fata de noiembrie 2007.
"Ma abtin sa comentez mai multe acum, dar daca 2009 va debuta in acelasi fel cum se termina 2008 va fi greu sa recurgem din nou la trimiterea oamenilor in somaj tehnic", a spus Stroe. Ca prima masura Dacia va hotari pana la finalul anului daca va mai prelungi 600 de contracte de munca pentru perioada determinata. In 2008 au fost introduse in tara peste 200.000 de automobile second hand, importate in special din Germania, Franta si Italia.
"Exista un stoc de masini rulate care se vor tranzactiona in continuare. Si guvernul actual si cel viitor vor trebui sa adopte masuri exceptionale in continuare. Pregatim un alt pachet, care va fi propus pentru sustinerea industriei. Una dintre masurile ce vor fi propuse este acceptarea unei plati decalate a TVA-ului", a spus Stroe.
El a declarat ca o astfel de derogare pe timp limitat ar trebui sa ajute companiile din industria auto. De asemenea, noua modificare a taxei de poluare ar trebui sa fie acceptata de Comisia Europeana, in conditiile in care organismul international a inteles ca fiecare tara are nevoie de masuri proprii pentru a ajuta industria locala.