Alimentarele de cartier dau faliment pe capete

Autor: Mihaela Popescu 10.02.2009
Micii comercianti au pierdut teren in fata ofensivei retailerilor internationali, numarul magazinelor cu dominanta alimentara intrate in insolventa fiind aproape dublu in 2008 fata de anul anterior.
Potrivit datelor Oficiului National al Registrului Comertului, anul trecut au intrat in insolventa 2.085 de magazine mici, fata de 1.200 de unitati in 2007.
"Cele 2.085 de magazine cu dominanta alimentara care au intrat in insloventa in cursul anului trecut au avut afaceri cumulate de 112,5 mil. lei (33,7 mil. euro) in 2007 si un numar total de 941 de angajati, insa nu toate aceste firme au depus situatiile financiare la Ministerul de Finante in anul respectiv, astfel incat valorile reale ar putea fi mai mari", au precizat reprezentantii ONRC.
La nivelul intregului retail local, sectorul comertului cu dominanta alimentara a inregistrat anul trecut cele mai multe cazuri de intrari in insolventa, fiind urmat de comertul cu dominanta nealimentara, cu 280 de firme, in crestere cu 55% fata de numarul inregistrat in 2007 (180).
In acest clasament, pe locul al treilea s-a situat segmentul comertului cu piese si accesorii pentru autovehicule, cu un numar de 158 de firme intrate in insolventa in 2008 fata de 113 in anul anterior.
In total, in 2008 au intrat in insolventa aproape 14.500 de societati, in crestere cu 75% fata de numarul din anul 2007, potrivit ONRC. Din acestea, 6.551 aveau activitati in domeniul comertului, repararii autovehiculelor si bunurilor de uz gospodaresc.
Retailul modern, care va ajunge la o cota de 50% din piata bunurilor de larg consum din Romania in 2010 - potrivit estimarilor anterioare facute de compania de cercetare GfK - insumeaza in prezent circa 400 de magazine, cu 70 de unitati mai mult decat la finele lui 2007.
Potrivit datelor companiei de cercetare a pietei MEMRB, furnizate anul trecut, numarul magazinelor din retailul traditional local s-a diminuat cu 9% in ultimii cinci ani, pe fondul inaspririi concurentei pe piata, cele mai afectate fiind alimentarele mici, cu o suprafata de vanzare sub 20 de metri patrati.