Popoviciu, miliardarul invizibil devine prin intermediul IKEA cel mai mare jucator din retailul de mobila

Autor: Ioana David 03.02.2009

Omul de afaceri Puiu Popoviciu, unul dintre cei mai discreti antreprenori locali, a devenit cel mai mare jucator din retailul de mobila, dupa ce a inregistrat anul trecut afaceri de 104,7 mil. euro cu unitatea IKEA din Baneasa pe care o controleaza, potrivit unei analize a ZF.



La nivel de retail, IKEA a depasit astfel grupul Mobexpert, ale carui afaceri pe acest segment sunt de sub 100 mil. euro. Mobexpert, controlat de omul de afaceri Dan Sucu, a inregistrat in 2008 o cifra de afaceri de circa 170 mil. euro, din care aproximativ jumatate in retail. Cumuland vanzarile din retail cu cele din productie, Mobexpert ramane insa cel mai mare jucator la nivelul intregii piete de mobila, potrivit datelor ZF.

Aceasta este prima schimbare de lider in retailul de mobila.
Cum a reusit IKEA sa rastoarne o ierarhie dominata pana acum de jucatori locali? Compania suedeza cu afaceri anuale de peste 20 mld. euro a intrat pe piata locala intr-un moment in care industria traversa o perioada de crestere puternica sustinuta de numarul mare de proiecte rezidentiale, dar si de puterea de cumparare in crestere.
"Modelul de business practicat de IKEA peste tot in lume a avut un rol decisiv si in obtinerea acestor rezultate pe piata locala. In momentul in care compania suedeza a intrat in Romania, in afara de Mobexpert nu exista niciun alt jucator mare in retail", a spus Iulian Padurariu, partener la firma de consultanta in branding Trout & Partners
IKEA spunea, de altfel, la momentul intrarii ca a asteptat o maturizare a pietei pana sa faca acest pas. Prezenta companiei in Romania nu este insa directa, suedezii acceptand cererea de francizare venita din partea omului de afaceri Puiu Popoviciu. Pe langa aceasta cerere, compania suedeza a mai avut alte cateva sute de aplicatii similare de-a lungul timpului.
Planul initial de vanzari al IKEA pentru piata locala a fost dat peste cap inca din primele sase luni cand compania isi realizase deja bugetul de 40 mil. euro aferent intregului an. Magaziul din Baneasa a oferit surprize si la nivelul profitului, in conditiile in care inca din cele noua luni de functionare din 2007 a raportat un castig net de circa 4,6 mil. euro.
Magazinul IKEA din Baneasa este al doilea ca marime de pe piata locala dupa cel operat de kika si deschis in decembrie anul trecut. Situatia s-ar putea schimba insa pe viitor cand reprezentantii IKEA au anuntat ca iau in calcul extinderea unitatii existente cu circa 2.000 mp.
Al doilea jucator ca venituri realizate in retail este Mobexpert, cu 32 de unitati (hipermagazine si magazine de mai mici dimensiuni). Cea mai mare unitate din retea este cea din Baneasa deschisa in 2006 si care se intinde pe o suprafata de 15.000 mp din totalul de 23.000 mp ai galeriei. Cele opt hipermagazine deschise pe piata locala au o suprafata de peste 80.000 mp. Potrivit datelor Ministerului de Finante, magazinele Mobexpert din Baneasa si Pipera au realizat in 2007 o cifra de afaceri de 55,2 mil. lei (16,6 mil. euro) si un profit net de 3,4 mil. lei (1 mil. euro), respectiv 116 mil. lei (34,7 mil. euro), si un profit net de 13 mil. lei (3,9 mil. euro).
Numarul trei din punctul de vedere al veniturilor realizate in retail este ocupat, potrivit analizei ZF, de Elvila, firma controlata de omul de afaceri Viorel Catarama. Elvila opereaza 52 de magazine, dintre care 11 au o suprafata de peste 1.000 mp. Cel mai mare magazin din grup este in Bucuresti si ocupa o suprafata de 5.200 mp.
Alti jucatori din retailul de mobila sunt Neoset, Lemet, Staer, iar din decembrie anul trecut si kika.
"Singura sansa pentru jucatorii locali in aceasta piata despre care se poate spune deja ca este globala o reprezinta specializarea pe diferite segmente: bucatarii, sufragerii, dormitoare. In Europa mai sunt retele ca Lutz sau Mobelix care la un moment dat se vor gandi si la Romania", a spus Padurariu.
Neoset opereaza o retea de 16 unitati, potrivit datelor existente pe site. Reprezentantii Neoset nu au precizat pana la inchiderea editiei date despre magazinele operate. Un alt jucator cu o retea intinsa de magazine insa de mai mici dimensiuni opereaza si Lemet, afacere dezvoltata de Alexandru Rizea. Compania opereaza 140 de unitati dintre care 91 in franciza. Lemet a avut anul trecut afaceri de 36,9 mil. euro.
Compania Staer are 26 de magazine cu o suprafata totala de peste 21.000 mp. Cel mai mare showroom al retelei Staer este, in prezent, cel de la Arad, ce se intinde pe o suprafata de 4.500 mp si care a fost inaugurat in noiembrie. Pe piata de retail de mobila mai activeaza si Mobilia Company, o retea nationala de centre comerciale specializate in vanzarea de mobilier. Mobilia Center are patru complexuri deschise in Bucuresti, Cluj-Napoca, Brasov si Iasi, cu o suprafata totala de 15.900 mp.
Toti acesti retaileri isi disputa o piata de 1,3 mld. euro anul trecut, in crestere cu 14% comparativ cu 2008.