Restructurarea din retailul auto porneste de la agentii de vanzari

Autor: Bogdan Alecu 09.02.2009

Scaderea de peste 50% a pietei auto din ultimele trei luni implica si restructurari, in special in departamentele de vanzari ale dealerilor auto, restructurari despre care vorbesc majoritatea celor din industrie, fara a exista insa exemple concrete pana in prezent.



"Sunt dealeri auto care dau afara si jumatate din personalul de vanzari din fiecare showroom. Cei buni pleaca de bunavoie la alte companii, unde li se ofera conditii mai bune, in timp ce oamenii fara performante concrete raman fara post. Exista si importatori mari care au renuntat la peste 100 de angajati, care oficial au plecat de bunavoie", a declarat un investitor din acest domeniu, fara a da insa mai multe detalii.

Potrivit estimarilor ZF, fiecare importator are in medie un numar de 50-70 de angajati pentru fiecare marca reprezentata, ceea ce determina un total de aproximativ 700 de angajati care lucreaza in cadrul reprezentantilor celor mai vandute zece marci de import.
Informatii despre disponibilizarile din departamentele de vanzari ale dealerilor circula in piata, insa oficial importatorii si constructorul local Dacia afirma doar ca "restructurarea e ultima varianta luata in calcul in scopul eficientizarii businessului".
Recent, Jacques Daniel declara intr-un interviu ZF ca e imposibil sa vinzi cu 10.000 de masini mai putin si sa nu restructurezi. Cand vine insa vorba de cifre reprezentantii companiei nu ofera informatii cu privire la numarul de angajati restructurati.
ZF a solicitat date legate de numarul de angajati de la cei mai mari zece jucatori din industria auto, iar cei mai multi dintre ei spun ca "deocamdata nu am luat o decizie finala asupra masurilor de restructurare de personal".
"In momentul de fata nu s-a luat nicio decizie legata de disponibilizarea angajatilor din cadrul dealerilor auto. Dar daca vanzarile de masini continua trendul descendent este posibil ca dealerii si importatorii auto sa-si reduca numarul angajatilor", a spus Ernest Popovici, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania.
Si reprezentantii Agentiei Municipale pentru Ocuparea Fortei de Munca (AMOFM) spun ca niciun angajat al unei companii auto nu a fost concediat.
"Pana in prezent nicio societate comerciala cu sediul social in municipiul Bucuresti care isi desfasoara activitatea in industria auto nu a anuntat disponibilizari de personal", a declarat pentru ZF Dumitru Pelican, directorul executiv al AMOFM.
In conditiile in care in ultimele trei luni vanzarile de automobile au inregistrat un declin de peste 50% in ultimele trei luni, multi dintre importatori si dealeri vor reduce numarul angajatilor fie prin incheieri amiabile, fie prin decizia angajatului - principala sursa de venit a unui agent de vanzari nu este salariul de baza, ci comisionul obtinut din vanzarea de masini - daca vanzarile per agent scad, automat si acesta inregistreaza o reducere a venitului.
"De la multi importatori au plecat multi angajati fara a fi dati afara, in timp ce dealerii si-au redimensionat echipa de vanzari deoarece activitatea s-a redus la 50% comparativ cu inceputul anului 2008 si este normal sa se realizeze o redimensionare a personalului dupa trei luni de scaderi puternice", a spus Viorel Niculescu, directorul general al ATT, dealer Land Rover si Jaguar, o companie de mici dimensiuni din industria auto, cu afaceri de 5 mil. euro in 2008.
Automotive Trading Team si-a redus numarul agentilor de vanzari de la sapte la patru, in conditiile in care in prezent volumul vanzarilor este la jumatate fata de perioada similara a anului trecut.
"Cu toate acestea, dupa ce am redus numarul angajatilor, am angajat unul, care putea oferi un mai bun randament", a spus Niculescu.
Aceasta afirmatie este sustinuta si de Alin Tapalaga, directorul general al Porsche Inter Auto, divizia de retail a Porsche Holding in Romania, care detine cinci dealeri auto.
"Reducerea volumelor comercializate ne duce la o regandire a vanzarilor pe cap de agent de vanzari. In prezent, spre exemplu, numarul vanzatorilor este prea mare. Pe masura ce vanzarile fiecarui agent au scazut, unii s-au reorientat deoarece principala sursa de venit in afara salariului standard o reprezinta comisionul din vanzarile de masini", a spus Tapalaga.
