Producatorul Primola: Cele mai mari presiuni vin din deprecierea leului, scumpirea materiei prime si schimbarile din comportamentul de consum

Autor: Mihaela Popescu 22.01.2009

Jihad Jabra, care detine impreuna cu fratele sau Johnny Jabra cel mai mare business autohton de pe piata ciocolatei, Supreme Group, spune ca va miza pe cafea la exporturile din acest an.



Procesarea cafelei, primul business dezvoltat de fratii Jabra in Romania la inceputul anilor 1990, afacere vanduta aproape integral catre Kraft Foods in 2001, le aduce acestora in prezent oportunitatea cresterii veniturilor.
Daca pana in 2001, cand au vandut marca de cafea Nova Brasilia companiei americane Kraft, proprietarii Supreme au mizat pe branduri, in acest an veniturile la export vor fi generate de produse de cafea marca privata a unui retailer.
"Am demarat recent exportul de cafea in regiune, in patru tari, printre care Cehia, Polonia si Ungaria, printr-un parteneriat cu o retea mare de magazine pentru furnizarea de cafea sub private label (marca proprie a retailerului - n. red.). Acum, jumatate din cafeaua pe care o procesam in fabrica din Bucuresti se duce la export", spune Jihad Jabra.
Din 2001, Supreme nu mai activeaza pe piata cafelei cu branduri proprii, insa a ramas procesatorul cafelei Nova Brasilia pentru Kraft.
In anul 2007, Supreme Imex, compania din grupul fratilor Jabra care proceseaza cafea pentru Kraft, a raportat afa-ceri de 14,4 mil. lei (4,3 mil. euro), po-trivit datelor de la Ministerul de Fi-nante. 
Cele mai mari venituri la nivelul grupului sunt generate insa de vanzarile de ciocolata.
Jabra mai spune ca parteneriatul cu retailerul strain pentru furnizarea de cafea private label poate genera oportunitati de crestere a capacitatii de productie a fabricii Supreme din Bucuresti si de creare de noi locuri de munca, in conditiile in care, in prezent, grupul a inghetat angajarile din cauza contextului economic actual.
"Una dintre dificultatile cu care ne confruntam este existenta accizelor la cafea: Romania este singura tara din Europa care inca mai are accize la acest produs. Acest lucru ii impiedica pe multi procesatori locali sa demareze exporturile de cafea, deoarece recuperarea accizelor platite pentru exporturi nu acopera pierderile din fluctuatiile de curs valutar", afirma Jabra.
In prezent, pe piata locala sunt accize de 306 euro pe tona de cafea verde, iar in cazul cafelei prajite taxa este de 450 euro/tona. In urmatorii doi ani, aceste taxe vor fi reduse progresiv, urmand sa fie eliminate complet in 2011.
In aceeasi perioada in care au vandut marcile de cafea, proprietarii Supreme au renuntat si la operarea cafenelelor Nova Brasilia din Capitala.
La mai putin de un an de la renuntarea la brandurile de cafea si in urma achizitiei unei fabrici de ciocolata din Bucuresti, fratii Jabra au lansat pe piata locala ciocolata Primola. In ultimii sapte ani, Primola s-a impus pe piata chiar si in conditiile unei concurente puternice, venite din partea unor marci cu traditie indelungata in Romania, precum Poiana sau Excelent (devenita ulterior Kandia-Excelent).
Supreme estimeaza ca la nivelul anului trecut cota sa de piata pe ciocolata era in jurul a 12-14%, cu cele trei branduri din portofoliu: Primola, Anidor si Novatini.
In 2008, producatorul de ciocolata a realizat o crestere de 15% a vanzarilor fata de 2007, sub tinta comunicata anterior, de 25%.
Astfel, cifra de afaceri a Supreme Chocolat poate fi estimata la 86 mil. lei (23 mil. euro) la nivelul lui 2008.
Pentru 2009, Jabra spune ca este aproape imposibil sa faca prognoze in acest moment, deoarece asteapta conturarea unor tendinte pe piata locala.
"Cele mai mari presiuni pe business vin din deprecierea leului, cresterea preturilor la materii prime si schimbarile din comportamentul de consum", subliniaza el.
In prezent, Supreme Chocolat importa aproximativ 70% din materiile prime folosite pentru fabricarea ciocolatei.
In ceea ce priveste efectele inrautatirii mediului economic asupra consumului de dulciuri, Jabra vede doua scenarii posibile pe piata in 2009: fie consumatorii brandurilor premium vor ramane fideli acestora, dar vor consuma o cantitate mai mica decat pana acum, fie consumatorii se vor orienta mai puternic catre segmentele mediu si inferior de pret, achizitionand aceleasi cantitati ca si pana acum. 
"Eu cred ca in sectorul FMCG (bunurile de larg consum - n. red.) prima piata afectata de criza va fi cea a produselor de ingrijire personala. Inca nu vedem o tendinta clara conturandu-se pe piata", afirma el.
Cand vom putea vedea primele semnale de revenire a pietei la ritmurile mari de crestere din ultimii ani? 
"Totul a pornit din Statele Unite, de acolo cred ca vor veni si semnalele de revenire. Cand voi vedea un trend pozitiv pe piata americana, atunci ma voi astepta la o revenire si in Romania", apreciaza antreprenorul.
Chiar daca mediul economic s-a inrautatit in ultimele luni si prognozele privind dinamica afacerilor sunt tot mai greu de realizat, proprietarii Supreme nu planifica restructurari in cadrul grupului. Cei mai multi angajati, circa 200 de persoane, sunt in fabrica de ciocolata Supreme din Bucuresti.
"Nu vom face disponibilizari, dar nici nu vom majora numarul de angajati in productie in urmatoarea perioada. In ultimii patru ani am redus treptat personalul din fabrica de ciocolata, odata cu investitiile in automatizarea liniilor. In acest interval, de la 600 de angajati am ajuns la 200 de oameni", precizeaza Jabra.
Fratii Jabra au dezvoltat afaceri in industria alimentara in Romania si Bulgaria si detin alte cateva businessuri mai mici in Liban, tara lor de origine.
In Bulgaria, cei doi oameni de afaceri sunt proprietarii a doua fabrici de lactate. In acelasi timp, Bulgaria este cea mai importanta tara de export pentru producatorul local de ciocolata Supreme Chocolat si singura piata externa pe care compania a avut anul trecut o campanie de promovare.
In 2008, cheltuielile de promovare pe piata bulgara au reprezentat circa o treime din bugetul alocat pietei romanesti, potrivit datelor furnizate anterior de companie.
Dupa preluarea Kandia-Excelent de catre compania engleza Cadbury, tranzactie realizata in 2007, Supreme Chocolat a ramas singurul producator autohton de ciocolata din Romania.
Liderul pietei locale de profil este Kraft Foods, companie care in acest an isi va reloca fabrica de ciocolata din Brasov intr-un centru de productie din Bulgaria.