Lekkerland: ianuarie a adus o scadere de 10%

Autor: Mihaela Popescu 01.02.2009

Compania Lekkerland, cel mai mare distribuitor de bunuri de larg consum in benzinarii si magazine de proximitate, mizeaza in acest an pe mentinerea afacerilor la nivelul din 2008 si profit zero, in conditiile in care previzioneaza stagnare sau un declin de 5-10% al segmentului de profil.

"In acest an vrem sa ne mentinem afacerile la nivelul din 2008 si sa ne pastram toti angajatii. Va fi multumitor chiar si un profit zero in 2009", a declarat Narcis Mihai, country manager al Lekkerland Romania.
Afacerile companiei pot fi estimate la 60 mil. euro la nivelul anului trecut, cand rata de crestere s-a diminuat in raport cu ritmul inregistrat in 2007 fata de perioada anterioara. In acelasi timp, distribuitorul a trecut pe pierdere, dupa ce in 2007 a raportat un profit net de 0,5 mil. euro, potrivit datelor comunicate de Mihai.
"Din cauza deprecierii leului, anul trecut am inregistrat o rata mica de crestere in euro, comparativ cu 2007. Aceasta a fost sub avansul prognozat de 20%", a precizat directorul Lekkerland Romania.
Compania, care numara in prezent 200 de angajati, a inregistrat in ultimii trei ani o crestere a afacerilor de la 11 la aproximativ 60 mil. euro.
Germanii de la Lekkerland au intrat pe piata romaneasca la finele lui 2005, prin achizitia companiei Macromex Convenience, divizie a distribuitorului local Macromex specializata in distributia bunurilor de larg consum in retelele mari de benzinarii. In momentul preluarii, compania avea aproximativ 50 de angajati.
 "Segmentul convenience (benzinarii si alte magazine de proximitate - n. red.) scade in toata Europa din cauza crizei economice. La nivel local, am remarcat o diminuare a vanzarilor in canalul convenience de 10% in lei, comparativ cu prima luna din 2008. La fel ca in imobiliare, efectul psihologic este cel care determina cele mai mari schimbari in comportamentul de consum", a subliniat Mihai.
Sectorul distributiei FMCG in Romania a crescut in ultimii doi ani cu o rata de 15-20%, fiind sustinut de avansul consumului.
"Problemele cu lichiditatile sunt un pericol foarte mare in distributia FMCG in acest an. In conditiile in care costul creditarii s-a triplat in ultimul an, iar cresterea marjelor te poate scoate din piata, presiunea cea mai mare va fi pe reducerea costurilor", a mai spus Narcis Mihai.
Printre masurile pe care le va lua pentru a tine pierderile sub control, directorul enumera renuntarea la acele produse care nu aduc companiei un profit multumitor si stoparea cresterii importurilor. Importurile directe ale Lekkerland Romania au adus distribuitorului vanzari de circa un milion de euro in 2008, valoare care urma sa se dubleze in 2009, potrivit prognozelor initiale.
Intre timp, leul s-a depreciat puternic, cursul de schimb ajungand in prima luna din 2009 foarte departe de nivelul bugetat de Lekkerland in vara anului trecut, de 3,7-3,8 lei/euro.
Compania opereaza in principal in Bucuresti, piata care reprezinta circa 30% din vanzarile de bunuri de larg consum din Romania. Cei mai mari clienti ai sai sunt lanturile de benzinarii, iar printre furnizori se numara producatori alimentari si de tigari, sau operatori de telefonie mobila.