UE ar putea amenda din nou Microsoft

Autor: Andrei Constantinescu 19.01.2009

Autoritatile de reglementare europene au redeschis un conflict vechi cu privire la dominanta Microsoft asupra pietei browserelor de internet, care ar putea rezulta intr-o noua amenda pentru gigantul american, scrie presa internationala.

Plangerea Comisiei Europene nu a fost inca facuta publica, dar a fost confirmata de ambele parti si se refera la includerea browserului Internet Explorer in sistemul de operare Windows - acelasi subiect care a determinat o ancheta antitrust din partea autoritatilor americane in urma cu zece ani in cazul Netscape.
Valoarea posibilei amenzi nu a fost stabilita pana la aceasta data.
Cota de piata a Microsoft pe segmentul browserelor web scade rapid, cel putin in Europa, pe fondul cresterii populariatii browserului Mozilla Firefox. Acest segment a devenit centrul unui nou val de inovatii, odata cu intrarea pe piata a gigantului Google cu browserul Chrome, cu cresterea cotei de piata a browserului Apple Safari, care a renascut datorita popularitatii in crestere a Mac-urilor, precum si cu ridicarea altor rivali precum Opera.
Microsoft a inceput la randul sau sa adopte mai multe standarde de "tehnologie deschisa" in propriul browser, astfel incat programatorii web isi vor putea face site-urile compatibile cu toate browsele, nu numai cu tehnologia dominanta a Microsoft.
Analistii s-au declarat ingrijorati de decizia Comisiei Europene. Denis Waelbroeck, partener la Ashurst, a precizat ca este o mutare "dificil de inteles". Conform spuselor lui, nu pare sa fie "nici cea mai mica urma de dovada" ca piata este afectata in urma livrarii sistemului de operare Windows cu Internet Explorer preinstalat.
Alti observatori considera ca momentul ales de CE, cand recesiunea economica incepe sa afecteze si sectorul IT, este la fel de alarmant.
Chiar daca Microsoft nu mai are o pozitie la fel de dominanta ca in trecut, rivalii se plang de faptul ca gigantul software are un avans necinstit pe un segment cheie din afacerea tehnologica. Internet Explorer are o cota de piata de aproximativ 60% in Europa, respectiv 70% la nivel global, conform datelor furnizate de Xiti Monitor si NetApplications.
Importanta strategica a browserului in general a crescut, in special acum, cand din ce in ce mai multe aplicatii se muta online, pe modelul Software as a Service (SaaS).
"Totul tine de lentila prin care privesti web-ul: se vede destul de diferit, in functie de tipul de lentila folosit", sustine John Lilly, director executiv al companiei Mozilla, care a dezvoltat Firefox. Aceasta afirmatie a fost de ajuns pentru ca Google sa renunte anul trecut la ideea ca nu are nevoie de un browser web propriu.
In incercarea de a capta o cota de piata mai mare, rivalii producatori de browsere ai Microsoft au platit producatorii de PC-uri sa livreze computerele cu software-ul lor preinstalat, o tactica ce este explorata si de catre Google pentru browserul Chrome. Totusi, a fi fortati sa plateasca pentru distribuirea produselor ii dezavantajeaza, este de parere Jon von Tetzchner, directorul executiv al Opera, a carui plangere de anul trecut a determinat actiunile CE.
 
Amenzile primite de Microsoft