Euforia cresterilor puternice de pe piata de medicamente, care s-a dublat intre 2004 si 2007, a luat sfarsit

Autor: Ioana David 12.01.2009

Piata farmaceutica ar putea avea un ritm de crestere de sub 10% anul acesta, majoritatea jucatorilor luand in calcul si o stagnare, dupa ce primele semne de incetinire au aparut inca de anul trecut. Astfel, euforia cresterilor anuale de 20-30%, care au dublat industria in ultimii patru ani, ia sfarsit.



Astfel, pentru prima data in ultimii ani reprezentantii companiilor adopta o atitudine rezervata vizavi de industria farmaceutica, contextul economic general si criza proprie a sistemului diminuand cu mult estimarile comparativ cu anii precedenti. Ritmul de crestere al pietei farmaceutice a manifestat de altfel o tendinta de scadere in ultimii ani, de la 38% in 2004, 18% in 2005, 19% in 2006, 11,2% in 2007 inspre 10% in 2008 (calculat in lei).

Datele finale cu privire la evolutia pietei nu au fost facute publice, insa potrivit ultimelor estimari ar fi vorba de un avans de circa 10%, sub previziunile initiale si care nu asigura trecerea pragului de 2 mld. euro.
Pe fondul majorarii fondurilor alocate, piata a permis pana acum cresteri de doua cifre ale afacerilor jucatorilor, precum si realizarea de marje de profit ridicate.
"Ma astept ca ritmul de crestere al pietei farmaceutice sa fie de sub 10% la valoarea in euro, iar din punctul de vedere al volumului cresterea sa fie mai mica sau deloc. Prescrierea pe brand si cresterea cheltuieilor spitalelor cu medicamentele scumpe care sunt folosite de un numar redus de pacienti vor fi factorii care vor determina acest lucru. Costurile cu medicamentele generice vor scadea datorita competitiei de la nivelul farmaciei", a spus Stephen Stead, CEO al producatorului LaborMed.
Importatorii de medicamente sunt mai rezervati in ceea ce priveste evolutia pietei anul acesta, ei fiind cei care au ca ipoteza de lucru stagnarea pietei.
"Avand in vedere ca anul 2009 va fi marcat atat de criza financiara mondiala, cat si de schimbarea de guvernare ce va aduce probabil cu sine initiative noi in domeniul sanatatii, estimez ca piata farmaceutica din Romania va stagna sau va avea o crestere modesta, de 5% in moneda locala, o crestere similara preconizand si pentru Roche Romania", a spus Dan Zamonea, director general al Roche Romania, liderul pietei.
Reprezentantii asociatiilor din industrie spun ca unul dintre factorii importanti in evolutia pietei va fi ponderea din PIB alocata sanatatii, care este foarte posibil sa scada comparativ cu 2008.
"Piata farmaceutica romaneasca va continua sa creasca si in 2009, chiar daca auspiciile sub care a inceput acest an nu sut tocmai favorabile. Cel mai probabil, cresterea exprimata in euro se va situa in jurul a 10%. Aceasta valoare va depinde in mod hotarator de nivelul la care se va actualiza cursul de schimb la care se calculeaza pretul medicamentelor", a spus Dan Zaharescu, presdintele Asociatiei Romane a Producatorilor Internationali de Medicamente (ARPIM).
El afirma ca un alt factor de influenta asupra pietei farmaceutice il reprezinta gradul de utilizarea a banilor din Fondul National Unic al Asigurarilor de Sanatate (FNUASS).
"O colectare scazuta ar putea genera intarzieri semnificative la plata medicamentelor si serviciilor medicale", a spus Zaharescu, referindu-se la faptul ca numarul celor care contribuie la acest fond scade in conditiile in care la nivelul economiei au loc concedieri.
Pe de alta parte, o zona importanta a pietei farmaceutice este generata de banii pe care oamenii ii scot din buzunar pentru medicamente si care nu sunt decontati de casele de asigurari.
"Romanii declara ca pe primul loc in preocuparile lor este starea lor de sanatate si in acest moment estimam ca la nivelul anului 2008 aproximativ 55% din cheltuielile cu medicamentele pe piata farmaceutica roma-neasca provin de la pacienti", spune Zaharescu.
In legatura cu cheltuielile pe care companiile vor incerca sa le reduca, acestea sunt din zona promovarii si a salariilor.
"Vom incerca sa cheltuim cat mai eficient cu putinta, desi LaborMed este o companie in care costurile aditionale sunt foarte reduse. Vom fi nevoiti sa reducem din banii alocati pentru programele de CSR, de promovare, precum si alte cheltuieli discretionare. Reglementarile din domeniul farmaceutic sunt din ce in ce mai stricte si avem nevoie de fonduri pentru echipamente si pentru inre-gistrarea de noi produse. Ne vom uita de asemenea la modalitati de reducere a costurilor cu utilitatile", spune Stephen Stead de la LaborMed.
Pe de alta parte, Dragos Damian, director general al Zentiva SA, spune ca majoritatea companiilor farmaceutice de pe piata locala au invatat sa-si controleze cheltuielile.
"Cred ca s-au invatat multe din criza ultimilor ani. In primul rand chiar inainte sa se vorbeasca de criza economica internatio-nala, companiile farma si-au dat seama ca trebuie sa tina un control al cheltuielilor extrem de strict si de riguros. Iar acest lucru nu inseama sa restructurezi, sa tai costuri la modul barbar, ci pur si simplu sa le tii la modul cel mai simplu sub control", spune Damian.
El este de parere ca dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana piata farmaceutica a trait o "permanenta criza de catifea", fie ca a fost vorba de modificarea pretului la medicamente, de schimbarea adaosurilor comerciale, a sistemului de prescriere sau a managementului.
"A tine sub control cheltuielile inseamna sa te uiti cat costa o ruta de distributie, un reprezentant medical, un anumit mix de medicamente sau un altul. Nu trebuie sa ne asteptam neaparat sa cada intregi cohorte de reprezentanti medicali sau planuri de marketing validate", explica seful Zentiva.
Dan Zamonea spune ca Roche are in vedere cresterea numarului de angajati anul acesta "conform nevoilor organizationale pe care le avem" .
"In cazul in care impactul crizei financiare mondiale se va face resimtit la o scara mai mare si in Romania, este foarte probabil ca unele companii sa ia in considerare adaptarea numarului de angajati si a cheltuielilor de marketing la noile conditii ale pietei", este de parere Zamonea.
Dragos Damian de la Zentiva afirma ca toti jucatorii de pe traseul pana la pacient ar trebui anul acesta sa fie mult mai atenti la modul in care isi gestioneaza politica comerciala.
"As recomanda tuturor celor care conduc o firma in Romania in zona farma sa o conduca ca pe un business. Sunt foarte multe farmacii care au luat stocuri foarte mari in baza unui discount pe care l-au primit. Dar ce rost are sa iei acel stoc daca nu reusesti sa-l pui in circulatie, iar discountul vine la plata?", spune Damian.
La sfarsitul anului trecut tot mai multe farmacii au fost scoase la vanzare insa proprietarii gasesc din ce in ce mai greu vanzator.
"Ma astept ca tot mai multe farmacii sa dea faliment in conditiile ingreunarii accesului la finantare. Recuperarea banilor din piata va deveni din ce in ce mai dificila si am putea asista la situatii dramatice in 2009 daca distribuitorii si farmaciile nu se pregatesc inca de pe acum", spune Stephen Stead de la LaborMed.
 
Factorii care duc in sus piata farmaceutica
 
Factorii care trag in jos piata farmaceutica