Pe de alta parte, la solicitarea ZF trimisa primilor zece importatori au raspuns doar Tiriac Auto si AutoItalia, care au precizat ca nu au fost schimbari in structura personalului. Comentarii au mai oferit insa Porsche Inter Auto, divizia de retail a Porsche Holding si BDT Group, unul dintre cei mai mari dealeri Ford si Mazda din Bucuresti.
Reprezentantii holdingului Tiriac, cu afaceri estimate la nivelul anului trecut la 1,4 mld. euro doar in industria auto si 1000 de angajati, potrivit estimarilor ZF, spun ca vor incerca sa securizeze toate businessurile din cadrul grupului, reajustarea structurii de personal fiind ultima luata in calcul.
"In contextul actualei situatii economice dificile existente la nivel national si global, principala noastra grija este sa ne concentram eforturile pe consolidarea si mentinerea afacerilor grupului in zona de siguranta. In contextul unei scaderi estimate a pietei cu 40-50%, avem datoria sa securizam businessurile gestionate de Tiriac Holdings. Aceste actiuni includ ca o ultima masura si reajustarea structurii de personal. Deocamdata nu am luat nicio decizie finala in ceea ce priveste dimensiunile masurilor de restructurare care trebuie luate, dar vom face tot ce putem pentru a diminua cat mai mult numarul angajatilor afectati de eventualele reduceri de personal", a spus Cristina Munteanu, directorul de comunicare al Tiriac Holdings, care importa marcile Ford, Hyundai, Mitsubishi, Land Rover si Jaguar.
Declinul vanzarilor de masini a inceput in ultimul trimestru al anului trecut, cu o scadere de 30% in octombrie, de 50% in noiembrie si decembrie, declin care a ajuns la 68% in ianuarie. Spre exemplu, in luna ianuarie volumul de masini comercializate a reprezentat 60% din cel din ianuarie 2008, potrivit primelor date disponibile.
In cadrul Porsche Inter Auto variatia numarului angajatilor nu a fost mai mare de 5%, in conditiile in care in ianuarie vanzarile PIA s-au redus la jumatate in comparatie cu cele peste 700 de masini vandute in prima luna a anului trecut.
"Cu toate ca volumul vanzarilor a scazut in prezent, estimam ca acestea isi vor reveni pana la finele anului. In plus, avem in plan doua noi centre in Bucuresti. Ar fi o greseala sa-i lasam sa plece acum doar pentru a-i angaja peste cateva luni", a spus Alin Tapalaga.
Aceeasi decizie a fost adoptata si de BDT Group, care detine dealeri ai marcilor Ford, Mazda, Chrysler si va deschide unul si pentru Saab.
"Nu am concediat angajati din cadrul BDT Group si nici nu am inregistrat demisii ale acestora in ultimele luni datorita scaderii volumelor. In functie de volumul vanzarilor din urmatoarele luni vom lua o decizie daca vom reduce sau nu numarul angajatilor, dar pana in prezent nu am adoptat o astfel de solutie", a spus Stefan Simion, directorul general al BDT Group, companie care are in derulare constructia a doua noi centre auto pentru marcile Ford si Mazda.
Chiar si service-urile au de suferit din cauza crizei financiare deoarece multi opteaza acum pentru transportul in comun in defavoarea masinii personale sau de serviciu. Astfel, au loc mai putine incidente rutiere, iar reviziile se fac mai rar.
Companiile cu flote mari nu mai utilizeaza masinile datorita reducerii de costuri cu combustibili. Astfel, in serviceurile marcilor de volum se pot face programari de pe o zi pe alta, in conditiile in care anul trecut dura chiar si doua saptamani pana cand se putea intra in service. Anul trecut dura chiar si peste o luna inainte ca masina sa intre in service", a spus Niculescu.
Cu toate acestea, in conditiile in care anul trecut Volkswagen a depasit Dacia din punctul de vedere al inmatricularilor serviceurile PIA au inregistrat o crestere a activitatii.
"Activitatea din service a inregistrat un avans in ultimele doua luni. Timpul de asteptare a scazut datorita cresterii capacitatii cu 20% si multi dintre cei care inainte mergeau la service-uri 'de cartier' au inceput sa vina la cele oficiale. In plus, foarte multi dintre acestia sunt cei care si-au cumparat masini second-hand apeleaza acum la serviceuri oficiale deoarece au devenit mult mai atenti pe ce dau banii", a subliniat Tapalaga.
 
Primele zece marci de import in cifre (Volkswagen, Skoda, Ford, Renault, Opel, Fiat, Hyundai, Peugeot, Toyota, Chevrolet)