Taierea cu 20% - etapa conceptuala

Autor: Razvan Orasanu 26.01.2009

Nu exista politician care, recent intrat in functie, sa nu isi doreasca, cumva inocent, reducerea personalului din subordine. Ciupercaria administrativa nu este atat stufoasa, insa, cat prost organizata - mai pe sleau cu mari lipsuri de personal in anumite domenii (putine) si puzderie de impingatori de hartii in alte domenii (mai multe). Ce poate fi totusi facut?

Sa incep cu ce nu se va putea. O spun raspicat: nu veti vedea niciodata reduceri in administratia romaneasca cu 20% dintr-o data. De fiecare data in ultimii patru ani cand au fost solicitate reduceri de personal - cu 5%, nu cu 20%, fiecare minister a venit cu o argumentatie de ce nu se poate. Se va baga Uniunea Europeana la inaintare, de vom descoperi Departamente pentru Integrare Europeana si regulamente europene pana si in Administratia Cimitirelor. Generalii MAI se vor tangui ca au personal prea putin, iar directorii din Finante ca au prea putine sporuri. Intre timp, cei de la Autoritatea Aeronautica, unde sporul pentru radiatii cosmice subzista bine mersi, vor tacea chitic.
Totusi, se pot face foarte multe. In primul rand, unele institutii se pot desfiinta direct. Avem, spre exemplu, Agentia Nationala pentru Egalitatea de Sanse inte Femei si Barbati cu 156 de posturi sau Agentia pentru Strategii Guvernamentale cu 80. Se pot desfiinta cele trei institutii suprapuse care se ocupa de problemele tinerilor in paralel cu Ministerul Educatiei - Autoritatea Nationala pentru Tineret, Agentia Nationala pentru Sprijinirea Initiativelor Tinerilor si Agentia pentru Sprijinirea Studentilor. De asemenea, se pot desfiinta o parte din agentiile care efectueaza plati sociale (in numar de 31) din partea Ministerului Muncii, pentru ca platile au fost preluate integral din 2008 de o unica si nou suprapusa institutie - Agentia pentru Prestatii Sociale.
Apoi, mai multe agentii ar putea fi comasate. Se poate revedea daca Departamentul de Relatii Interetnice trebuie sa coexiste cu Agentia Nationala pentru Rromi, Departamentul pentru romanii de pretutindeni alaturi de Institutul "Hurmuzachi" pentru Romanii de Pretutindeni, Departamentul pentru Dialog Social alaturi de Consiliul Economic si Social, iar Agentia pentru Conservarea Energiei in paralel cu Autoritatea de Reglementare in Domeniul Energiei. De asemenea, suntem singura tara din lume care are atat o Agentie Nationala de Integritate cat si un Consiliu National de Integritate, fara vreun progres vizibil al integritatii.
Problema cea mai mare este insa la nivel judetean: toate institutiile de la nivel central sunt amplificate la nivelul fiecarui judet si inmultite fara numar. Sunt curios de pilda sa vad daca vom avea reduceri la Directia de Sanatate Publica Bucuresti, de vreme ce Primaria Capitalei, care a preluat cvasitotalitea spitalelor, doreste, in mod firesc as spune, infiintarea unei structuri proprii care sa se ocupe de gestionarea spitalelor bucurestene.
Peste suprapunerile institutionale, avem suprapuneri functionale. Exista un Departament pentru Privatizare in Ministerul Transporturilor, dar si o structura similara la Ministerul Comunicatiilor, in paralel cu AVAS. Mai mult, acum avem din nou doua autoritati care se ocupa de privatizare, in urma abrogarii unei legi care le comasa: Oltchimul,de pilda, este administrat de nou-reinfiintatul Oficiu de Privatizare al Ministerului Economiei, dar are cea mai mare parte din datorii la AVAS, care este si structura care se pregatea sa il privatizeze.
Exista insa si zone, ce-i drept putine, in care personalul trebuie crescut. De pilda, fiecare din cele peste 10.000 de acte normative emise anual de Guvern trece prin fata a maximum sapte juristi inainte de Monitorul Oficial. Doar doi din sapte au o experienta mai mare de 10 ani. Sa ne miram ca multe dintre ele sunt reformulate? De asemenea, daca vrei sa gasesti un specialist cu doctorat in modelare economica in Ministerul de Finante, aproape ca poti da cu tunul. Sa nu ne miram, asadar, ca veniturile bugetare au fost supraestimate cu vreo 1% din PIB?
Taierea cu 20% este, asadar, in etapa conceptuala. In cele mai multe parti ea este posibila, dar exista si zone in care e nevoie de contrariul ei. Cel mai greu insa va fi insa ca etapa conceptuala sa ajunga si fapta.
 
Razvan Orasanu este fost consilier al premierului Tariceanu