Investitiile multinationalelor si ale fratilor Micula au dus Romania pe locul sapte in topul celor mai mari producatori europeni de bere

Autor: Diana Tudor Stoica 22.01.2009

Romania este in prezent cel de-al saptelea producator de bere din Europa, inaintea unor tari cu traditie in industria berii ca Belgia, Danemarca, Austria sau Irlanda, potrivit datelor Asociatiei Berarii Europei (Brewers of Europe).



"Romania, prin productia realizata in acest moment reprezinta aproximativ 5% din productia de bere din Europa. Aceasta pozitie a fost consolidata in ultimii zece ani, deoarece in 1998 Romania realiza putin peste 2% din productia europeana de bere", a declarat Constantin Bratu, directorul general al Asociatiei Berarii Romaniei, din care fac parte toate cele patru filiale locale ale multinationalelor din industria berii (Heineken Romania, Ursus Breweries, InBev Romania, United Romanian Breweries Bereprod), precum si grupul cu actionariat autohton Romaqua, controlat de Octavian Cretu, care detine marca Albacher. Alaturi de cele cinci companii, cel mai mare jucator independent de bere de pe piata romaneasca este grupul European Food, controlat de fratii Ioan si Viorel Micula. Cei doi antreprenori locali au investit in judetul Bihor intr-o fabrica de bere a carei capacitate de productie poate ajunge la 5 milioane de hectolitri, potrivit propriilor informatii.
Dezvoltarea economica, cresterea puterii de cumparare impreuna cu temperaturile din ce in ce mai ridicate pe parcursul intregului an au urcat in 2007 vanzarile de bere din Romania la 19,4 milioane de hectolitri, in crestere cu 9,6% fata de anul precedent, cand volumul comercializat a fost de 17,7 milioane de hectolitri. In 2008, datele preliminare arata un avans al pietei de 6%, la peste 20 de milioane de hectolitri.
Aceste rezultate au determinat intrarea Romaniei in topul celor mai mari producatori de bere din Europa, alaturi de tari ca Germania, Marea Britanie, Polonia, Spania, Olanda si Cehia.
Germania a produs in 2007 aproximativ 102,6 milioane de hectolitri de bere, cu 1.302 berarii si peste 30.000 de angajati permanenti, importand in aceeasi perioada 5,6 milioane de hectolitri de bere. Din aceasta cantitate, aproximativ 91,8 milioane de hectolitri de bere sunt consumati pe teritoriul german, 15,2 milioane de hectolitri fiind exportati, potrivit informatiilor Asociatiei Berarii Europei.
Cu aceste rezultate, Germania isi adjudeca titlurile de cel mai mare producator de bere al Europei si de cel mai mare angajator, cele mai mari exporturi de bere fiind realizate in 2007 de Olanda, peste 16 milioane de hectolitri, o cantitate suficient de mare pentru a acoperi productia anuala a unor tari ca Franta, Italia sau Danemarca.
Diferenta intre productia de bere germana si oricare alta tara din Europa este considerabila tinand cont de faptul ca principalul competitor, Marea Britanie, produce anual abia jumatate din cantitatea realizata de Germania, respectiv 50,4 milioane de hectolitri.
De aceea, numeroase tari din Europa tind sa consume mai multa bere decat produc, printre acestea numarandu-se Marea Britanie, Franta, Italia, Finlanda, Lituania sau Luxemburg.
Marea Britanie a consumat in 2007 53,4 mil. hectolitri anual, peste productia de 50,4 mil. hectolitri. In 2007, englezii au exportat insa aproximativ 5 milioane de hectolitri si au consumat 8,3 milioane de hectolitri de bere produsa in afara tarii, Marea Britanie fiind cel mai mare importator european de bere din Europa din anul 2007.
Franta si Italia au importat in aceeasi perioada peste sase milioane de hectolitri de bere fiecare, in conditiile in care francezii au produs in 2007 circa 15 milioane de hectolitri si au consumat 19,5 milioane de hectolitri de bere, iar italienii au produs 13,4 milioane de hectolitri si au baut cu cinci hectolitri mai mult, respectiv 18,5 milioane de hectolitri de bere.
Acest fenomen este sustinut in Europa de tari cu traditie in industria berii ca Germania, Olanda sau Belgia. Acestea sunt primele trei tari din Europa cu cel mai mare numar de berarii, Germania avand 1.302 unitati de productie a berii, Marea Britanie 667, iar Belgia 115.
Berile speciale produse in abatiile (biserici) belgiene, berile nefiltrate sau berile albe sunt cele mai apreciate din lume. Pe plan local, cea mai cunoscuta specialitate belgiana este brandul Leffe, importat de InBev Romania, parte a grupului belgian cu acelasi nume.
Din punct de vedere al berariilor disponibile, Romania nu se afla printre primii zece jucatori ai Europei, numarul berariilor operationale din Romania diminuandu-se constant din 1994 si pana in prezent.
Cu toate acestea, Romania produce peste 20 de milioane de hectolitri de bere cu mai putin de 30 de berarii, in timp ce Suedia realizeaza 3,5 milioane de hectolitri cu 31 de berarii, iar Norvegia a avut o productie de 2,5 milioane de hectolitri cu 22 de berarii.
"Imbucurator este faptul ca productia de bere autohtona satisface 99% din consumul de bere", sustine presedintele Asociatiei Berarii Romaniei.
De aceea, importurile de bere nu depasesc 200.000 de hectolitri, potrivit datelor Asociatiei. Mai putin decat Romania au importat in 2007 decat Ungaria (135.000 de hectolitri), Estonia (55.000 de hectolitri) si Letonia (200 de hectolitri).
Principalele motive care stau in spatele acestui fenomen local sunt pretul de vanzare si faptul ca majoritatea brandurilor comercializate sunt branduri romanesti. In top zece al celor mai consumate branduri de pe plan local exista un singur brand international, Skol, competitia fiind realizata intre marci locale ca Timisoreana (Ursus Breweries - SABMiller), Bergenbier (InBev Romania), Burger (European Drinks) si Golden Brau (Heineken Romania).
Din acelasi motiv, cu toate ca Romania a intrat in ultimii ani in top zece ai celor mai mari producatori de bere din Europa, producatorii locali exporta printre cele mai mici volume de bere dintre tarile care fac parte din Uniunea Europeana, respectiv 26.000 de hectolitri anual, la o productie de 19,4 milioane de hectolitri de bere.
Cea mai apropiata tara de Romania, din punct de vedere al volumului de bere exportat in 2007, este Elvetia, care la o productie anuala de 3,5 milioane de hectolitri, a comercializat anul trecut in afara tarii 55.000 de hectolitri de bere, potrivit datelor Asociatiei Berarii Europei.
Potrivit principalilor producatori din industrie, maturizarea pietei locale a berii, dar si efectele crizei financiare isi vor pune amprenta asupra acestui segment care nu va inregistra anul acesta un ritm de crestere mai mare de 6-8%. Astfel, piata berii se va consolida in aceasta perioada in jurul a 21 de milioane de hectolitri (95 de litri pe cap de locuitor) si o valoare a pietei de peste 1,2 miliarde de euro.