Investitiile de 640 mil. euro ale marilor retele au adus un nou varf al expansiunii comertului modern alimentar in 2008

Autor: Mihaela Popescu 18.12.2008

Operatorii de hipermarketuri au fost si in acest an cei mai mari investitori din comertul alimentar, cu o valoare cumulata a investitiilor de jumatate de miliard de euro. Expansiunea ar putea fi insa incetinita in 2009 de ritmul dezvoltatorilor imobiliari.



Pe o piata a bunurilor de larg consum estimata la 23-25 de miliarde de euro, investitiile marilor retaileri alimentari in expansiunea retelelor au crescut in acest an cu 7% fata de 2007, pana la circa 640 mil. euro.

Majoritatea retelelor nu au atins tinta de expansiune anuntata la inceputul anului, unul dintre motive fiind intarzierea unor proiecte de centre comerciale sau parcuri de retail. Astfel, din cele 130 de magazine noi anuntate anterior de retaileri pentru anul acesta, aproximativ 30 au ramas pe hartie sau se vor deschide in primele luni din 2009.
Cele mai mari investitii au fost realizate in acest an de Carrefour si Real, retele de hipermarketuri care s-au extins in 2008 cu 10, respectiv 6 unitati. Acestea au devansat astfel retailerul Kaufland, care anul trecut a fost cel mai dinamic jucator din comertul alimentar, cu investitii de 112 mil. euro in 14 locatii noi. Reteaua germana detinuta de grupul Schwartz a finalizat in acest an doar 6 magazine, prin investitii cumulate de 48 de milioane de euro.
Prin investitii in extindere estimate la jumatate de miliard de euro, hipermarketurile au continuat sa-si creasca importanta pe piata in acest an, luand atat din cota de piata a magazinelor traditionale, cat si din ponderea supermarketurilor. Potrivit unui studiu GfK, in prima jumatate din 2008 cota supermarketurilor pe piata FMCG (bunuri de larg consum) din orasele cu peste 150.000 de locuitori a scazut la 15%, de la 23% cat detineau in semestrul intai din 2007. Aceasta dinamica vine in conditiile in care, in acelasi interval si in aceleasi orase, hipermarketurile au urcat de la o cota de 18% la 30%, iar restul magazinelor din comertul modern si cel traditional au ramas la cote relativ constante.
In schimb, in orasele cu mai putin de 150.000 de locuitori, care de-abia in ultimii doi ani au intrat in vizorul retelelor de hipermarketuri, supermarketurile detin inca o cota de piata mai mare decat a celorlalte formate de comert modern. 
Pe segmentul hipermarketurilor, doar Carrefour si-a atins in acest an tinta de expansiune anuntata anterior, de 10 unitati noi, in timp ce operatori precum Auchan, Real sau Pic au amanat 1-2 deschideri pentru 2009, din cauza intarzierilor in constructii.
Pe segmentul supermarketurilor, cele mai importante miscari in ultimul an au fost preluarile de companii, retelele dovedindu-se mai putin active in expansiune. Cel mai mare ritm de extindere in locatii noi a fost anuntat in acest an de reteaua Billa, cu un obiectiv de 10 inaugurari, din care 6 au fost realizate pana la jumatatea lunii decembrie.
Din 2005 si pana in prezent, operatorii de supermarketuri de pe piata locala au inregistrat ritmuri anuale de expansiune de 30-35%. In acelasi timp, segmentul de hipermarketuri a avut o dinamica accelerata, ajungand de la 9 unitati in 2005 la 78 in prezent.
Si discounterii s-au extins accelerat in ultimii ani : daca in 2005 pe piata din Romania erau operationale 57 de magazine alimentare cu discount, la finele acestui an numarul acestora va fi de 4 ori mai mare. In acest an, retailerii de profil au deschis tot atatea unitati ca si in 2007, prin investitii cumulate estimate la circa 76 mil. euro.
In schimb, cel mai vechi segment al retailului modern, magazinele cash&carry, si-a incetinit cresterea in ultimii 2-3 ani. Atat Metro, liderul segmentului, cat si Selgros au inaugurat in acest an cate o singura unitate, insa nu au comunicat inca daca si in 2009 vor continua expansiunea.
 
