Carmina

Autor: Aurelia Mocanu 17.12.2008

Magul grafician si deopotriva pictor Odilon Redon decreta in jurnalul sau acum un veac: "Femeia este prevestitorul nostru suprem". O descendenta de azi a florilor redoniene, Carmen Nistorescu propune acelasi echivoc malitios al imaginii, alaturi de texturi cromatice spectrale, dar cu o cursivitate de prodigios infantil. Nascuta in 1974 la Orastie, cu studiile gimnaziale la Sibiu, cele liceale (de arta) si graficiana profesionista pregatita de scoala de la Cluj, Carmen Nistorescu ofera publicului bucurestean altceva decat pictura gri-citadina a recent instauratei "scoli de la Cluj".



Puternic imaginative, chiar daca pornite de la un pretext jurnalier, panzele semnate de Carmen Nistorescu sunt colorate ca un cuib de orhidee carnivore. Avem de-a face cu dezvoltari - in cheie mimand desenul naiv - ale ductului precis, de gravor, imbaiat apoi in seve de fructe tropicale. Aceasta pictura in acrilic pe panza isi trage originalitatea si prospetimea "dictiei" din zgarietura liber-melancolica de pe ceara de gravura. Tot din vastul areal al graficii sunt valorizate cand adancimile de moar ale laviului acuarelat, cand taria cernelurilor de imprimare.
Prin seria copertilor ludic-picturale de la editura Compania, Carmen Nistorescu onoreaza, in calitate de grafician, dupa un deceniu de la absolvire, clasa lui Radu Solovastru, actualul rector al Universitatii de Arte ardelene. Instalata in capitala, cu toate vitregiile subzistentei (publicitate, pictura parietala), artista propune serii picturale cu consecventa si crestere laudabila. Este un figurativ oniric, intens cromatic - in gama vopselelor tipografice - cu o evolutie narativa plina de stranietati nevrotice. Pictorita se confeseaza precum o Alice izgonita din Tara Minunilor. Sta aplecata, literalmente, la umplerea panzelor sale precum in spovedanie. Incearca sa refaca vraja si bunatatea lumii: Dulce-amar ca o Provocare in Jurnal - adica Eu si cu mine -, Visand culori mai ales Carmin. Am reasezat titlurile expozitiilor bucurestene la care adaugam recentul ciclu grav al portretelor de familie, precum si seria cretana cu motive mediteraneene precum cactusi, maslini si stilizari arhaizante.
Nu de putine ori, vrejurile grafiate peste culoare - tipice pentru Carmen Nistorescu -, cele insinuate peste chipuri, foetusi, meduze ori rafturi de camara, au atat spini, cat si muguri cordiformi. Crinii zbarliti tatuati pe multe dintre picturile ei sunt, de fapt, duplicitarii irisi de mal. Cotidianul gingas al obiectelor de budoar, al terasei cu flori, al juvenilului stradal este neaparat tulburat de un anume ton savuros-mefistofelic, cel care o defineste cel mai bine pe Carmen Nistorescu. Seducatoare si picanta, imaginea propusa de artista este stropul de sange arvunit cand rupi cu mana ta trandafirul.