Anastasiu vede o franare de 19% a businessului cu autocare

Autor: Roxana Grigorean 20.01.2009

Dragos Anastasiu, proprietarul Eurolines, a renuntat la cinci din cele sapte curse saptamanale pe destinatia Spania.



Activitatea de transport international de persoane a grupului Eurolines, controlat de omul de afaceri Dragos Anastasiu, a fost lovita anul trecut de concurenta operatorilor aerieni low-cost si de criza financiara, compania raportand o scadere de 19% a vanzarilor comparativ cu 2007, pana la 8,1 mil. euro.

"In anul 2008, pe cursele regulate externe au fost transportati 130.000 de pasageri, in scadere cu 11% fata de anul trecut, in conditiile in care si numarul de kilometri parcursi a inregistrat o scadere de 15%. In vederea adaptarii capacitatii de transport la cererea existenta pe piata, Eurolines a redus numarul de curse operate catre anumite piete, in special in perioadele de extrasezon, cand incarcatura curselor este mai slaba", a spus Dragos Anstasiu, care controleaza grupul Eurolines. El estimeaza ca scaderea numarului de pasageri va continua si in 2009.
Pe transportul international de pasageri Eurolines este cel de-al doilea jucator de pe piata, aflandu-se la o distanta considerabila fata de Atlassib International, grup controlat de Ilie Carabulea, care ruleaza afaceri de peste 80 de milioane de euro din acesta activitate.
Scaderea inregistrata marcheaza prima evolutie negativa din 2005 si era asteptata inca din momentul in care operatorii aerieni low-cost au inceput sa se extinda si sa castige cota de piata mai ales pe destinatiile lungi, precum Spania. Astfel, reprezentantii Eurolines au hotarat reducerea numarului de curse pe Spania de la curse zilnice la o frecventa de doua ori pe saptamana si s-au orientat pe destinatii mai apropiate, pe care nu sunt prezenti operatorii low-cost, precum Ungaria, Bulgaria sau Cehia.
Intrarea in 2007 si 2008 a tot mai multor companii aeriene low-cost si explozia pe acest segment au venit in detrimentul transportului cu autocarul.
Daca in anul integrarii in UE ambele piete au beneficiat de ridicarea vizelor, de apetitul crescut pentru calatorii si de cresterea nivelului de trai al populatiei, incepand cu acest an pretul petrolului si mai apoi criza financiara au inceput sa afecteze ambele segmente, insa transportul aerian are avantajul timpului redus de calatorie. In perioada septembrie-noiembrie, numarul autocarelor care au trecut frontiera a inregistrat o scadere de 10%, potrivit Inspectoratului General al Politiei de Frontiera.
Rezultatele negative de pe piata transportului rutier de calatori l-au determinat pe Dragos Anastasiu, 44 de ani, sa-si reorienteze businessul spre turism si spre ticketing (vanzari de bilete de avion). Astfel, in cadrul grupului a fost infiintata compania TAL Aviation, prin care sunt reprezentate in Romania companiile aeriene Aer Lingus, Jet Airways, Star Peru si Gulf Air.
"In perspectiva avem in vedere dezvoltarea activitatii acestei firme prin atragerea de noi companii", a spus Anastasiu, care era in negocieri si cu atragerea in cadrul grupului a agentiei de turism Mistral, insa aceasta tranzactie nu a mai fost finalizata.
Grupul Eurolines, care detine mai multe firme cu activitati diverse, de la transportul cu autocarul la turism, taxi sau rent-a car, a rulat anul trecut afaceri estimate la 34 de milioane de euro, sub bugetul initial de 39 de milioane de euro.
"Inca nu a fost finalizat bugetul de venituri si cheltuieli pentru anul 2009, dar avand in vedere ca activitatea de transport si turism este sensibila la efectele actuale ale crizei economice, cu o contributie majoritara la cifra de afaceri, nu estimam o crestere semnificativa a cifrei de afaceri a grupului Eurolines pentru 2009", a spus Dragos Anastasiu, care controleaza 88% din grupul Eurolines.