Expansiunea nu va fi in grafic nici in 2009. Si in 2009, retelele de comert alimentar estimeaza ca vor inchide anul cu un numar mai mic de deschideri decat au planificat in urma cu 2-3 ani. De exemplu, Real, divizia de hipermarketuri a grupului german Metro, a comunicat recent ca, din cauza amanarii unor proiecte de centre comerciale, doua din cele 7 deschideri planificate pentru 2009 s-ar putea realiza in 2010.
Din cauza crizei de lichiditati din sistemul bancar, mai multe proiecte de centre comerciale vor ramane doar pe hartie sau vor fi reluate pe termen mediu, in lipsa de finantari, potrivit datelor de pe piata imobiliara. Astfel, dezvoltarea segmentului comercial din piata de real estate prin investitiile dezvoltatorilor imobiliari straini, care in ultimii 1-2 ani au contribuit decisiv la accelerarea expansiunii marilor lanturi de magazine, ar putea fi in 2009 factorul care va frana extinderea acestora.
Retailerii, care afirma ca vanzarile pe piata sunt inca pe un trend ascendent, se asteapta ca din 2009 sa se faca resimtite efectele crizei financiare si in comertul cu bunuri de larg consum, prin schimbarea comportamentului consumatorilor.
"Romania nu va fi ocolita de criza globala; probabil se va resimti si la nivel local o diminuare a puterii de cumparare. Nu stiu cand se va intampla acest lucru, dar pot spune ca strategia noastra pentru compensarea reducerii cosului de cumparaturi - cand aceasta se va resimti - va pune accentul pe cresterea numarului de clienti", a declarat Regis Mougel, directorul general si unul dintre principalii actionari ai operatorului Auchan Romania.
El se asteapta ca efectele crizei financiare sa se resimta mai mult in vanzarile din raionul de electronice si electrocasnice, ducand la o diminuare a ponderii acestora in vanzarile totale din reteaua Auchan Romania. "Categoriile food si non-food vor reactiona diferit. Pe segmentul non-food, probabil consumatorii isi vor prioritiza cheltuielile si se vor orienta mai mult catre promotii", a prognozat Delia Cucu, directorul de comunicare al grupului Metro in Romania.
Mougel a mai precizat ca planul de expansiune al retailerului Auchan la nivel local nu va fi afectat de criza financiara, precizand ca in acest moment are asigurate fondurile necesare pentru planurile de extindere pe urmatorii ani.
"Noi am negociat de mult conditiile de creditare cu bancile cu care lucram", a mai spus directorul Auchan.
Directorul anticipeaza ca retailul modern alimentar nu isi va incetini ritmul de expansiune in Romania in 2009 din cauza lipsei de finantare si subliniaza faptul ca lanturile mari de magazine sunt clientii cei mai buni pe care bancile ii pot avea in aceasta perioada, deoarece bancilor le lipsesc lichiditatile, iar retailerii au incasari zilnice garantate. "De fapt, cred ca acum este mai mult o criza de incredere decat o criza reala, pentru ca nu se resimt scaderi in veniturile consumatorilor. Daca banca cu care lucrezi are probleme, asta nu inseamna ca tu, ca si client al bancii, vei fi automat pus in dificultate."
Discounterii, in schimb, vad oportunitati in criza financiara, anticipand diminuarea preturilor la terenurile pe care le vizeaza. De exemplu, Reiner Exel, directorul general al retelei de magazine Minimax Discount, afirma la inceputul lunii ca pretul unor locatii vizate pentru extindere s-a redus la sub jumatate in ultima perioada. In aceste conditii, retailerul mizeaza pe accelerarea expansiunii retelei sale in 2009.
La randul lor, reprezentantii retelei Plus Discount au declarat recent ca vor mentine ritmul de extindere la 20-25 de deschideri pe an.
In plus, Exel estimeaza ca discounterii vor avea de castigat daca veniturile consumatorilor vor scadea in 2009, pentru ca acestia se vor orienta tot mai mult catre magazinele cu politica de preturi mici.